Met dank aan de welwillende medewerking van Wikipedia:
Reed valve
Membraaninlaat.
Een reed valve is een membraaninlaat voor wegrace-motorfietsen met tweetaktmotoren,
zoals Uw Spartamet die het instromen van het brandstofmengsel in de tweetaktmotor toelaat,
maar het terugblazen tijdens het dalen van de zuigermantel alvorens de spoelpoorten sluiten voorkomt.
Het was oorspronkelijk gebruikt door Yamaha en was een alternatief voor de roterende inlaat.
De reed valve was overigens niet door Yamaha bedacht, maar zij maakten het principe
betrouwbaar door roestvrijstalen membranen te gebruiken. Omdat de membranen in V-vorm
werden geplaatst, sprak men ook wel van V-type reed valve.
Ook in het inlaattraject van turbo-motoren kunnen meerdere reed valves zitten.
In Nederland wel eens rietklep genoemd. Zie ook Torque Induction System.
De reed valve die door Suzuki vanaf 1976 op de RM 125-250-370 crossmotoren
werd toegepast heette Power reed.
Kawasaki kwam in 1983 met een 250 cc wegracer, de KR 250, waarbij een
roterende inlaat en membraanbesturing gecombineerd waren.
Dit systeem heette RRIS (Rotary and Reed valve Intake System).
Over Uw Spartamet-inlaat
-
- Berichten: 600
- Lid geworden op: 31-08-2011 21:23
Over Uw Spartamet-inlaat
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten