Pagina 1 van 1

Carburateur type Bing schoonmaken deel 2

Geplaatst: 18-06-2009 13:18
door Gast
Carburateur schoonmaken


Een klusje waar elke Spartamet/Saxonette eigenaar regelmatig mee te maken zal krijgen en wat eigenlijk toch wel eens per jaar moet gebeuren, als je niet al voor die tijd bent geplaagd met inhouden, belazerd stationair lopen en afslaan. Het is voor iedereen goed te doen en vraagt niet echt speciaal gereedschap. Ik heb deze werkwijze met mijn vrouw uitgeprobeert en het is haar goed gelukt.

Zorg voor een plastiek bakje om alle onderdelen bij elkaar te houden, er komt veel klein spul los.

Om te beginnen moet de brandstoftoevoer afgesloten worden.
Bij sommige modellen kan dit eenvoudig door het sluiten van de benzinekraan, bij de modellen zonder benzinekraan is dit iets lastiger maar kan je de benzine slang boven het benzinefilter even dicht te knijpen en voorzichtig los te trekken van het bovendeksel van de carburateur en het uiteinde dan op dat extra palletje naast de slanguitgang op de tank te drukken.

De volgende stap is het loshalen van Choke- en Gas-kabel.
Druk de schakelaar op het stuur in de Choke stand, vergeet U dit, dan kan het bruggetje dat de schuifbediening bevat afbreken.
Nu kan de beschermkap (waar de benzineslang doorheen gaat) aan de achterzijde met een dunne schroevendraaier iets opgelicht zodat het piefje uit het carburateurdeksel los komt. De kap kan nu VOORZICHTIG! naar achteren weg geschoven worden waardoor de Gas- en Chokehevel bereikbaar worden. GEEN KRACHT GEBRUIKEN!
Door de hevels met een vinger of een schroevendraaier iets naar het stuur toe te drukken kunnen de kabels uit de hevels gehaakt worden. Laat de hevels voorzichtig los en laat ze niet met klap terugspringen omdat anders de boel af kan breken.


Nu kan achterop de motor de geruisdemperdeksel (Het zwarte onderdeel waar Sachs op staat) verwijderd worden door aan de achterzijde de twee kruiskopschroeven er uit te draaien. Als de schroeven er uit zijn kan de kap naar achteren toe weggenomen, de kap kan soms wat vast zitten. Nu zijn het luchtfilter en de CDI zichtbaar, soms is die CDI blauw, en soms rood. De rode CDI hoort op de zwarte spoel en de blauwe CDI op de blauwe spoel.

De CDI kan gewoon aan de draden blijven hangen alleen de kortsluitdraad die naar de carburateur gaat moet losgetrokken worden. Het is de draad met de ronde stekker. Het luchtfilter nu naar achteren toe met een draaiende beweging er af trekken waardoor 2 van de 4 bevestigingsschroeven van de carburateur zichtbaar worden. Deze twee schroeven, een lange en een korte, losdraaien en de achterliggende ring afnemen.
Gooi alles bij elkaar in het plastic bakje. De CDI kan aan de draden blijven hangen, en door het luchtfilterhuis iets naar achteren te trekken komt dit los van de carburateur en kan net als de CDI aan de draden blijven hangen.

Als je nu achterin de motor naar de linkerkant van de voet van de carburateur kijkt zie je op de grondplaat van de carburateur boven elkaar twee dezelfde andere schroeven zitten waarmee de carburateur nog vastzit aan de motor. Als deze twee schroeven uitgedraaid zijn kan de carburateur van de motor gehaald worden. De bougiekabel kan nu simpel uit de uitsparing van het carburateurdeksel losgehaald worden en is het voorbereidende werk gebeurd. Bij de oudere motoren kom nu ook de membraamplaat los van de motor, bij de nieuwere modellen zit deze plaat met een extra schroef vast op motor.
Doe alles bij elkaar in je plastic bakje.




In de volgende aflevering gaan we de carburateur demonteren en schoonmaken en weer afmonteren.