Benzine en toevoegingen (ook olie)

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Simon

Benzine en toevoegingen (ook olie)

Bericht door Simon »

We lezen het regelmatig op ons forum, maar wie gebruikt wat en waarom?
Simon

Bericht door Simon »

Kick-off:

Als mengsmering olie gebruik ik Eurol:

Afbeelding

Waarom? Ooit al eens aangeraden door brommerboer waar ik al Jaaaaaaaaaaaaaaaren kom en kost per liter geen spreekwoordelijke drol en waarom dan risico nemen met merkloze olie?

Let op! Het litertje zit tegenwoordig in een nieuwe verpakking.

Verder als toevoeging Wynn's loodvervanger:

Afbeelding

Waarom?

Houdbaarheid van de benzine verhogen en een stukje extra smering.
Eenvoudig doseren met een spuitje van de drogist voor weinig.
(1Ml per Liter)

Vanaf vorig jaar, begin winter(stop):

Afbeelding

Waarom? Goede verhalen gehoord om de houdbaarheid van benzine op te krikken en carburateurs schoon te houden, (reinigende werking) nog geen ervaring na de winter.

Wie volgt?
bikemaster

Bericht door bikemaster »

Ik gebruik 2 takt olie van Kroon (omdat de Brezan op loop afstand zit) de loodvervanger sinds kort omdat ik het nodig ben voor de motorfiets, en fuel fit al langere tijd

Fuel fit werkt geweldig, als je het gebruikt en je schroeft naar 2 weken je carburateur open dan zal je, zien hij glimt als een spiegel.
Ik gebruik het ook in de motorfiets, als de motor een winter stil had gestaan zat je altijd met een slecht lopende motor en was je blij als je de tank leeg had en weer verse benzine kon tanken.

met fuel fit heb je daar geen last van, het is formidabel spul
Met een hamer past alles /tand
gvanrossem

benzinetoevoegingen

Bericht door gvanrossem »

Op 5 liter super doe ik er 5 ml loodvervanger en 5 ml fual fit. En natuurlijk 60 ml mengsmering.

Ik zag laatst bij de Action 2-takt (Techno, semi synthetisch) olie die beduidend goedkoper is dat de Castrol (synthetisch) die ik gebruik. Waar zit het verschil dan in?. En kun je zonder risico de Techno-olie van de Action gebruiken?

gert v rossem
bikemaster

Bericht door bikemaster »

ja hoor dat kun je prima gebruiken, persoonlijk vindt ik het wat meer roken en stinken dan de kroon olie die ik gebruik.

Maar ik zie financieel geen voordelen, als je kijkt hoelang je met een liter olie doet :wink:
Met een hamer past alles /tand
Ruud

Bericht door Ruud »

Hoi,

gebruik Fuel Fit al een paar jaar 10 ml op 5.5 liter benzine en met een goed benzine filter blijft de carburateur lekker schoon.

Als olie gebruik ik Castrol 60 ml op 5.5 liter benzine.
MVG Ruud
blauwlap
Erelid

Bericht door blauwlap »

Ik gebruik zolang ik m'n met heb niks geen extra toevoegingen.
Een klein eurolflesje gebruik ik als maat voor 5 liter benzine. Als olie al enkele jaren de olie van de Hema en of Action.
De met gebruik ik voor woon werk verkeer en boodschappen halen.
Carburateur schoonmaken heb ik vorig jaar september gedaan na meer dan een jaar. Nu loopt de met nog prima, de winter door niet echt problemen gehad.
Ik merkte met die sneeuwtroep waardoor je langzaam, soms stapvoets moest rijden dat het motortje wanneer het normaal rijden weer kom wat langer nodig had om op snelheid te komen maar na even een behoorlijke afstand flink op 'volle' snelheid kwam die weer los en loopt weer normaal.
Starten 's morgens een keer trekken, met die vorst 2 keer soms 3.
DaWauZ

Bericht door DaWauZ »

ik begrijp de loodvervanger niet helemaal voor een met, loodvervanger is toch juist voor 4 takten die oude soort kleppen hebben en anders beschadigen dan de modernere kleppen?
Wat is dan het voordeel bij een met?
Prutser-2009
Erelid

Bericht door Prutser-2009 »

loodvervangers als wynns verlengen de standtijd van de benzine en verbeteren de benzine, voor tweetanks, zeker als het niet dagelijks veel gebruikt wordt is dat een voordeel.
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
DaWauZ

Bericht door DaWauZ »

oke dus meer een benzine behouder....dan kan je denk ik beter de fuel fit nemen
Plaats reactie