Starttouwtje vervangen

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Plaats reactie
Gast

Starttouwtje vervangen

Bericht door Gast »

Starttouwtje vervangen.


Aanzicht van de binnenkant van je starterdeksel met een verkeerde knoop :-)


Afbeelding


Voorbeld achtknoop:
Afbeelding


Verklarende woordenlijst

1 � het schroefje waar je startkabel mee op het deksel vast zit

2 � Het veertje dat het palletje bedient dat je startrondsel op het vliegwiel doet aangrijpen.

3 � Het palletje dat je vliegwiel meeneemt als je aan je starter trekt.

4 � Het gaatje waar de knoop in je touwtje in moet zitten.

5 � Witte nylon remring om de veer af te remmen.



Touwtje vervangen (We gaan ervan uit dat je touwtje gebroken is.)

Benodigdheden: Dunne schroevendraaier, mes of schaar, handigheid, aansteker of lucifers.




Leg een nieuw touwtje klaar, 1.40 mtr lang, (Niet de oude inkorten want je trekt je veer stuk). Bij verschillende winkels zoals ijzerwinkels enzovoort is touw te koop dat bedoeld is om horizontale jalouzieen op te hijsen en te laten zakken. Dit is spul is 4mm dik en bedoeld om regelmatig door kleine openingen en onder scherpe hoeken getrokken te worden. Op een haspel zit pakweg tien meter en kost een paar euri, dus je kan voorlopig voort. Laat je niet afschepen met iets anders zoals nylon touw, dat gaat geheid snel weer stuk. (Uit ervaring�)
Ook trektouw van grasmaaiers of buitenboordmotoren is geschikt maar wel een stuk duurder!

Leg een krant op tafel, leg een poetslap klaar en neem een kop koffie/thee/neut.

Wip met een dunne schroevendraaier het veertje van post 1 eraf.
Neem de nok van post 3 uit het rondsel.
Peuter de witte ring van post 5 uit zijn zitplaats. Noteer dat daar nokjes aan zitten die in gaatjes vallen.

Nu kunnen we behoedzaam het rondsel uit zijn plaats tillen.
Leg dit ondersteboven op je krant en hou je hand er op. Peuter de resten van het oude touw uit het rondsel maar let op dat je de veer met rust laat, het is veel werk die weer op te winden.

Smelt een puntje aan het nieuwe touwtje met een aansteker.
Stuur het touwtje vanaf de geul in het rondsel naar het gaatje, soms moet je even helpen met je schroevendraaiertje of grijpen en naar boven halen met een punttangetje.
Haal je touw een stukje door en leg er een Vlaamse achtknoop in zoals elders op het forum beschreven. Maak niet de fout te denken dat een dubbele knoop van het type oudewijvenknoop het ook doet, want na de tweede keer trekken kan je opnieuw beginnen.
Druk de knoop met je schroevendraaier goed diep in het gaatje zodat hij niet aan kan lopen
Leg het rondsel op tafel met de veer naar beneden en draai het touwtje een slag of vijf TEGEN DE KLOK IN op het rondsel.

Dit is het moment om te beslissen of je een stuk van de buitenkabel afzaagt. Zit je nooit op je zadel als je de motor start, dan is dit handig want met die korte kabel heb je het trekken beter in je macht. Is hij eenmaal afgezaagd dan kan je er zittend op je Metje er niet meer bij en kan je alleen nog starten als je naast je Metje staat.
.
Werk het andere eind van het touw door het gaatje in het deksel, werk het touwtje door de buitenkabel en leg er even een losse lusknoop in en zet de buitenkabel weer met het schroefje vast..
Nu het handvat weer monteren. Wip met je schroevendraaier het binnenwerk uit de greep en schuif het buitenwerk over het touwtje. Leg opnieuw een achtknoop in het touwtje en schuif vanaf de zijkant het touwtje in het binnenwerk. Trek het touwtje onder het handvat wat aan en druk het binnenwerk weer op zijn plaats en de greep is weer klaar.

Spuit wat siliconenspray of cockpitspray over de veer en leg het rondsel terug op zijn plaats..Leg de pal nummer drie op zijn plaats terug, kijk naar de foto welke kant hij op moet.
Leg de witte nylon rong terug op zijn plaats en zorg ervoor dat de piefjes goed in de gaatjes vallen. Wip met je schroevendraaiertje de veer van post 2 weer op zijn plaats en zorg dat hij zoals op de foto goed over het palletje heen valt.

Ja, ik weet het, er hangt nog een lang stuk touw uit�
Trek de losse lusknoop los en pluk met je schroevendraaier tussen het rondsel en het huis het touwtje omhoog. Nu gaan we de veer op spanning draaien. Maak een paar slagen tegen de klok in en kijk of het touw goed en vlot weer in het rondsel loopt en het handvat niet zielig op zijn zij blijft hangen. Zoniet zoja, dan nog een of meer slagen maken.
Haal het touwtje aan het handvat verschillende keren heen en weer om te beproeven of alles lekker loopt.

Druk met de hand het deksel op zijn plaats op de motor en voel of alles loopt zoals het hoort.
Nu kunnen de schroeven er weer in, de oorspronkelijke lange buitenkabel weer in de afstandhouder gedrukt en klaar.
Heb je de buitenkabel ingekort, dan heb je de afstandhouder niet meer nodig.

Wees trots dat je dit zelf hebt geklaard! :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kaleidoscoop en 9 gasten