Wie gebruikt de Met dagelijks (met succes) ?

leuke of minder leuke ervaringen en voorvallen met de spartamet.
MetMayo
Berichten: 19
Lid geworden op: 24-02-2015 23:44

Wie gebruikt de Met dagelijks (met succes) ?

Bericht door MetMayo »

Ben nog maar een paar dagen in het bezit van een Spartamet, goedkoop vervoermiddel was ik van mening, maar als ik zo eens naar de berichten op het forum kijk is het niet het meest betrouwbare vervoermiddel (lijkt het).

Ik heb de metfiets vooral nodig voor de dagelijkse boodschappen en eventueel af te leggen visites maar begin me nu wel af te vragen of ik er verstandig aan heb gedaan om op een Spartamet te stappen :roll:
Knutselsmurf
Berichten: 600
Lid geworden op: 31-08-2011 21:23

Bericht door Knutselsmurf »

Berouw komt na de zonde... :twisted:
Het valt allemaal best wel mee, een beetje handigheid brengt je heel ver!
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Een Met is een leuk en zeer praktisch vervoermiddel, maar ook zeer verslavend.

Met een paar simpele dingen controleren en onderhoud is je MET heel betrouwbaar te krijgen.
Geen onderhoud nekt alle machines./hoofd

Als je je carburateur tank slangen en filters goed schoon houd heb je 99% van de problemen opgelost.
Fuel fit bijmengen ( verkrijgbaar bij cranenbroek en de tuinmachinehandel )

De bouten af en toe nalopen of ze nog vastzitten ( Fietsstandaard, uitlaat, remmen, spatborden vooras en achteras )
De bandenspanning niet vergeten te weinig spanning in de achterband kost je niet te repareren gegoten achter velgen.
Oliepeil controleren.

Ik heb in 10 maanden 1800 kilometer probleemloos op de MET gereden in weer en wind. De eerste maand heb ik alle achterstallig onderhoud weggewerkt en heel veel geleerd
http://spartametforum.nl/de-spartaw ... =spartawet murphy

Zelfs in hoosbuien dat het water stond tot aan de spaken blijft de MET nou lopen.
Er komen steeds meer die al 10 duizenden kilometers probleemloos hebben gereden op een MET
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
MetMayo
Berichten: 19
Lid geworden op: 24-02-2015 23:44

Bericht door MetMayo »

Kijk dat is dan weer een positief geluid :D

Dan mag ik hieruit opmaken dat de Spartamet niet noodzakelijk storingsgevoelig is en wat goed nieuws is!

Ik weet dat iedere machine z'n periodieke beurtjes moet hebben maar na wat topics doorgespit te hebben zag het er even uit of de Met een pechapparaat betreft maar misschien lijkt dat ook maar zo omdat op dit forum de klachten geconcentreerd worden terwijl het overgrote percentage eindgebruikers waarschijnlijk onzichtbaar is.

Dank voor het verhelderen en het advies!

Groet
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Een klein 2takt motortje is altijd storingsgevoeliger.
Kijk maar naar de 2takt motortjes die gebruikt worden voor afstandsbediening modellen. goed onderhoud voorkomt storingen.

Van oorsprong reden alleen mensen die goedkoop wilden rijden, ouderen en/of mensen die geestelijk geen rijbewijs konden halen erop.
Ze hadden vaak geen verstand van verbrandingsmotoren en de spartamets werden behoorlijk misbruikt.
Zodoende lag de oorzaak in hun ogen altijd bij de K.U.T. Spartamet.
De Spartamet kreeg zodoende een negatief Imago als vroeger de DAF auto's.

Voor hun zijn nu elektrische fietsen uitgevonden.

Gelukkig komen er nu steeds meer liefhebbers voor in de plaats van de Nederlands-Duitse "Solex" Spartamet - Saxonette.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
arnoud
Berichten: 126
Lid geworden op: 25-10-2014 14:32

Bericht door arnoud »

Ik gebruik haar ook dagelijks,
in het begin lopen mieren omdat de carburateur niet goed schoon is gemaakt,
mijn eigen fout, haastigen spoed.....

Nadat ik dit laatst goed heb gedaan, heb ik geen last meer,
en ben ik erg blij met Metje.

Wat je hier op het forum leest, zijn natuurlijk meestal probleem gevallen,
en die komen dan hier(ikzelf ook) met vragen, lijkt mij logisch. :wink:
Mijn Met is als mijn vrouw,
ik wil alles, en zij wil niks.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Hoe vaker je de Met gebruikt, hoe kleiner de kans op storingen.
Veel problemen komen juist door langdurig stilstaan, rust roest !
En zoals Vrotkees zegt; tank/ carburateur schoonmaken, goede benzineslang/filter monteren en fuelfit gebruiken.
Knutselsmurf
Berichten: 600
Lid geworden op: 31-08-2011 21:23

Bericht door Knutselsmurf »

En af en toe vriendelijk tegen het ding praten...
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
jgvankampen
site mod
Berichten: 527
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen »

Bij mij wordt ze ook iedere dag gebruikt, behalve als het echt glad is, regen sneeuw, storm maakt niet uit als je de boel maar schoon houdt. Als het echt koud is, 3 dopjes spiritus op 5 liter euro 98 met olie (1:80) en ze blijft gaan. Zelfs de E-start blijft werken met het koude weer.
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Gebruikersavatar
Prutser-2009
Erelid
Berichten: 729
Lid geworden op: 14-12-2010 09:59

Bericht door Prutser-2009 »

De spartamet is een zeer betrouwbaar vervoermiddel, en dat was ook meteen het probleem, de mensen hadden er geen omkijken naar toen ze hem nieuw kochten en dat werd dan ook niet gedaan, tot na vele jaren er problemen kwamen en dan zijn er gewoon zaken versleten.

hou in de gaten dat je vaak een 30 jaar oude spartamet hebt, en die mag wel eens een keer aandacht hebben, eenmaal netjes in orde gebracht is het een prima vervoersmiddel voor elke dag, sterker nog beter iedere dag mee rijden dan een keer in de week of een keer in de maand, of zoals in mijn geval tegenwoordig 9 maanden niet op rijden.

Vroeger reed ik er dagelijks op, een of twee keer trekken en lopen, de kleine achterop en naar school.
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten