Plots, onder het rijden, zit de motor muur vast.
Plots, onder het rijden, zit de motor muur vast.
Ik zat normaal rustig te rijden met mijn spartamet, toen plots uit het niets, de motor vast liep. Probeerden hem weer aan te krijgen met het trekkortje, maar die wij niet eens in beweging komen. Toen heb ik het startmeganisme er af gehaald en probeerde het vliegwiel te draaien, maar daar zit geen beweging in. Voordat ik de motor mischien voor niks heelemaal open haal, weten jullie wat er aan de hand is?
Dit noemen ze een vastloper.
75% kans dat je motortje volledig overleden is.
Er is te weinig 2takt olie bij de benzine gemengd.
Of er is ooit de as getrokken waardoor er metaal tussen de zuiger en cilinderwand is gekomen.
Je zult het motortje helemaal uit elkaar moeten halen en alles controleren.
25% kans dat je het motortje nog kunt reviseren ga er maar vanuit dat er heel veel kapot is binnenin.
75% kans dat je motortje volledig overleden is.
Er is te weinig 2takt olie bij de benzine gemengd.
Of er is ooit de as getrokken waardoor er metaal tussen de zuiger en cilinderwand is gekomen.
Je zult het motortje helemaal uit elkaar moeten halen en alles controleren.
25% kans dat je het motortje nog kunt reviseren ga er maar vanuit dat er heel veel kapot is binnenin.
Kijk even of de "magneten" van het vliegwiel niet losgekomen zijn en tegen de yzers van je spoel aanstaan, zo niet is de zuiger vast gelopen.
In dat geval je bougie eruit halen en een beetje WD40 door het bougiegat spuiten.Even in laten werken en met sleutel 13 proberen je vliegwiel in beweging te krijgen.
Het is dan sowieso verstandig om je blok te splitsen en de schade op te nemen.....
In dat geval je bougie eruit halen en een beetje WD40 door het bougiegat spuiten.Even in laten werken en met sleutel 13 proberen je vliegwiel in beweging te krijgen.
Het is dan sowieso verstandig om je blok te splitsen en de schade op te nemen.....
Hallo Vrotkees en Spatrarie,
De magneten van mij vliegwiel zijn niet los gekomen, dus dat zit goed. Ik heb de bougie er uit gehaald en naar binnen gekeken, het zag er helemaal zwart uit. Heb ook het vliegweil er af proberen te halen, maar doordat ik met de steeksleutel een arm cre�rden, kwam het zaakje weer op gang, dus denk ik dat ik in de 25 procent zit. Mischien kan het dan liggen aan dat ik oude 2takt olie heb gebruikt.
Groeten Wouter
De magneten van mij vliegwiel zijn niet los gekomen, dus dat zit goed. Ik heb de bougie er uit gehaald en naar binnen gekeken, het zag er helemaal zwart uit. Heb ook het vliegweil er af proberen te halen, maar doordat ik met de steeksleutel een arm cre�rden, kwam het zaakje weer op gang, dus denk ik dat ik in de 25 procent zit. Mischien kan het dan liggen aan dat ik oude 2takt olie heb gebruikt.
Groeten Wouter
Die olie veroudert niet hoor.
Veel mensen smeren veel te "vet" of tanken kant en klare brommix bij de pomp, dus 1:50.
Het gevolg is veel koolafzetting en het gevolg daarvan....
Als je het vliegwiel wilt loshalen: op de astap zit linkse draad , dus de moer met de klok mee losdraaien.
Maak een vliegwieltrekker, hier op het forum kan je lezen hoe.
http://spartametforum.nl/homemade-v ... r-t60.html
Veel mensen smeren veel te "vet" of tanken kant en klare brommix bij de pomp, dus 1:50.
Het gevolg is veel koolafzetting en het gevolg daarvan....
Als je het vliegwiel wilt loshalen: op de astap zit linkse draad , dus de moer met de klok mee losdraaien.
Maak een vliegwieltrekker, hier op het forum kan je lezen hoe.
http://spartametforum.nl/homemade-v ... r-t60.html
Beter is zo rond de 1:75 1:80 te smeren als je langere afstanden rijd
Als je het motorblokje openmaakt bekijk dan dit even
http://spartametforum.nl/post37672.html#37672
Als je het motorblokje openmaakt bekijk dan dit even
http://spartametforum.nl/post37672.html#37672
-
- site mod
Hoi Wouter, wat Vrotkees en Spartarie zeggen is helemaal waar, blokje splitsen, schade opnemen (vloeken, huilen, stampen /haartrekken ) wat kapot is vervangen blokje goed schoonmaken aan de binnenkant ivm kleine metaaldeeltjes die heel veel schade kunnen aanrichten en als alles weer gangbaar is de juiste mengverhoudingen aanhouden voor je brandstof. En dan kun je weer vele kilometers probleemloos rondtoeren. Het forum is om mensen te helpen bij vragen en problemen met en over je MET.
e pericoloso sporgersi
-
FOTO!!!Wouterix schreef:Ik heb een mengsmeering van 1:100. Ik weet ook hoe je het viegwiel er haald, heb zelf ook een poelietrekker (vliegwieltrekker) gemaakt.
edit:
Als het blokje gesplitst is, dan schoonmaken met DIESEL, laten drogen
en een rondje mee laten draaien in de vaarwasser.
Dan, voor het monteren de binnenzijde van ALLES in het blokje insmeren met
WYNNS of STP, eventueel IETSJES verdunt met benzine
en je blokje gaat je leven lang mee.
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.