Effecten samenhang Membraam Deko enz. enz.

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Ruud
Berichten: 172
Lid geworden op: 08-04-2010 15:55

Bericht door Ruud »

fehntjer schreef:Moin,
het geef Bobine da moet je in de kelder gaan de verlichting uitschakelen ervoor je een vonk kan zien. het geef bobine die hebben een vonk warmee je een sigaret. kan aansteken.
mijn oplossing de aafstand bobine vliegwiel minder dann 0,3mm en van aaf een snelheid van min 28km/uur da kan de induktie een spanning in de laatste spoel ( rechter kant) voor de bougie maken. anders heb ik ook geen Tip.
Bedankt voor je antwoordt heb er ook geen verklaring voor wel inmiddels weer de nodige kilometers er weer mee op zitten.

Wil eens met een rode cdi experimenteren daar is als het goed ook een andere bobine/spoel voor nodig, waarom?

De rode bobine
Deze bobine heeft ook 3 opnemers (is dat zo) en is er alleen met dynamo hij zal in theorie alleen op de E start worden aangetroffen,
deze spoel werkt net zoals de blauwe zowel met de blauwe en met de zwarte CDI
http://spartametforum.nl/info-bobin ... t2160.html

Als er bijv. een blauwe spoel op aangesloten wordt wat zouden de gevolgen kunnen zijn?

Waarom een rode CDI proberen uuhh... de Turbo schakelaar die ik heb getest daar loopt het metje zonder tegenhouden/viertakken/meer trekkracht/etc.

Ondanks een ontgrensde CDI heb ik bovenstaande effecten wel.
Het is wel iets beter als met begrensde CDI maar het verschil met de Turbo schakelaar is het mij duidelijk dat een metje beter zou kunnen lopen.

Mijn gedachten is waarom een rode CDI met een zwarte spoel
de zwarte spoel heeft 2 opnemers en de andere spoelen hebben er 3.

Heeft iemand al eens een zwarte spoel met een onbegrensde (geen rode) CDI gebruikt en wat waren de uitkomsten?

Mark, je hebt het zo mooi schoon gepulkt kan je er mogelijk een schemaatje van maken of checken met schemaatje
Afbeelding

Heb het idee dat ik hier het schemaatje van de rode CDI hier overigens heb.
fehntjer heeft hem ook eens op het forum gezet met de vraag of iemand er al eens wat mee gedaan had kan het niet zo gauw terug vinden waar dat staat.
Laatst gewijzigd door Ruud op 05-01-2020 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
MVG Ruud
Gebruikersavatar
Prutser-2009
Erelid
Berichten: 729
Lid geworden op: 14-12-2010 09:59

Bericht door Prutser-2009 »

Een schema hiervan maken daar begin ik niet eens aan, veel onderdelen staan geen kenmerken op en om daarvan een schema te tekenen is erorm veel werk en je houdt dan onderdelen in het schema waarvan je niet weet wat het is..

Mark
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Ruud
Berichten: 172
Lid geworden op: 08-04-2010 15:55

Bericht door Ruud »

Prutser-2009 schreef:Een schema hiervan maken daar begin ik niet eens aan, veel onderdelen staan geen kenmerken op en om daarvan een schema te tekenen is erorm veel werk en je houdt dan onderdelen in het schema waarvan je niet weet wat het is..
Mark

Hoi Mark,
je hoeft ook geen schema te maken maar misschien kan je zien of schema redelijk lijkt te kloppen met het schema wat Jasper/Fenhtjer ergens had neergezet.
Zal straks nog eens zoeken of ik het kan vinden moet hetzelf ook nog ergens hebben staan had het een keer naar Bazz opgestuurd.

Krijg morgen waarschijnlijk een zwarte spoel en een rode CDI binnen maar weet niet of die rode CDI de goede is.
Er zijn dacht ik 2 types van waarvan er maar een de potmeters heeft.

Heb het schema gevonden.
[Afbeelding

Anders misschien dit Zelfbouw - CDI - Elektronische Ontsteking - Spartamet
(stond op mijn Website die er niet meer is).
Afbeelding

Rijdend met de nieuwe ontsteking (CDI) weet je niet wat je overkomt, geen inhouden, sneller, zuiniger en geen raar gepruttel meer, kortom een aanrader.
De kosten van de onderdelen (minder dan 10 Euro) staan tot geen enkele verhouding voor wat je er voor terug krijgt namelijk een erg prettig rijdende Spartamet.

Heb het zoveel mogelijk met afbeeldingen geprobeerd te illustreren.
Allereerst de onderdelen en het schema.
Afbeelding

Afbeelding

Boven het benodigde onderdelen lijstje en hier onder, hoe zien de onderdelen er uit.
Afbeelding

Als we de onderdelen hebben zullen we nog een doosje nodig hebben waar de ontsteking inpast.
Zelf heb ik het doosje gemaakt van een Cd-rom verpakking.
Ik heb daarvoor een acrylmesje gebruikt om de stukjes te snijden
vervolgens met cellotape het doosje/ingepakt en als laatste aan de binnenkant gelijmd.

De afmetingen van het doosje zijn 59 x 38 x 24 buitenmaats.
Afbeelding
Als het doosje klaar is komt de print met de onderdelen.
Neem een stukje eilanden/gaatjes print (zie de afbeelding).
De grote van het stukje print gewoon de gaatjes tellen ;-)
Soldeer als eerste de grote condensator C1 rechtstreeks op de onderkant- (het koper) en monteer C2 op de bovenkant van de print.
Kijk dan of het stukje print met de condensator's (C1 en C2) in het doosje past.
Maak alle doorverbindingen aan de onderkant en soldeer de onderdelen zoals aangegeven rechtstreeks op de onderkant van de print.
Afbeelding Afbeelding

Doe D3 en T1 in de gaatjes en soldeer ze aan de onderkant van de print vast.
Afbeelding Afbeelding

Nog een paar opmerkingen voor het eventuele waterdicht maken van de ontsteking is dat in
sommige gevallen het wel eens kan zijn dat het verwachte resultaat niet bevredigend is
wat kan te maken hebben met ontstekingstijdstip welke met een kleine aanpassing dan wel tot het gewenste resultaat kan leiden.
Hoe het event. aan te passen kan je binnenkort met een uitleg zien. (met dank aan Roadrunner)

Zijn alle onderdelen geplaatst en de verbindingen gemaakt, rest ons het geheel in het doosje te schuiven, aansluiten en kijken of alles werkt.
Afbeelding Afbeelding

Als alles werkt rest ons alleen de ontsteking waterdicht af te sluiten, dit kan o.a. met kunsthars.
Voor het waterdicht afsluiten van het doosje met de CDI elektronica d.m.v. hars zo maar een paar adressen.
http://www.filoform.com/Epoxyhars.30.0.html
http://www.filoform.com/Speciaalharsen.31.0.html
http://www.obeeliks.com/nl/dept_33.html

Google anders eens op http://www.google.be/search?sourceid=na ... q=giethars"
of anders eens http://www.google.be/search?sourceid=na ... =Epoxyhars"
Google Expoxyhars

Een eventueel bestellijstje bij een bijv. http://www.astelectronica.nl/AstCatalog/AstMain.php"
astelectronica.nl - Online Webwinkel

De onderdelen:
1x D3 Diode BY328
Artikel BY329-1200
Nummer 17078Z
Omschrijving SI-DIODE 1200V-8A 150 NSEC
Prijs 2.100 excl. BTW

1x D4 Diac
Artikel BR100-03
Nummer 182910
Omschrijving DIAC PHILIPS
Prijs 0.750 excl. BTW

2x (D1 + D2)
Artikel 1N4007 Diode
Nummer 170107
Omschrijving SI-DIODE 1000V-1A DO-41
Prijs 0.140 excl. BTW

1x R1 Weerstand 560 Ohm
Artikel RD560E Weerstand 560 Ohm
Nummer 303334
Omschrijving 1W 560E KOOLFILM WEERSTAND 5%
Prijs 0.210 excl. BTW

1x Varistor
Artikel S10K150
Nummer 305859
Omschrijving SIOV-S10K150 VARISTOR SIEMENS
Prijs 0.840 per stuk excl. BTW

1x T1 Tic 126
Artikel TIC126M
Nummer 180332
Omschrijving THYRISTOR 600V-12A IGT20MA TO-220
Prijs 2.450 per stuk excl. BTW

1x C2 Condensator
Artikel Condensator 68n 400 Volt
Nummer 2404KP
Omschrijving MKC4 0.068UF/400V STEEK 15MM
Prijs 0.540 per stuk excl. BTW

1x C1 Condensator
Condensator 1uF 400 Volt
Artikel KX2-1UF-27.5
Nummer 24050H
Omschrijving X2 MKP 1UF/275VAC STEEK 27.5MM
Prijs 1.400 per stuk excl. BTW

1x Printplaat 1 GAT PER EILAND
Artikel PRT-1A
Nummer 691310
Omschrijving EPOXY PRINT 10X16 CM TYPE A -
Prijs 4.960 per stuk excl. BTW
######.#########################################################################################################################



Dan als laatste misschien nog een kleine aanpassing op het bovenstaande door Woelmuis (zie het rood).
Afbeelding

Het originele schema zonder de aanpassing.
Afbeelding

Uitleg, waarom event. die aanpassing.
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ruud op 07-11-2019 17:03, 2 keer totaal gewijzigd.
MVG Ruud
DaWauZ
Berichten: 11
Lid geworden op: 04-02-2013 08:57

Bericht door DaWauZ »

ik zit dat stuk over de luchtfilters een goed door te nemen, volgens mij kan je doen wat je wil maar de lucht haalt hij uiteindelijk uit de 3 kleine sleufjes aan de linkerkant. Als je het luchtfilterhuis doorboort enz zal hij in principe meer lucht kunnen aanzuigen als de toevoer ook voldoende is. Ik heb er nog niet helemaal naar gekeken waar die 3 kanaaltjes heen lopen maar is dat ook te vergroten?
Ruud
Berichten: 172
Lid geworden op: 08-04-2010 15:55

Bericht door Ruud »

DaWauZ schreef:ik zit dat stuk over de luchtfilters een goed door te nemen, volgens mij kan je doen wat je wil maar de lucht haalt hij uiteindelijk uit de 3 kleine sleufjes aan de linkerkant. Als je het luchtfilterhuis doorboort enz zal hij in principe meer lucht kunnen aanzuigen als de toevoer ook voldoende is. Ik heb er nog niet helemaal naar gekeken waar die 3 kanaaltjes heen lopen maar is dat ook te vergroten?
In de praktijk blijkt als je 1- of 2 gaatjes van 8 � 10 mm in het luchtfilter huis boort het voldoende is met een onbegrensde CDI.
Is het teveel kan je ze zo met een stukje cello tape weer afplakken.

Hier hebben ze aan de rechterkant 2 schuine kanten gemaakt zelfs zou ik voor de gaten gaan daar je die zo weer zou kunnen afplakken met bijv. cellotape als het teveel is.


Wat betreft de bougie Bougie NKG BP-4 mogelijk wat zou kunnen mee helpen
MVG Ruud
DaWauZ
Berichten: 11
Lid geworden op: 04-02-2013 08:57

Bericht door DaWauZ »

intressant, zeker van die bougie, een goeie vonk is altijd belangrijk.
ik las ook al over bepaalde iridium bougies, als je eenmaal een goeie afstelling hebt, dus zeker niet te arm en zeker niet te vet kan je prima iridium bougies gebruiken. Bij mijn crossers deden die het ook net ff beter.

Maargoed, wat ik nu gedaan heb met het filter is dit, misschien moet ik het rondje nog even aan elkaar lijmen. Een boven of onderkant lijkt me zinloos aangezien het helemaal opgesloten zit. Deze twin-air foam kan je prima drenken in filterolie, dat moet nog ff gebeuren, word die mooi blauw van. De witte kant filtert de grovere en de oranje kant de fijnstof.

Afbeelding

Afbeelding

[/img]
DaWauZ
Berichten: 11
Lid geworden op: 04-02-2013 08:57

Bericht door DaWauZ »

weet ik niet meer, ik had nog een restje over liggen, heb het ooit eens gekocht jaren terug bij een crossmotor zaak

mijn metje liep 14 toen ik hem kreeg, niet gezond dus, het filter was goor enzo, dit erin gedaan en 20km.u (gps)
Ruud
Berichten: 172
Lid geworden op: 08-04-2010 15:55

Bericht door Ruud »

Misschien voor wat meer duidelijkheid wat betreft uuhh... joegel. <>
Afbeelding
Gebruik dit al jaren met de verhouding 7.5 ml op 5,5 liter benzine, de carburateur ziet er van binnen weer als nieuw uit.
Schoonmaken van de carburateur zeldzaamheid nog, FuelFit is echt een aanrader.

Het enige wat me toen opviel waren de grote verschillen in prijzen van het middel, of dit nog zo is?
Laatst gewijzigd door Ruud op 07-11-2019 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
MVG Ruud
Gast

Bericht door Gast »

DaWauZ schreef:ik zit dat stuk over de luchtfilters een goed door te nemen, volgens mij kan je doen wat je wil maar de lucht haalt hij uiteindelijk uit de 3 kleine sleufjes aan de linkerkant. Als je het luchtfilterhuis doorboort enz zal hij in principe meer lucht kunnen aanzuigen als de toevoer ook voldoende is. Ik heb er nog niet helemaal naar gekeken waar die 3 kanaaltjes heen lopen maar is dat ook te vergroten?
Als je motor te weinig lucht krijgt gaat hij viertakten, dus je zit op het verkeerde spoor.
Ik hou het nog steeds op mijn plastic pannensponsje...
(Mijn vroegere DelOrrto racecarburateur (24mm) had een metalen pannenspons als filter)
Simon
Berichten: 41
Lid geworden op: 16-09-2010 23:03

Bericht door Simon »

Prijsverschillen in Fuel fit zijn er nog steeds!

Zie bijvoorbeeld HIER maar ook HIER *kuch* en dan ook nog te koop bij de bouwmarkt op de hoek hier voor 4,90 per 250 Ml.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten