Speling achterwiel

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Plaats reactie
gvanrossem

Speling achterwiel

Bericht door gvanrossem »

Hoe ik mijn conus ook instel, ik houd speling op mijn achterwiel. Conus stel ik als volgt in: handvast aandraaien, 45 graden terug en de contramoer vastzetten. En ik let erop dat bij het vastzetten de conus niet verdraaid. Conus, kogellagers en wielnaaf zijn in orde.

Zou het soms kunnen dat er speling optreedt tussen de vertanding van het achterwiel en de vertanding van de wielnaaf? En zo ja, hoe is dat dan op te lossen? Ik dacht om aluminiumfolie tussen de vertanding te monteren

dank alvast voor het meedenken

gert v rossem
fehntjer
Spartametoloog

Bericht door fehntjer »

Moin,
een speling tussen Naafhuls en Achterwiel???? als het ketingtandwiel is fast heb je ook geen speling. is dat grot naldlager op de naafhuls in order?
de konusmoer word angetroken en vastgezett so fast dat je de Naafhuls kan nog goed draaien. War heb je deze 45 graden van?
aandraaien met hand dat is te weinig.
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
gvanrossem

speling achterwiel

Fehntjer,
Ik meen dat Ko gezegd heeft: conus handvast en dan een kwart slag terug, vervolgens contramoer vastzetten. Maar als ik dat doe voel ik -als het wiel weer gemonteerd is- toch nog speling. Conus nog vaster zetten? Gevaar dat de lagers kapot gaan?

Jij zegt: als de naafhuls goed draait is het goed. Maar dat kan ik moeilijk vastzetten, door de grote keerring zal hij altijd wat stroef draaien.

Hoe doe jij het dan?

gert v rossem
fehntjer
Spartametoloog

Bericht door fehntjer »

Moin,
zachtjes , zachtjes en zachtjes aan.....
kan zijn dat ik enige tijd ervoor gebruik....
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
bikemaster

Bericht door bikemaster »

Is de naaf van binnen 100% goed ? ik had namelijk laatst zelf 1 die hadden ze zo ontzettend vast gedraaid dat de hele rand (lagerschaal) waar het lager op komt te liggen eruit was gesleten.

Wat jij zegt de conus vast draaien en dan 45 graden terug gebruikten we ook altijd in de garage voor de achterwiel lagers van bv de vw golf
Met een sleutel handvast draaien, en vervolgens een halve slag terug en dan was het goed.
Bij de sparta draai ik hem hand vast, ik bedoel dan ook echt dat je net wat weerstand voelt, dan draai ik de naaf en zet de conus iets vaster, als de naaf zwaarder gaat draaien dan zet ik hem iets losser.
Let op als je de borgmoer vast hebt gezet, dat je de naaf nog even draait, want hij wil wel eens zwaarder gaan, in dat geval opnieuw beginnen.

Je hebt toch niet het as uit het blok getrokken ? want in dat geval is het heel verklaarbaar dat je speling op je as hebt, dan liggen 2 ringen onderin je blok die tussen je as horen.
Heb je dat niet gedaan en de speling blijft dan zou ik het blok los halen, het kan zijn dat de vorige eigenaar het as heeft getrokken.

http://spartamet.angelfire.com/301-exploded.pdf
Met een hamer past alles /tand
gvanrossem

speling achterwiel

Ik denk dat de enige manier om de achteras af te stellen is: Motor demonteren, as eruit en deze dat spelingvrij instellen.
Maar dat is wel erg omslchtig.

Trouwens, wat als ik de kogelkorf eruit haal en de ruimte met kogels opvul. Ik herinner mij dat dit vroeger bij fietsen ook zo gebeurde. Je hebt dus meer kogels en dus minder (snel) speling?

gert v rossem
Prutser-2009
Erelid

Bericht door Prutser-2009 »

Als het lager ooit een opdonder gehad heeft of te strak is aangedraaid kan het zijn dat de kooi kleine scheurtjes vertoond, heb ik wel eens gehad bij een gewone fiets, dan is het niet meer mogelijk een wiel goed af te stellen, ook als kooi en lagers te veel versleten zijn dan is het niet goed meer af te stellen.

Mijn metje heeft daar ook een klein beetje last van en dan voelt het een beetje alsof de kont slingert als je de fiets op en neer beweegt.

Mark
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie