Carburateur type Bing schoonmaken

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Gast

Carburateur type Bing schoonmaken

Bericht door Gast »

LET OP! Het Stijgbuisje trekken is geen sinicure !
boor en M3 tap breken heel snel

Voor een veilige methode ga naar pagina 2 en 3
Benodigd gereedschap.
- kruisschroevendraaier PH2 (bovenplaat, vlotterbakje)
- steek ring 8 (sproeier, evt m5 moer chokeschuif)
- Punttangetje (spanveren gas en chokeschuif)
- waterpomptang (sterborgclip, pennetje gasschuif en borgclip chokeschuif nieuw)
- borgveertang (borgveer chokeschuif oud model)
- kleine horloge schroevendraaier plat (sterborgclip chokeschuif)
- naalden (doorprikken stationair sproeier)
- zaklampje (lichttest)
- stukje benzineslang (door en schoon blazen carb.huis)
- wd40 (montage)

Voor de borgveertang kun je het beste de skandia universele borgveertang kopen. deze heeft aparte opzetstukjes niet te duur en past precies op de borgveer.

Persoonlijk (vrotkees) snijd ik altijd M5 schroefdraad op het uiteinde van de chokeschuif waardoor ik er een m5 moer op kan draaien i.p.v. een kleine sterborgclip.


Heel veel start- en loop-problemen met je Metje worden veroorzaakt door een vuile carburateur, ook al ziet hij er brandschoon uit, toch is hij dat van binnen niet.
Dit word voornamelijk veroorzaakt door het benzinefilter, dat houd alles dat groter is dan een zandkorrel tegen, maar dat wat kleiner is laat het door, en daar beginnen onze problemen.

Het schoonmaken van onze gasfabriek gaat iets verder dan de sproeier doorblazen.
Het is een poppenhuiscarburateurtje (3X woordwaarde) en daarin zitten poppenhuisonderdelen. Je zal begrijpen dat die priegelige kleine gaatjes heel makkelijk snel vervuilen en verstoppen, en viola. (Nee, niet die holt)
De carburateur moet tot het laatste onderdeel gedemonteerd worden en de hele santekraam moet een nachtje in de spirits staan.
Spiritus heeft de eigenschap om verdroogde en verlopen benzine op te lossen. Beschik je over een sonische reiniger dan ben je bovenjan!
Verder hebben we nodig gereedschap om het venturibuisje te trekken, en een stukje remkabel.
Til niet te licht aan dat buisje van laat maar zitten, al je werk is dan voor niets.
Benodigdheden :
Een M3 tapje
Een 2,5 mm boortje
Een M3x30 boutje
Een M3 moertje
E�n of meer sluitringetjes 3mm
Een passend steeksleuteltje. (spaaksleutel)
Werkwijze:
Klem je carburateur in de bankschroef en boor het pijpje op tot 2,5 mm, ongeveer een hale tot hele centimeter. Geen zorg, het gaat niet snel stuk..
Tap voorzichtig M3 schroefdraad in het pijpje, gebruik een beetje siliconenspray of cockpitspray als smeermiddel, tap tot een diepte van circa 1 cm.(dit gaat relatief gemakkelijk)
Draai dan het moertje zover mogelijk op het M2.5 boutje
Schuif de sluitring(en) op het boutje.
Draai nu het boutje met je vingertjes! in het getapte "pijpje" tot hij niet verder wil.
Draai het moertje tegen de sluitring en het carburateurhuis aan.
Draai het moertje met een kleine sleutel voorzichtig verder zodat het "pijpje" naar buiten getrokken wordt.
Nu kan de carburateur grondig schoongemaakt worden. Let er op dat je alle boor- en tapgruis verwijderd, dat gaat het beste met een stukje remkabel en perslucht!
Vergeet ook die kleine gaatjes in je pijpje niet door te steken met een draadje remkabel.
Draadje aan een kant in de bankschroef, tangetje aan de andere kant en even heen en weer halen, alle gaatjes, ook de sproeier.
Dan is er nog een verassing: Aan de motorkant van het carburateurhuis zit een miniem gaatje, niet veel groter dan een haar. Ook daar natuurlijk met je draadje doorheen en schoonblazen.
Het venturipijpje vind het heerlijk om schoongemaakt te worden met een stukje remkabel,
Eerst de ene kant op draaien en dan de andere kant, je staat versteld wat voor viezigheid er uit komt.
En natuurlijk ook die andere kleine gaatjes!
Draai hierna het M3boutje in je venturipijpje en tik hem voorzichtig weer op zijn plaats, het grootste gat in het buisje naar de motor wijzend.
Dit is globaal de werkwijze, hoe de carburateur te demonteren lezen we in de volgende aflevering.
(De bijbehorende foto`s staan op http://spartametforum.nl/opboren-ca ... e-t28.html)

En voor degenen die nog twijfelen:
(Och, dat venturipijpje kan je toch wel laten zitten?)
Afbeelding
(Met dank aan de webmaster voor de foto)
Hulpmotor
Berichten: 107
Lid geworden op: 25-03-2011 20:48

Bericht door Hulpmotor »

(Gekopieerd van ko de dorpsgek.)

Carburateur schoonmaken deel 2


Een klusje waar elke Spartamet/Saxonette eigenaar regelmatig mee te maken zal krijgen en wat eigenlijk toch wel eens per jaar moet gebeuren, als je niet al voor die tijd bent geplaagd met inhouden, belazerd stationair lopen en afslaan. Het is voor iedereen goed te doen en vraagt niet echt speciaal gereedschap. Ik heb deze werkwijze met mijn vrouw uitgeprobeert en het is haar goed gelukt.

Zorg voor een plastiek bakje om alle onderdelen bij elkaar te houden, er komt veel klein spul los.

Om te beginnen moet de brandstoftoevoer afgesloten worden.
Bij sommige modellen kan dit eenvoudig door het sluiten van de benzinekraan, bij de modellen zonder benzinekraan is dit iets lastiger maar kan je de benzine slang boven het benzinefilter even dicht te knijpen en voorzichtig los te trekken van het bovendeksel van de carburateur en het uiteinde dan op dat extra palletje naast de slanguitgang op de tank te drukken.

De volgende stap is het loshalen van Choke- en Gas-kabel.
Druk de schakelaar op het stuur in de Choke stand, vergeet U dit, dan kan het bruggetje dat de schuifbediening bevat afbreken.
Nu kan de beschermkap (waar de benzineslang doorheen gaat) aan de achterzijde met een dunne schroevendraaier iets opgelicht zodat het piefje uit het carburateurdeksel los komt. De kap kan nu VOORZICHTIG! naar achteren weg geschoven worden waardoor de Gas- en Chokehevel bereikbaar worden. GEEN KRACHT GEBRUIKEN!
Door de hevels met een vinger of een schroevendraaier iets naar het stuur toe te drukken kunnen de kabels uit de hevels gehaakt worden. Laat de hevels voorzichtig los en laat ze niet met klap terugspringen omdat anders de boel af kan breken.


Nu kan achterop de motor de geruisdemperdeksel (Het zwarte onderdeel waar Sachs op staat) verwijderd worden door aan de achterzijde de twee kruiskopschroeven er uit te draaien. Als de schroeven er uit zijn kan de kap naar achteren toe weggenomen, de kap kan soms wat vast zitten. Nu zijn het luchtfilter en de CDI zichtbaar, soms is die CDI blauw, en soms rood. De rode CDI hoort op de zwarte spoel en de blauwe CDI op de blauwe spoel.

De CDI kan gewoon aan de draden blijven hangen alleen de kortsluitdraad die naar de carburateur gaat moet losgetrokken worden. Het is de draad met de ronde stekker. Het luchtfilter nu naar achteren toe met een draaiende beweging er af trekken waardoor 2 van de 4 bevestigingsschroeven van de carburateur zichtbaar worden. Deze twee schroeven, een lange en een korte, losdraaien en de achterliggende ring afnemen.
Gooi alles bij elkaar in het plastic bakje. De CDI kan aan de draden blijven hangen, en door het luchtfilterhuis iets naar achteren te trekken komt dit los van de carburateur en kan net als de CDI aan de draden blijven hangen.

Als je nu achterin de motor naar de linkerkant van de voet van de carburateur kijkt zie je op de grondplaat van de carburateur boven elkaar twee dezelfde andere schroeven zitten waarmee de carburateur nog vastzit aan de motor. Als deze twee schroeven uitgedraaid zijn kan de carburateur van de motor gehaald worden. De bougiekabel kan nu simpel uit de uitsparing van het carburateurdeksel losgehaald worden en is het voorbereidende werk gebeurd. Bij de oudere motoren kom nu ook de membraamplaat los van de motor, bij de nieuwere modellen zit deze plaat met een extra schroef vast op motor.
Doe alles bij elkaar in je plastic bakje.




In de volgende aflevering gaan we de carburateur demonteren en schoonmaken en weer afmonteren

(gekopieerd van ko de dorpsgek.)
Simon
Berichten: 41
Lid geworden op: 16-09-2010 23:03

Bericht door Simon »

Maar wel HELEMAAL schoonmaken he?

Afbeelding
bazzz
Berichten: 108
Lid geworden op: 10-10-2009 22:45

Bericht door bazzz »

simon je benzine doorvoerpijpje lijkt vrij hoog te zitten :wink:
Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Bericht door fehntjer »

Moin ,
en war is deel nr. 28? de kleine schuimstofring die aan de chokeschijfstang zit?

Afbeelding
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
retepd
Berichten: 82
Lid geworden op: 28-05-2011 11:11

Bericht door retepd »

:?:

Precies nummer 10 mis ik ook?

En nummer 12 13 14 15 16 17 33 mis ik ook?

:?:
Simon
Berichten: 41
Lid geworden op: 16-09-2010 23:03

Bericht door Simon »

Klopt helemaal!

Viltje is vervangen en als jullie goed zien kunnen jullie zien dat de gas en chokeschuif zijn afgebroken en zijn later gerepareerd op de manier zoals die al eens door Ko is besproken.

@ Bas:

Pijpje heb ik niet nagemeten maar het carburateurtje (wat op reserve ligt) is getest en doet zijn werk prima.
Als ik erom denk zal ik het pijpje binnenkort eens even nameten.

*edit*

Linkjes toegevoegd:

Reparatie gasschuif

Chokeschuif repareren
peterkeetfm
Berichten: 4
Lid geworden op: 13-07-2013 16:21

Bericht door peterkeetfm »

goede dag

het is niet echt nodig om het venturipijpje er uit te halen
dit in mijn mening heb het zelf ook nooit gedaan
ik heb de carburateur ultrasoon gereinigd (zonder ultrasoon kan ook met een tandenborstel met wasbenzine)
daarna met wasbenzine goed door spoelen om resten te verwijderen
heel belangrijk is zonder de sproeier erin met een compressor met het ballen vertil (waar je een voetbal mee op pompt) alle kleine gaatjes door blaast

af fabriek zit het venturipijpje vast dus lijkt mij niet een normale manier van schoon maken boren tappen enz.

gewoon laten zitten en goed de gaatjes door blazen met een compressor

en FUEL FIT aan de benzine toe voegen

tot nu toe heb ik geen problemen meer motortje draait beter als voorheen
Gebruikersavatar
Prutser-2009
Erelid
Berichten: 729
Lid geworden op: 14-12-2010 09:59

Bericht door Prutser-2009 »

Als jij denkt dat het niet nodig is om het venturipijpje eruit te halen dan lees het stuk nog maar eens en bekijk de foto's eens goed.

Mark
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
peterkeetfm
Berichten: 4
Lid geworden op: 13-07-2013 16:21

Bericht door peterkeetfm »

ja ik heb de foto gezien
het lijkt mij niet nodig
omdat het pijpje af fabriek niet te verwijderen is
ik rijd al 16 jaar spartamet de pakkingen en membraam en vlotter zijn dingen die ik tegen kwam als problemen in die 16 jaar
het pijpje heb ik er dus nog nooit uit gehad en lijkt mij niet nodig
maar ieder z'n mening
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 4 gasten