LET OP! Het Stijgbuisje trekken is geen sinicure !
boor en M3 tap breken heel snel
Voor een veilige methode ga naar pagina 2 en 3
Benodigd gereedschap.
- kruisschroevendraaier PH2 (bovenplaat, vlotterbakje)
- steek ring 8 (sproeier, evt m5 moer chokeschuif)
- Punttangetje (spanveren gas en chokeschuif)
- waterpomptang (sterborgclip, pennetje gasschuif en borgclip chokeschuif nieuw)
- borgveertang (borgveer chokeschuif oud model)
- kleine horloge schroevendraaier plat (sterborgclip chokeschuif)
- naalden (doorprikken stationair sproeier)
- zaklampje (lichttest)
- stukje benzineslang (door en schoon blazen carb.huis)
- wd40 (montage)
Voor de borgveertang kun je het beste de skandia universele borgveertang kopen. deze heeft aparte opzetstukjes niet te duur en past precies op de borgveer.
Persoonlijk (vrotkees) snijd ik altijd M5 schroefdraad op het uiteinde van de chokeschuif waardoor ik er een m5 moer op kan draaien i.p.v. een kleine sterborgclip.
Heel veel start- en loop-problemen met je Metje worden veroorzaakt door een vuile carburateur, ook al ziet hij er brandschoon uit, toch is hij dat van binnen niet.
Dit word voornamelijk veroorzaakt door het benzinefilter, dat houd alles dat groter is dan een zandkorrel tegen, maar dat wat kleiner is laat het door, en daar beginnen onze problemen.
Het schoonmaken van onze gasfabriek gaat iets verder dan de sproeier doorblazen.
Het is een poppenhuiscarburateurtje (3X woordwaarde) en daarin zitten poppenhuisonderdelen. Je zal begrijpen dat die priegelige kleine gaatjes heel makkelijk snel vervuilen en verstoppen, en viola. (Nee, niet die holt)
De carburateur moet tot het laatste onderdeel gedemonteerd worden en de hele santekraam moet een nachtje in de spirits staan.
Spiritus heeft de eigenschap om verdroogde en verlopen benzine op te lossen. Beschik je over een sonische reiniger dan ben je bovenjan!
Verder hebben we nodig gereedschap om het venturibuisje te trekken, en een stukje remkabel.
Til niet te licht aan dat buisje van laat maar zitten, al je werk is dan voor niets.
Benodigdheden :
Een M3 tapje
Een 2,5 mm boortje
Een M3x30 boutje
Een M3 moertje
E�n of meer sluitringetjes 3mm
Een passend steeksleuteltje. (spaaksleutel)
Werkwijze:
Klem je carburateur in de bankschroef en boor het pijpje op tot 2,5 mm, ongeveer een hale tot hele centimeter. Geen zorg, het gaat niet snel stuk..
Tap voorzichtig M3 schroefdraad in het pijpje, gebruik een beetje siliconenspray of cockpitspray als smeermiddel, tap tot een diepte van circa 1 cm.(dit gaat relatief gemakkelijk)
Draai dan het moertje zover mogelijk op het M2.5 boutje
Schuif de sluitring(en) op het boutje.
Draai nu het boutje met je vingertjes! in het getapte "pijpje" tot hij niet verder wil.
Draai het moertje tegen de sluitring en het carburateurhuis aan.
Draai het moertje met een kleine sleutel voorzichtig verder zodat het "pijpje" naar buiten getrokken wordt.
Nu kan de carburateur grondig schoongemaakt worden. Let er op dat je alle boor- en tapgruis verwijderd, dat gaat het beste met een stukje remkabel en perslucht!
Vergeet ook die kleine gaatjes in je pijpje niet door te steken met een draadje remkabel.
Draadje aan een kant in de bankschroef, tangetje aan de andere kant en even heen en weer halen, alle gaatjes, ook de sproeier.
Dan is er nog een verassing: Aan de motorkant van het carburateurhuis zit een miniem gaatje, niet veel groter dan een haar. Ook daar natuurlijk met je draadje doorheen en schoonblazen.
Het venturipijpje vind het heerlijk om schoongemaakt te worden met een stukje remkabel,
Eerst de ene kant op draaien en dan de andere kant, je staat versteld wat voor viezigheid er uit komt.
En natuurlijk ook die andere kleine gaatjes!
Draai hierna het M3boutje in je venturipijpje en tik hem voorzichtig weer op zijn plaats, het grootste gat in het buisje naar de motor wijzend.
Dit is globaal de werkwijze, hoe de carburateur te demonteren lezen we in de volgende aflevering.
(De bijbehorende foto`s staan op http://spartametforum.nl/opboren-ca ... e-t28.html)
En voor degenen die nog twijfelen:
(Och, dat venturipijpje kan je toch wel laten zitten?)
(Met dank aan de webmaster voor de foto)