Pagina 1 van 4
spartamet op wasbenzine?
Geplaatst: 08-06-2014 00:05
door spartarie
Ik ben van plan om te experimenteren met wasbenzine als brandstof.
Om te beginnen een mix van 50% benzine en 50% wasbenzine + tweetaktolie uiteraard.
Op het internet kan ik hier weinig over vinden,waarschijnlijk omdat het economisch niet interessant is.
Voor mij is het wel interessant omdat ik gratis aan wasbenzine kan komen.
Iemand ervaringen hiermee?
Zou bijv. de sproeiermaat omhoog moeten?
Geplaatst: 08-06-2014 00:35
door Vrotkees
Wasbenzine oftewel pretoleumether is een koolwaterstofverbinding.
en word ook toegevoegd aan normale benzine.
Het probleem zo als ik nu zie is wat voor klopgehalte (octaangetal) de wasbenzine heeft.
Wasbenzine is zo als ik zo snel lees niet een vaste kwaliteit het octaangetal varieert per partij ( van heptaan tot decaan) en de meeste heeft een laag octaangetal.
Het aanvreten van Keerringen zal niet anders zijn als bij normale peut.
Zijn beide gedistilleerde koolwaterstoffen.
Theoretisch kan het wel maar waarom zou je het doen met het gigantische zuipgedrag van een met? (1 liter +/-50 km)
Geplaatst: 08-06-2014 01:23
door spartarie
Door het mixen met gewone benzine krik je het octaangehalte weer op.
Ik wil het gebruiken in een 099 blok, deze heeft een "holle" zuiger dus een lagere compressie.
Mijn metjes lopen nu trouwens 65 km op 1 Ltr.
T'�s gewoon nieuwsgierigheid of het kan.
Geplaatst: 08-06-2014 11:14
door Vrotkees
Waarschuwing vakidioot is aan het lulle... euh spreekt
spartarie schreef:Door het mixen met gewone benzine krik je het octaangehalte weer op.
Sorry kan het niet laten het is octaan getal niet gehalte.
de klopvastheid van benzine word gemeten in een octaangetal
is de benzine 95 octaan wil zeggen dat ie kort door de bocht net zo klopvast is als 95% pure octaan en 5% heptaan.
Om je motortje lekker te kunnen laten lopen heb je minimaal een mengsel nodig van 92 octaan.
Werken zal je metje wel op wasbenzine maar verbaas je niet als je op de ene fles wasbenzine wel goed rijd en de andere niet.
Geplaatst: 08-06-2014 14:55
door Gast
Ik heb heel lange tijd op pure wasbenzine rondgereden.
Dit kwam door een moment dat ik weg MOEST en geen benzine meer in huis had.
(Ik had normaal een liter of 25 in voorraad)
Uiteraard gemengd met de normale hoeveelheid tweetaktolie van Action.
(Ik haal me weer wat aan...)
Mijn ervaring was dat de motor er rustiger op loopt en geen nare bijgeluiden
zoals pingelen of rammelen meer vertoond.
Doen dus!
Kijk eens in de zoekfunctie, er zijn er meerderen geweest.
Geplaatst: 08-06-2014 16:20
door spartarie
Dus geen octaan booster (b.v. van wynn's) nodig?
Ook geen aanpassing aan sproeier of luchttoevoer?
Geplaatst: 08-06-2014 17:16
door Vrotkees
octaan booster van valvoline of wyn is pure flauwekul zonde van het geld.
geeft maar een verhoging van het octaangetal van 0.1-0.2
Wat wel het octaangetal verhoogt is avgas (vliegtuig
benzine) met een octaangetal van 100 of hoger.
http://en.wikipedia.org/wiki/Avgas
Geplaatst: 08-06-2014 20:18
door pretmet
Je kan voor de zekerheid idd wat loodvervanger toevoegen, om de klopvastheid wat te verbeteren.
Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst.
Geplaatst: 08-06-2014 20:30
door Vrotkees
bij succes allemaal tanken bij de action!
Geplaatst: 08-06-2014 20:53
door spartarie
Vrotkees schreef:bij succes allemaal tanken bij de action! :wink:
Dat zou een bak zijn!
Ik ben mede op het idee gekomen vanwege alle troep die ze tegenwoordig in de benzine menen te moeten doen, met name ethanol (= alcohol).
Alcohol is prima spul, maar dat moet je drinken en niet in je brandstoftank doen!
Veel oudere motoren kunnen er niet tegen, pakkingen en rubbers lossen op,het trekt water aan etc.; allemaal ellende.
Ben nu nog bezig een gereviseerd 199 blok in te rijden, over een paar weken gaat het project van start.
De resultaten laat ik hier weten.