Venturiebuis
Venturiebuis
Momenteel rij ik met een blokje waar ik een Dellorto carburateur, een SHA 14/9 van een snortomos opgeknutseld heb.
Hoewel uiterlijk heel anders is de werking en opbouw wel vergelijkbaar met onze Bing- of TK.
Er is wel een verschil in de venturiebuis, deze heeft twee "sproeigaatjes" ,
onze Bing/TK hebben er maar ��n.
De gedachte erachter lijkt mij een betere mengselverhouding bij "halfgas",
een beetje vergelijkbaar met een naaldsproeier die in veel carburateurs zit.
In de praktijk merk ik er niet zoveel van, volgas loopt het fantastisch, halfgas ietwat viertakten.
Misschien werkt het op een Bing/TK wel?
Hoewel uiterlijk heel anders is de werking en opbouw wel vergelijkbaar met onze Bing- of TK.
Er is wel een verschil in de venturiebuis, deze heeft twee "sproeigaatjes" ,
onze Bing/TK hebben er maar ��n.
De gedachte erachter lijkt mij een betere mengselverhouding bij "halfgas",
een beetje vergelijkbaar met een naaldsproeier die in veel carburateurs zit.
In de praktijk merk ik er niet zoveel van, volgas loopt het fantastisch, halfgas ietwat viertakten.
Misschien werkt het op een Bing/TK wel?
De dellorto carburateur van het 220 cc ape blokje heeft 3 sproeiers
1 stationaire sproeier
1 acceleratie sproeier
1 "choke" sproeier
is het niet mogelijk dat jouw dellorto de stationaire en acceleratie sproeier ineen heeft in de stijgbuis ?
in de dellorto van het 220 cc blokje zit namelijk maar 1 gaatje in de stijgbuis.
1 stationaire sproeier
1 acceleratie sproeier
1 "choke" sproeier
is het niet mogelijk dat jouw dellorto de stationaire en acceleratie sproeier ineen heeft in de stijgbuis ?
in de dellorto van het 220 cc blokje zit namelijk maar 1 gaatje in de stijgbuis.
Het enigste waar ik nu aan kan denken is de benzine lucht verhouding.
Hoe hoger het toerental hoe meer vacu�m.
Logisch beredeneerd zou bij weinig vacu�m ( deel last ) alleen het onderste gat in de stijgbuis benzine vernevelen ( weg van de minste weerstand )
Bij meer vacu�m ( vol last ) gaat het bovenste gat ook benzine vernevelen.
De motor hoor je ook een fractie inzakken op het moment als je ineens van deel naar vol last gaat.
Het vacu�m blijft ja hetzelfde op het moment dat de hele gasschuif open gaat.
De vraag voor jou is natuurlijk of het viertakten bij deel last door gebrek aan mengsel of verkeerd mengsel is.
Hoe hoger het toerental hoe meer vacu�m.
Logisch beredeneerd zou bij weinig vacu�m ( deel last ) alleen het onderste gat in de stijgbuis benzine vernevelen ( weg van de minste weerstand )
Bij meer vacu�m ( vol last ) gaat het bovenste gat ook benzine vernevelen.
De motor hoor je ook een fractie inzakken op het moment als je ineens van deel naar vol last gaat.
Het vacu�m blijft ja hetzelfde op het moment dat de hele gasschuif open gaat.
De vraag voor jou is natuurlijk of het viertakten bij deel last door gebrek aan mengsel of verkeerd mengsel is.
Precies, het lijkt mij een poging om het mengsel bij elk toerental te optimaliseren.
Dat gebeurt bij een naaldsproeier ook.
Ik heb nog een stokoude Honda viertakt bromfiets, een CD 50.
Die heeft een carburateur (Keihin) met naaldsproeier.
Dat loopt bij elk toerental gewoon fantastisch.
Wij rijden onze Metjes meestal volgas, en daarop is onze carburateur ook afgestemd.Maar als je eens halfgas rijdt, in een winkelstraat of in je woonwijk, denk ik wel eens dat zou beter kunnen.
Misschien zou een venturiebuis met meerdere gaatjes daar een oplossing voor zijn.
Dat gebeurt bij een naaldsproeier ook.
Ik heb nog een stokoude Honda viertakt bromfiets, een CD 50.
Die heeft een carburateur (Keihin) met naaldsproeier.
Dat loopt bij elk toerental gewoon fantastisch.
Wij rijden onze Metjes meestal volgas, en daarop is onze carburateur ook afgestemd.Maar als je eens halfgas rijdt, in een winkelstraat of in je woonwijk, denk ik wel eens dat zou beter kunnen.
Misschien zou een venturiebuis met meerdere gaatjes daar een oplossing voor zijn.
Je zou ook eens kunnen kijken welke carburateurs gebruikt voor kleine motortjes een Naaldsproeier hebben en daar mee experimenteren.
voor een 099, 199 en 299 blokje is zo een deel last verbetering interessant Ze hebben meer trekkracht en met 10-15 km/u op een woonerf cq winkelstraat tuffen is dan geen probleem meer.
De Sachs 301 motortjes worden zo steeds moderner.
eerst de Sachs 301 1.0 versie die oorspronkelijk door Sachs gebouwd werd
later de Sachs 301 2.0 versie ( onbegrensd en andere verbeteringen )
en dan nu de Sachs 301 3.0 Beta versie
voor een 099, 199 en 299 blokje is zo een deel last verbetering interessant Ze hebben meer trekkracht en met 10-15 km/u op een woonerf cq winkelstraat tuffen is dan geen probleem meer.
De Sachs 301 motortjes worden zo steeds moderner.
eerst de Sachs 301 1.0 versie die oorspronkelijk door Sachs gebouwd werd
later de Sachs 301 2.0 versie ( onbegrensd en andere verbeteringen )
en dan nu de Sachs 301 3.0 Beta versie
Dat zal ik zeker doen als ik iets geschikts in handen krijg.Vrotkees schreef:Je zou ook eens kunnen kijken welke carburateurs gebruikt voor kleine motortjes een Naaldsproeier hebben en daar mee experimenteren.
De carburateurs voor kleine tweetakten die ik tot nu toe gezien heb, zoals kettingzagen en dergelijke, hebben geen naaldsproeier, waarschijnlijk omdat ze altijd volgas gebruikt worden. Het zal ook wel goedkoper zijn....
Ik ben gewoon benieuwd of een aanpassing van het venturiebuisje, meer (kleinere) gaatjes ook effect heeft.
Misschien is het al eens geprobeerd, zal het eens vragen bij de buren.
-
- Berichten: 600
- Lid geworden op: 31-08-2011 21:23
-
- Berichten: 600
- Lid geworden op: 31-08-2011 21:23
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten