Met krijgt plotseling te weinig lucht!
Geplaatst: 04-06-2014 15:00
Beste Spartametliefhebbers,
Ik heb uren zitten zoeken naar een oplossing, maar ik kan er even weinig uit halen. Mijn excuses alvast dat ik misschien toch ergens overheen heb gelezen.
Het probleem is als volgt, zoals de titel het zegt, de met krijgt te weinig lucht, maar eerst gewoon genoeg!
Het verhaal erom heen zal ik nu even beschrijven.
Ik heb, nadat de met een tijdje stil heeft gestaan, de carburateur schoongemaakt (incl. Venturi). Ik gebruik sinds een tijdje ook een dosis Fuel-Fit, waardoor hij prima schoon blijft. Hij liep nog niet helemaal lekker, en het luchtfilter was al vrij oud en vuil. Ik heb toen eerst zonder luchtfilterkap geprobeerd en zonder luchtfilter. Hij liep heerlijk zoemend tot 25,2 km/u, waarna de begrenzing er in hapt. (Er zit (nog ) een standaard CDI in).
Vervolgens luchtfilterkap erop, zonder luchtfilter. Precies hetzelfde effect (zoemend tot 25,2 km/u).
Dus ik dacht, het luchtfilter is aan vervanging toe. Deze natuurlijk eerst schoongemaakt, maar het gaf niet het gewenste resultaat. Het filter was ook behoorlijk hard geworden, dit heeft mede te maken met mijn lekkende carburateur van vorig jaar, waarbij het luchtfilter doorweekt met benzine en olie is geweest.
Afijn, luchtfilter vervangen en ja hoor, hij reed net zoals zonder luchtfilter/luchtfilterkap zoemend tot 25,2km/u om vervolgens te "prr-en" zoals jullie dat noemen als de begrenzing erin hapt.
Tot mijn verbazing, startte ik van de week mijn met, vol vertrouwen, lekker zoemend. Maar, hij begint nu vanaf 22km/u te viertakten en komt niet verder dan 24km/u! Terwijl hij dit de dag ervoor niet deed. Ik heb verder niks aan de met gedaan. Afijn, ik de carburateur weer controleren of hij lekte (te rijk mengsel). Dit deed ik door eerst te kijken of er direct benzine uit de carburateur kwam stromen. Dit gebeurde niet, dus ik liet de met een nacht staan met de benzinekraan open en de met in de I-stand. Volgende ochtend gechecked, carburateur was droog, geen benzine op de grond te zien.
Ik ga zometeen even de bougie controleren op kleur, deze was tijdens de laatste controle nog nooit zo mooi geweest. Bruin/beige van kleur, bijna geen rook uit de uitlaat, zoals een motortje hoort te lopen. Nu is het dus plotseling anders geworden, maar zoals ik al zei: ik ga zo de bougie controleren. (Motor moet ff afkoelen, heb net gereden).
PS: De motor walmt niet tijdens het viertakten, wat ik zelf ook opzich vrij bijzonder vond.
Ik weet het dus echt even niet meer? Zou het valse lucht kunnen zijn? In ieder geval, de keerring kan er niet uit liggen (499 blok).
Alvast bedankt voor jullie medewerking
Groetjes, Pretmet
PS: Ik heb de gas- en chokekabels/hevels/schuiven gecontroleerd. Deze zijn in orde en prima afgesteld. Daar zit mogelijk dus niet het probleem.
Edit 15:35:
Bougie gecontroleerd, hij is nog steeds bruin/beige van kleur met iets meer koolaanslag dan de vorige keer. Op de plek waar de vonken komen is hij wit uitgeslagen. Misschien is de bougie aan vervanging toe? Ik heb in ieder geval nog een nieuwe, niet-gebruikte NGK-BP4 liggen.
Ik heb uren zitten zoeken naar een oplossing, maar ik kan er even weinig uit halen. Mijn excuses alvast dat ik misschien toch ergens overheen heb gelezen.
Het probleem is als volgt, zoals de titel het zegt, de met krijgt te weinig lucht, maar eerst gewoon genoeg!
Het verhaal erom heen zal ik nu even beschrijven.
Ik heb, nadat de met een tijdje stil heeft gestaan, de carburateur schoongemaakt (incl. Venturi). Ik gebruik sinds een tijdje ook een dosis Fuel-Fit, waardoor hij prima schoon blijft. Hij liep nog niet helemaal lekker, en het luchtfilter was al vrij oud en vuil. Ik heb toen eerst zonder luchtfilterkap geprobeerd en zonder luchtfilter. Hij liep heerlijk zoemend tot 25,2 km/u, waarna de begrenzing er in hapt. (Er zit (nog ) een standaard CDI in).
Vervolgens luchtfilterkap erop, zonder luchtfilter. Precies hetzelfde effect (zoemend tot 25,2 km/u).
Dus ik dacht, het luchtfilter is aan vervanging toe. Deze natuurlijk eerst schoongemaakt, maar het gaf niet het gewenste resultaat. Het filter was ook behoorlijk hard geworden, dit heeft mede te maken met mijn lekkende carburateur van vorig jaar, waarbij het luchtfilter doorweekt met benzine en olie is geweest.
Afijn, luchtfilter vervangen en ja hoor, hij reed net zoals zonder luchtfilter/luchtfilterkap zoemend tot 25,2km/u om vervolgens te "prr-en" zoals jullie dat noemen als de begrenzing erin hapt.
Tot mijn verbazing, startte ik van de week mijn met, vol vertrouwen, lekker zoemend. Maar, hij begint nu vanaf 22km/u te viertakten en komt niet verder dan 24km/u! Terwijl hij dit de dag ervoor niet deed. Ik heb verder niks aan de met gedaan. Afijn, ik de carburateur weer controleren of hij lekte (te rijk mengsel). Dit deed ik door eerst te kijken of er direct benzine uit de carburateur kwam stromen. Dit gebeurde niet, dus ik liet de met een nacht staan met de benzinekraan open en de met in de I-stand. Volgende ochtend gechecked, carburateur was droog, geen benzine op de grond te zien.
Ik ga zometeen even de bougie controleren op kleur, deze was tijdens de laatste controle nog nooit zo mooi geweest. Bruin/beige van kleur, bijna geen rook uit de uitlaat, zoals een motortje hoort te lopen. Nu is het dus plotseling anders geworden, maar zoals ik al zei: ik ga zo de bougie controleren. (Motor moet ff afkoelen, heb net gereden).
PS: De motor walmt niet tijdens het viertakten, wat ik zelf ook opzich vrij bijzonder vond.
Ik weet het dus echt even niet meer? Zou het valse lucht kunnen zijn? In ieder geval, de keerring kan er niet uit liggen (499 blok).
Alvast bedankt voor jullie medewerking
Groetjes, Pretmet
PS: Ik heb de gas- en chokekabels/hevels/schuiven gecontroleerd. Deze zijn in orde en prima afgesteld. Daar zit mogelijk dus niet het probleem.
Edit 15:35:
Bougie gecontroleerd, hij is nog steeds bruin/beige van kleur met iets meer koolaanslag dan de vorige keer. Op de plek waar de vonken komen is hij wit uitgeslagen. Misschien is de bougie aan vervanging toe? Ik heb in ieder geval nog een nieuwe, niet-gebruikte NGK-BP4 liggen.