Pagina 1 van 1

3-traps overbrenging

Geplaatst: 16-01-2012 19:56
door gvanrossem
Hallo,

Ik heb alles afgezocht, maar kom er maar niet achter hoe de 3-traps overbrenging werkt. Is er sprake van 3 (automatische) versnellingen en zo ja, hoe werkt het dan?

Geplaatst: 17-01-2012 08:13
door Hulpmotor
het rijd hetzelfde als een 1 traps transmissie. en hij schakelt niet. het zijn meerdere tandwielen die dezelfde versnelling hebben.
het is alleen veel sterker en soepeler (maar je hoort wel een soort tomos geluid)



Geplaatst: 29-08-2013 21:32
door hakkepuf
Ik ben eigenlijk op zoek naar de werking puur uit interesse voor de techniek.
Ik had eerst de gedachte dat het schakelen met behulp van centrifugaalkracht zou gaan maar dat blijkt dus niet het geval.

Ik snap nog niet helemaal het nut van meerdere tandwielen die dezelfde versnelling hebben. Als je dit zou vertalen naar een fiets, rij je dan in de 1 en 3 tegelijkertijd waardoor je trekkracht van de 1 hebt en de snelheid van de 3?

Iemand die deze leek wat wijzer wil maken?

:D

3-traps overbrenging

Geplaatst: 29-08-2013 22:50
door gvanrossem
Het kleine tandwiel op de krukas drijft een groot tandwiel aan dat gekoppeld is aan een klein tandwiel. En dat drijft weer een groter tandwiel aan, wat weer gekoppeld is aan een klein tandwiel wat weer aan groot tandwiel aandrijft Het is dus niet zo dat alle tandwielen aan de as (krukas of wielnaaf) een elkaar vastzitten. Zowel op de krukas als op de naafas zitten drie tandwielen., waarvan er twee aan elkaar gekoppeld zijn.

Het principe is dus

1. Van klein naar groot, aan dit tandwiel zit een klein tandwiel vast dat
2. Inderdaad weer van klein naar groot, enz.
3. Van klein naar groot

Vandaar drietraps overbrenging, er wordt 3 maal vertraagd

groet

gert van rossem

3-traps overbrenging

Geplaatst: 29-08-2013 22:52
door gvanrossem
Het kleine tandwiel op de krukas drijft een groot tandwiel aan dat gekoppeld is aan een klein tandwiel. En dat drijft weer een groter tandwiel aan, wat weer gekoppeld is aan een klein tandwiel wat weer aan groot tandwiel aandrijft Het is dus niet zo dat alle tandwielen aan de as (krukas of wielnaaf) een elkaar vastzitten. Zowel op de krukas als op de naafas zitten drie tandwielen., waarvan er twee aan elkaar gekoppeld zijn.

Het principe is dus

1. Van klein naar groot, aan dit tandwiel zit een klein tandwiel vast dat
2. Inderdaad weer van klein naar groot, enz.
3. Van klein naar groot

Vandaar drietraps overbrenging, er wordt 3 maal vertraagd

groet

gert van rossem

Geplaatst: 30-08-2013 22:58
door hakkepuf
Bedankt Gert, nu snap ik het. Er wordt dus helemaal niet geschakeld en de overbrenging maakt een soort omweg door de meerdere tandwielen.
Omdat de aandrijving dus eigenlijk minder direct is treden er meer wrijvingsverliezen op.