De werking van een trommelrem
Geplaatst: 14-11-2013 21:21
Trommelrem
Werking
Een trommelrem bestaat uit twee halvemaan-vormige remschoenen,
die zijn gemonteerd op een vaste remankerplaat,
die niet kan meedraaien met het wiel en aan de
vorkeinden is bevestigd. Daaromheen zit de remtrommel, een ronde
metalen doos, die via de spaken is bevestigd aan de velg en dus
meedraait. Wanneer de remhandel wordt ingetrokken, worden de
remschoenen naar buiten geduwd, zodat ze in contact komen met de
remtrommel. Door de wrijving, die dan ontstaat, wordt het wiel
afgeremd. De remschoenen zijn bekleed met een materiaal met een
hoge wrijvingsweerstand, de remvoering. Wanneer het remhandel wordt
losgelaten worden de remschoenen door veren weer naar binnen
getrokken.
De rem wordt bediend door een hevel op de ankerplaat.
Dat systeem heeft een ovaal nokje op een hulpasje aan de binnenkant
van de ankerplaat, met een beugeltje naar buiten waar de remkabel aan
is bevestigd. Als de rem wordt aangetrokken en daardoor het beugeltje
en daaraan bevestigd het ovale asje verdraaid wordt worden de
remschoenen naar buiten tegen de remtrommel gedrukt.
Nadeel
Trommelremmen hebben als groot nadeel dat ze hun remkracht verliezen
als ze warm of nat worden. Dit is o.a. het geval als er in de regen wordt
gereden of lang achter elkaar geremd wordt, als er bijvoorbeeld van een
lange helling afgereden wordt. Dit proces heet fading.
De remmen van onze Spartametjes zijn eigenlijk bestemd voor fietsen en
zijn duidelijk onderbemeten, hetgeen zich uit in een te lange remweg.
Werking
Een trommelrem bestaat uit twee halvemaan-vormige remschoenen,
die zijn gemonteerd op een vaste remankerplaat,
die niet kan meedraaien met het wiel en aan de
vorkeinden is bevestigd. Daaromheen zit de remtrommel, een ronde
metalen doos, die via de spaken is bevestigd aan de velg en dus
meedraait. Wanneer de remhandel wordt ingetrokken, worden de
remschoenen naar buiten geduwd, zodat ze in contact komen met de
remtrommel. Door de wrijving, die dan ontstaat, wordt het wiel
afgeremd. De remschoenen zijn bekleed met een materiaal met een
hoge wrijvingsweerstand, de remvoering. Wanneer het remhandel wordt
losgelaten worden de remschoenen door veren weer naar binnen
getrokken.
De rem wordt bediend door een hevel op de ankerplaat.
Dat systeem heeft een ovaal nokje op een hulpasje aan de binnenkant
van de ankerplaat, met een beugeltje naar buiten waar de remkabel aan
is bevestigd. Als de rem wordt aangetrokken en daardoor het beugeltje
en daaraan bevestigd het ovale asje verdraaid wordt worden de
remschoenen naar buiten tegen de remtrommel gedrukt.
Nadeel
Trommelremmen hebben als groot nadeel dat ze hun remkracht verliezen
als ze warm of nat worden. Dit is o.a. het geval als er in de regen wordt
gereden of lang achter elkaar geremd wordt, als er bijvoorbeeld van een
lange helling afgereden wordt. Dit proces heet fading.
De remmen van onze Spartametjes zijn eigenlijk bestemd voor fietsen en
zijn duidelijk onderbemeten, hetgeen zich uit in een te lange remweg.