ratelende motor

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

ankemet

ratelende motor

Bericht door ankemet »

Het kan nog de nieuwigheid zijn maar mijn net nagekeken en schoongemaakte spartamet ratelt enorm als ik er op rijdt, de hele buurt is meteen wakker. het werd later wel minder en ik kon ook niks aan de buitenkant zien wat het rammelen kon veroorzaken.

Iemand tips waar dat ratelen vandaan zou kunnen komen?
zo'n metaalachtig rammelend geluid!
Admin2Vrotkees
Site Admin

Bericht door Admin2Vrotkees »

een rammel kan ook de vrijlooppallen betekenen, je merkt dat (vooral) bij het optrekken.

Mark
Dom geboren suf gewiegd en nooit iets bijgeleerd

http://spartametforum.nl
ankemet

Bericht door ankemet »

vandaag een proefrit gemaakt en het rammelen werd wel minder
die zware banden rijd heerlijk, geen gehobbel meer, en ik denk dat mijn hond hier heeeeeel blij mee zal zijn....

alleen toen hij heuvel af afsloeg kon ik hem niet meer opstarten, trekkoord blokkeerde

snif

dat werd fietsen!!
gelukkig wel met wind mee!

zal Ff een topic openen over een blokkerend trekkoord, al zal de oorzaak wel wat dieper liggen , wie weet hangt het samen met het rammelen
Admin2Vrotkees
Site Admin

De grotere/dikkere banden zorgt voor meer demping dus dat zal inderdaad wel prettiger rijden, een verende voorvork en verende zadelpen zu ook best wel fijn kunnen zijn.

Ik zou er bij mij best wel eens een verende voorvork in willen zetten.

Mark

ankemet

Bericht door ankemet »

zo, het rijdt weer, met rammel.

wat het nou met het trekkoord was weet ik niet, we hebben even aan dat grote blok gedraaid wat door het trekkoord wordt aangedreven en dat ging goed en toen deed alles het weer.

de rammel zit er nog steeds in, maar daar had de spartamethobbyistknutselaar ook niet naar gekeken toen hij de motor naliep. die heeft alles behalve de koppeling enzo nagekeken, mijn vraag aan hem was ook, zorg dat ie loopt, en dat heeft ie keurig gedaan

daarna langs de officiele spartametdealer gereden. Volgens hem was de rammel de koppeling, of het koppelingshuis en moest die vervangen worden en kon dat wel eens een dure grap gaan worden van ca 300 euro en dat heeft ie me nu alles bij elkaar ook al gekost.

tja wat is wijsheid, hij rijdt met rammel, ik kan natuurlijk doorrijden tot ie echt aan gort is, en misschien rijd ie nog een hele tijd met rammel

of ik kan mijn andere sachs blok er aan hangen die ook niet helemaal optimaal is, maar die fiets kan ik beter verkopen lijkt mij en dan dat geld besteden aan het 'opknappen' van deze saxonette

of ergens aan een 2e hands blok zien te komen.

wat een gedoe allemaal!
ankemet

Bericht door ankemet »

ik heb mijn camera net opgeladen en zal zo even het geluid filmen :o

de techniek staat voor niks :D
ankemet

Bericht door ankemet »

filmpje met geluid van het rammelen

Afbeelding
Gast

Bericht door Gast »

Het is duidelijk dat het niet in de motor zit.
Overtuig jezelf dat het rubber onder je standaard in orde is en goed vast
zit, daar lijkt het een beetje op, temeer daar het met remmen en stationeer lopen weg is.
Kijk ook even naar die vier boutjes die je uitlaat vasthouden, of die goed vast zitten :!:
Admin2Vrotkees
Site Admin

filmpje kan ik helaas niet bekijken.

Mark

ankemet

Bericht door ankemet »

Prutser, raar dat je het filmpje niet kan zien, het is een flashbestand

Ko, we hebben vanmiddag alle schroefjes en dingetjes nagelopen en zelfs nog ergens een ontbrekende schroef vervangen.

maar morgen zal ik eens kijken of ik dat e-startgedeelte er af kan halen en de standaard en of hij dan nog zo rammelt.

ondanks dat ie rammelt klinkt de motor eigenlijk ook best wel goed toch??
Plaats reactie