Ideale luchttoevoer voor de MET
Ideale luchttoevoer voor de MET
Persoonlijk heb ik veel ervaring met druklading, turbo's en compressorbladen in verband met diesels en gasturbines.
Een 2takt motor is een compleet ander verhaal.
Een 2takt motor is zeer gevoelig voor de hoeveelheid lucht die in de mengkamer komt.
Naar een diepgaande technische discussie heb Ik heb het volgende gekregen van forumlid Jan.
Die heeft uitvoerig berekend wat de ideale luchttoevoer is voor een MET en de koeling van de spoel, CDI en carburateur niet in de weg zit.
10 jaar is hier zonder problemen mee gereden en het heeft zich bewezen.
Boor een gat en zet een buisje inwendig rond 8 van de rand naar het middelste gat.
Boor een gat in de afdekkap van de luchtfilter en plaats een plaatje met net genoeg afstand +/- 2 mm voor het gaatje.( pas maken voor de CDI )
Een 2takt motor is een compleet ander verhaal.
Een 2takt motor is zeer gevoelig voor de hoeveelheid lucht die in de mengkamer komt.
Naar een diepgaande technische discussie heb Ik heb het volgende gekregen van forumlid Jan.
Die heeft uitvoerig berekend wat de ideale luchttoevoer is voor een MET en de koeling van de spoel, CDI en carburateur niet in de weg zit.
10 jaar is hier zonder problemen mee gereden en het heeft zich bewezen.
Boor een gat en zet een buisje inwendig rond 8 van de rand naar het middelste gat.
Boor een gat in de afdekkap van de luchtfilter en plaats een plaatje met net genoeg afstand +/- 2 mm voor het gaatje.( pas maken voor de CDI )
-
- Berichten: 600
- Lid geworden op: 31-08-2011 21:23
Koudere lucht heeft meer massa dus potentieel meer energie.
Dat is ook de reden dat na een druklader of turbo de lucht gekoeld word voordat het de motor ingaat.
Luchtmassameters meten het volume en soortelijke massa van de ingekomen lucht.
Door het buisje in de zijkant van het luchtfilterhuis maak je een soort venturi.
De oorspronkelijke koeling en luchtinname blijft gewoon bestaan.
Pas bij een grotere vraag word er koudere lucht bijgemengd.
Dat is ook de reden dat na een druklader of turbo de lucht gekoeld word voordat het de motor ingaat.
Luchtmassameters meten het volume en soortelijke massa van de ingekomen lucht.
Door het buisje in de zijkant van het luchtfilterhuis maak je een soort venturi.
De oorspronkelijke koeling en luchtinname blijft gewoon bestaan.
Pas bij een grotere vraag word er koudere lucht bijgemengd.
Zo werkt het normaal gesproken ja, maar nu ga je er een extra opening in de tussenkap bijmaken...
Dan zal de motor toch ook daardoor gaan aanzuigen, ook bij lage toerentallen lijkt mij.
Dat gaat dan ten koste van de koeling van de spoel/vliegwiel, langs die weg wordt dan minder aangezogen.
Daarom zou ik liever ergens voor in de startkap een extra opening maken, als je dat dat �berhaupt al nodig vindt.
De lucht die je daardoor dan aanzuigt gaat ook langs vliegwiel en spoel.
Dan zal de motor toch ook daardoor gaan aanzuigen, ook bij lage toerentallen lijkt mij.
Dat gaat dan ten koste van de koeling van de spoel/vliegwiel, langs die weg wordt dan minder aangezogen.
Daarom zou ik liever ergens voor in de startkap een extra opening maken, als je dat dat �berhaupt al nodig vindt.
De lucht die je daardoor dan aanzuigt gaat ook langs vliegwiel en spoel.
Ik begrijp je redenering volkomen en dat zou ook een goede oplossing zijn mits je er ook een soort lucht inlaatmembraan voor op de kap zou plaatsen.
Zoals je weet gassen en vloeistoffen hebben een gruwelijk hekel om haaks de bocht om te gaan. ( daarom ook die schuinte in die 3 vierkante gaten )
Je krijgt een lamineer effect dat pas doorbroken word als de luchtstroom een bepaalde sterkte bereikt.
Zoals je weet gassen en vloeistoffen hebben een gruwelijk hekel om haaks de bocht om te gaan. ( daarom ook die schuinte in die 3 vierkante gaten )
Je krijgt een lamineer effect dat pas doorbroken word als de luchtstroom een bepaalde sterkte bereikt.
Ik geloof niet dat op de manier waarop wij onze metjes gebruiken een extra luchtinlaat nodig is.
Ik denk dat pas als je langdurig, zeg maar meer als 10 km of zo en met echt hoge snelheid, 35+rijdt, de koeling van de spoel in gevaar komt.
De buitentemperatuur speelt natuurlijk ook een rol.
Jan heeft er 10 jaar zo mee gereden, ok�, maar hij rijdt niet harder als 30 en ik weet dat hij de spoel wat ruimer afstelt dan 0,4 mm.
Als je er toch een wil maken zou ik toch goed over de plek nadenken.
Ik denk dat pas als je langdurig, zeg maar meer als 10 km of zo en met echt hoge snelheid, 35+rijdt, de koeling van de spoel in gevaar komt.
De buitentemperatuur speelt natuurlijk ook een rol.
Jan heeft er 10 jaar zo mee gereden, ok�, maar hij rijdt niet harder als 30 en ik weet dat hij de spoel wat ruimer afstelt dan 0,4 mm.
Als je er toch een wil maken zou ik toch goed over de plek nadenken.
Daarvoor is het goed te discussi�ren en ervaringen uit te wisselen.
Je word er nooit dommer van.
je hebt me wel op het idee gebracht om bijvoorbeeld een oud inlaatmembraan te gebruiken voor de luchtinname op de trekkap en de andere luchtinname af te sluiten.
Als ik weer eens een trekkap met afgebroken stukjes heb zal ik deze als experiment eens ombouwen
Je word er nooit dommer van.
je hebt me wel op het idee gebracht om bijvoorbeeld een oud inlaatmembraan te gebruiken voor de luchtinname op de trekkap en de andere luchtinname af te sluiten.
Als ik weer eens een trekkap met afgebroken stukjes heb zal ik deze als experiment eens ombouwen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten