Filter vs filter?

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
blauwlap
Erelid
Berichten: 379
Lid geworden op: 27-06-2009 20:22

Filter vs filter?

Bericht door blauwlap »

Vorig jaar, net voor de winter had ik een lek membraam in m'n bing carburateur.
Heb die vervangen en omdat het luchtfilter kletsnat van de benzine was er een ander op gezet, een imitatie.
Voor de lekkage startte de met met 1 a 2 trekken maar daarna was het maar afwachten wanneer die aan sloeg. Soms spontaan maar meestal na tig keer trekken.
Heb er de tot vorige week meer gereden. Ik vond dat hij wat te snel stationair liep.

Heb omdat hij ook nog steeds slecht startte de carburateur eraf gehaald en wilde die schoon maken. Verder dan vlotterbak eraf en sproeier eruit ben ik nier gekomen want er zat geen vuil in, ook niet in de venturie, kon door de gaatjes het knipperende rode ledje goed zien.
Toen heb ik het toen kletsnatte originele luchtfilter er weer opgezet, was inmiddels wel droog geworden. De met gestart en wilde stationair afstellen maar dat hoefde niet want hij liet netjes stationair.

Nu mijn vraag; waarom loopt die zonder verdere handelingen nu langzamer stationair met het originele luchtfilter.
Het imitatie filter was helemaal hard geworden.
En ook waarom start de met zo slecht, vooral 's morgens.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

sommige imitatie luchtfilters hebben een andere luchtdoorlaat.

Het is bekend dat imitatie luchtfilters vaak iets meer weerstand hebben.
en elk klein beetje geeft een reactie op het kleine motortje.
en alles hangt met elkaar vast.

test even het volgende

- Stationair toerental met oude filter
- Stationair toerental zonder filter
- Stationair Toerental met imitatiefilter.

Wat betreft het slecht starten bij koude motor zou het wel eens kunnen zijn dat de koude motor te weinig benzine krijgt.

- benzine doorvoer is niet goed
- inlaatmembraan moet afgesteld worden.

laat de benzinekraan eens open staan en kijk of de motor nu wel snel koud start.
is dit nu het geval is er iets kleins mis in met de benzineslang (knik luchtbel afknelling )

controleer het messing buisje in de carburateur of die niet omhoog gekomen is.

test het inlaatmembraan of die goed afsluit, en draai het lipje eens om, kijk of het membraan dan beter afsluit.

Iets wat kapot is zo gemaakt, een "grieperig" startende of rijdende MET is vaak een zoektocht /haartrekken
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
pretmet
Berichten: 120
Lid geworden op: 15-08-2013 18:31

Bericht door pretmet »

Mocht hetgeen wat Vrot zei niet geval zijn, dan kan het ook zijn dat je messing buisje van de carburateur te hoog staat. Hij krijgt dan te weinig benzine voor een koude start. Maar, zoek eerst de mogelijk simpelere oorzaken (zoals Vrot zei: benzineslang bijv.). :)
Pret, op de Spartamet
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Kaleidoscoop en 2 gasten