Ideale luchttoevoer voor de MET

boekjes, tekeningen en fotos die we hebben en uitleg hoe en waarom iets werkt.

Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Ideale luchttoevoer voor de MET

Bericht door Vrotkees »

Persoonlijk heb ik veel ervaring met druklading, turbo's en compressorbladen in verband met diesels en gasturbines.

Een 2takt motor is een compleet ander verhaal.
Een 2takt motor is zeer gevoelig voor de hoeveelheid lucht die in de mengkamer komt.

Naar een diepgaande technische discussie heb Ik heb het volgende gekregen van forumlid Jan.
Die heeft uitvoerig berekend wat de ideale luchttoevoer is voor een MET en de koeling van de spoel, CDI en carburateur niet in de weg zit.

10 jaar is hier zonder problemen mee gereden en het heeft zich bewezen.

Boor een gat en zet een buisje inwendig rond 8 van de rand naar het middelste gat.
AfbeeldingAfbeelding

Boor een gat in de afdekkap van de luchtfilter en plaats een plaatje met net genoeg afstand +/- 2 mm voor het gaatje.( pas maken voor de CDI )
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Knutselsmurf
Berichten: 600
Lid geworden op: 31-08-2011 21:23

Bericht door Knutselsmurf »

Waarom zou je dit willen?
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Op deze manier zuig je koude buitenlucht aan.
Ik ben er niet zo voor, het gaat ten koste van de koeling van vliegwiel en spoel.
Ik zou dan liever een extra opening voor in de startkap maken.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Koudere lucht heeft meer massa dus potentieel meer energie.
Dat is ook de reden dat na een druklader of turbo de lucht gekoeld word voordat het de motor ingaat.
Luchtmassameters meten het volume en soortelijke massa van de ingekomen lucht.

Door het buisje in de zijkant van het luchtfilterhuis maak je een soort venturi.

De oorspronkelijke koeling en luchtinname blijft gewoon bestaan.
Pas bij een grotere vraag word er koudere lucht bijgemengd.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Iedere motorfabrikant wil de inlaatlucht zo koud mogelijk, daar zit meer zuurstof in.
Dat maakt ons blokje zo apart, wij draaien op warme lucht..
Dat er pas bij een grotere vraag koude lucht bijgemengd wordt lijkt me eerlijk gezegd sterk, ik denk dat hij dat altijd doet...
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Zoals ik het zie komt de lucht binnen aan de kant van de carburateur
Afbeelding

en gaat via de opening naar het vliegwiel
Afbeelding
Afbeelding

de 3 vierkante gaten voeren de lucht van de vliegwielkant naar het luchtfilter.
Afbeelding
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Zo werkt het normaal gesproken ja, maar nu ga je er een extra opening in de tussenkap bijmaken...
Dan zal de motor toch ook daardoor gaan aanzuigen, ook bij lage toerentallen lijkt mij.
Dat gaat dan ten koste van de koeling van de spoel/vliegwiel, langs die weg wordt dan minder aangezogen.
Daarom zou ik liever ergens voor in de startkap een extra opening maken, als je dat dat �berhaupt al nodig vindt.
De lucht die je daardoor dan aanzuigt gaat ook langs vliegwiel en spoel.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Ik begrijp je redenering volkomen en dat zou ook een goede oplossing zijn mits je er ook een soort lucht inlaatmembraan voor op de kap zou plaatsen.

Zoals je weet gassen en vloeistoffen hebben een gruwelijk hekel om haaks de bocht om te gaan. ( daarom ook die schuinte in die 3 vierkante gaten )

Je krijgt een lamineer effect dat pas doorbroken word als de luchtstroom een bepaalde sterkte bereikt.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Ik geloof niet dat op de manier waarop wij onze metjes gebruiken een extra luchtinlaat nodig is.
Ik denk dat pas als je langdurig, zeg maar meer als 10 km of zo en met echt hoge snelheid, 35+rijdt, de koeling van de spoel in gevaar komt.
De buitentemperatuur speelt natuurlijk ook een rol.
Jan heeft er 10 jaar zo mee gereden, ok�, maar hij rijdt niet harder als 30 en ik weet dat hij de spoel wat ruimer afstelt dan 0,4 mm.
Als je er toch een wil maken zou ik toch goed over de plek nadenken.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Daarvoor is het goed te discussi�ren en ervaringen uit te wisselen.
Je word er nooit dommer van.

je hebt me wel op het idee gebracht om bijvoorbeeld een oud inlaatmembraan te gebruiken voor de luchtinname op de trekkap en de andere luchtinname af te sluiten.

Als ik weer eens een trekkap met afgebroken stukjes heb zal ik deze als experiment eens ombouwen :lol:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten