info bobine en cdi

boekjes, tekeningen en fotos die we hebben en uitleg hoe en waarom iets werkt.

Plaats reactie
bikemaster
Berichten: 207
Lid geworden op: 18-05-2011 13:21

info bobine en cdi

Bericht door bikemaster »

knutselsmurf schreef:De CDI van een Spartamet

CDI staat voor: Capacitor Discharge Ignition (letterlijk: over een condensator ontladen ontsteking).
Dit is een elektronische ontsteking waarbij een condensator met een spanning van 300 � 400 volt
wordt ontladen over de primaire wikkeling van de bobine en daardoor in het secundaire gedeelte een zeer sterke vonk opwekt.
De puls voor de primaire wikkeling word opgewekt door de magneten in het vliegwiel op het moment dat die langs de spoel
draaien, daarom is de juiste afstand tussen spoel en vliegwiel (0,4mm) belangrijk.
Verder is het zo dat je niet met de Spartametbougie aan de kabel kan zien of je bougie vonkt.
Dit word veroorzaakt door de speciale bougie van de Spartamet, daar zit een weerstand in.
Dat is ook de reden dat je nooit zomaar een bougie in je Met kan draaien, je spoel of CDI gaat geheid stuk!
Wil je de vonk controleren, steek dan even een boutje in de bougiekap, je kan dan gemakkelijk een vonk van een centimeter trekken!
Naast de orginele Bosch-bougie mag er ook een BPM-7A in van NGK.

In principe is deze ontsteking onderhoudsvrij.
Ik heb een foto gemaakt van de gebruikte spartamet spoelen en hun cdi's
ook heb ik er tekst bijgezet wie weet meer en kan het aanvullen.
Dan kan Mark het juiste misschien aan veelgestelde vragen toevoegen

De zwarte bobine
Deze spoel wordt gebruikt in combinatie met de RODE CDI (werkt niet met een blauwe cdi) en zit op de eerste spartamet vanaf 1987, dit is ook de enigste spoel met 2 opnemers

De blauwe bobine
Dat is de opvolger van de zwarte bobine, deze is er in 2 uitvoeringen, met en zonder dynamo, je kan hem dus aantreffen op de E start, en op de handstart.
Deze spoel heeft 3 opnemers en werkt in combinatie met de blauwe CDI ook kun je een zwarte cdi aantreffen op deze spoel, de zwarte cdi is de jongste van de cdi reeks, en is onbegrensd.

De rode bobine
Deze bobine heeft ook 3 opnemers en is er alleen met dynamo hij zal in theorie alleen op de e start worden aangetroffen, deze spoel werkt net zoals de blauwe zowel met de blauwe en met de zwarte CDI

De grijze bobine
Deze bobine zal je aantreffen op het nieuwste type spartamet blok, het blok met de demontabele cilinderkop, de spoel heeft net zoals de blauwe en rode 3 opnemers, en werkt zowel met de blauwe en zwarte CDI.
Ik weet niet als hij er ook zonder dynamo is, het is de enigste spoel waarvan je de bougie kabel NIET kan vervangen, de bougiekabel zit namelijk in de spoel gegoten.
Persoonlijk vindt ik dat een nadeel wat mij ook opvalt aan deze spoel is dat hij de lichtste is van alle spoelen en dat hij de dunste aansluit draadjes heeft, voor mijn gevoel is het een budget spoel.

Afbeelding

Hier een foto van de originele CDI
De rode cdi wordt alleen gebruikt op de zwarte bobine en is voorzien van een begrenzer

De blauwe CDI
Deze CDI wordt gebruikt op zowel de blauwe, rode, en grijze spoel, ook deze CDI is voorzien van een begrenzer.

De zwarte cdi
Dit is de nieuwste CDI en deze wordt gebruikt op de blauwe, rode, en grijze bobine, dit is de enigste CDI zonder begrenzer.


Afbeelding
Met een hamer past alles /tand
Gebruikersavatar
Prutser-2009
Erelid
Berichten: 729
Lid geworden op: 14-12-2010 09:59

Bericht door Prutser-2009 »

Goed gedaan Roel, ik zet hem meteen bij de meest gestelde vragen.

Mark
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
retepd
Berichten: 82
Lid geworden op: 28-05-2011 11:11

Bericht door retepd »

Tof

Ik kwam deze ook tegen zonder cdi blokje.


Afbeelding


Afbeelding
bikemaster
Berichten: 207
Lid geworden op: 18-05-2011 13:21

Bericht door bikemaster »

Mooi werk Peter

kijk eens aan deze heb ik nog nooit gezien, ik vermoed dat het geen originele spoel is maar dat hij oorspronkelijk van een mini bike, kettingzaag, bosmaaier, grasmaaier, of buitenboordmotor komt.

maar van de andere kant, hij lijkt sprekend op de zwarte spoel, alleen geen cdi dat kan ik niet rijmen met spartamet.

Ik ben nieuwschierig wie weet meer over deze spoel
Met een hamer past alles /tand
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Bericht door fehntjer »

Moin,
@peter , dit is een bobine incl. de cdi . maar je moet de kabel naa de bougie mag lange hebben en de ijzer past niet op het vliegwiel nem een blauwe bobine de spoel eraf en de roode op.
kost per Bobine 90euros
@bikiemaster , dat is een orginaal Sachs Bobine .... .....
ja voor een tuingereddschap
Sachs Z�ndspule 060.048
warom niet rijmen? de spoel heeft een aansluiting voor stopzetten da kan je de kortsluitkabel van de carb an doen. de CDI zit in de Spoel.
geen CDI heb je ruimte voor sleutels..........
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Simon
Berichten: 41
Lid geworden op: 16-09-2010 23:03

Bericht door Simon »

Netjes BM!
Hulpmotor
Berichten: 107
Lid geworden op: 25-03-2011 20:48

Bericht door Hulpmotor »

TIJDELIJK uitverkocht
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Bericht door fehntjer »

Moin,
ja dat kan uitverkocht
maar je kan op google gaan zoeken naa:
2665 032 100, 2683 012 013 of 2683 012 113 van Sachs
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
retepd
Berichten: 82
Lid geworden op: 28-05-2011 11:11

Bericht door retepd »

Afbeelding

Ik heb hier nog een rode bobine met 3 opnemers ZONDER dynamo.

:?:
gvanrossem
Berichten: 86
Lid geworden op: 03-08-2011 08:36

zwarte cdi

Bericht door gvanrossem »

Lees ik nu dat de zwarte CDI onbegrensd is? Nooit geweten!

groet

gert v rossem
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten