Hallo,
Sinds gister heb ik een 16 tands freewheel op mijn Hercules gezet. Hiervoor reed ik altijd met een 20 tands freewheel op mijn Classic.
Ik vind zelf de 16 tands een stuk sportiever rijden, vooral met motortje aan.
Dan kun je nog wat leuk meetrappen als je optrekt. Ook tijdens het rijden kun je dan rustig trappen met heeel weinig gas erbij. Klinkt ie ook nog eens een stukje rustiger.
Alleen als motortje uit is, dan kun je wel veel sneller fietsen dan 20 tands natuurlijk, maar ik denk dat als je in een stad als Amsterdam, waar ik de testritten doe, beter voor een 18 tands kan gaan. Omdat je nogal brugje op moet. Dan is het fijner dan met een 16 tands omdat de fiets toch redelijk zwaar is. Maar met motor aan denk ik dat 16 tands mijn favoriet wordt.
Ik ga ook nog een 18 tands aanschaffen en op mijn Classic zetten. Deze moet later dienen als mn 'breng me naar t werk' fiets/stadsfiets
20 tands is voor de 'echte' opa's die geen zware fietsen meer kunnen fietsen 8)
p.s. echt hele hoop reacties in Amsterdam, mensen die nog nooit een spartamet gezien hebben enz. Kinderen die roepen : Kijk mam een motor-fiets! Dat verwacht je toch eigenlijk niet in zo'n grote stad als Amsterdam
tandwielen freewheel
Ik rij ook met 16, mooi voor meefietsen met 25 km/u maar niet bij nog hogere snelheden. Bij 30 km/u is ook 16 tands nog te veel is want je trapt je dan ook te barsten, wat ik wel een doe om een wielrenner voor te blijven. Die 5 versnellingen oplossing van de Duitse buren waarbij je ook naar 14 tands kan gaan is denk ik het allermooist.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten