Vliegwiel monteren
Vliegwiel monteren
Tot voor kort heb ik er geen last van gehad maar een week of twee geleden was ik aan de beurt, een loszittende kern van het vliegwiel.
Nog in het beginstadium, zolang het blokje koud was liep het als een zonnetje, als het warm werd begon het klapperen.
Ook een ander, gekregen vliegwiel vertoonde dit verschijnsel. Beide Prufex, beide uit 1987.
Vandaag heb ik van een collega een wat recenter exemplaar (1995) afgetroggeld en vol goede moed gemonteerd.
Startdeksel erop en....geen beweging in te krijgen.
Deksel er weer af, het vliegwiel liet zich met de hand heel zwaar draaien.
Na een flinke donatie aan de Bond voor het vloeken het spul weer gedemonteerd, oude vliegwiel er weer op en...dat draait als een lier.
Nu heb ik beide vliegwielen eens naast elkaar gelegd en wat blijkt:
Bij het "nieuwe" vliegwiel ligt de stalen kern met conus 0,5 mm DIEPER.
Die gaat dus de draaibank in.
Nieuw
Oud
Nog in het beginstadium, zolang het blokje koud was liep het als een zonnetje, als het warm werd begon het klapperen.
Ook een ander, gekregen vliegwiel vertoonde dit verschijnsel. Beide Prufex, beide uit 1987.
Vandaag heb ik van een collega een wat recenter exemplaar (1995) afgetroggeld en vol goede moed gemonteerd.
Startdeksel erop en....geen beweging in te krijgen.
Deksel er weer af, het vliegwiel liet zich met de hand heel zwaar draaien.
Na een flinke donatie aan de Bond voor het vloeken het spul weer gedemonteerd, oude vliegwiel er weer op en...dat draait als een lier.
Nu heb ik beide vliegwielen eens naast elkaar gelegd en wat blijkt:
Bij het "nieuwe" vliegwiel ligt de stalen kern met conus 0,5 mm DIEPER.
Die gaat dus de draaibank in.
Nieuw
Oud
Zo zie je maar spartarie, het kan wel.
We hadden het er al eens eerder over, ik meen 19 juli over het vastlopen.
Je kon het je niet voorstellen omdat je met een inbussleutel had gemeten dat er ruimte genoeg was. ?
Maar het is de kern,
Had toen 0,5 mm afgedraaid en het was over.
Vindt het dan ook altijd leuk om achteraf te horen dat het wel zo is.
Het vervelende is dat het niet voor iedereen is weg gelegd om dat af te draaien.
We hadden het er al eens eerder over, ik meen 19 juli over het vastlopen.
Je kon het je niet voorstellen omdat je met een inbussleutel had gemeten dat er ruimte genoeg was. ?
Maar het is de kern,
Had toen 0,5 mm afgedraaid en het was over.
Vindt het dan ook altijd leuk om achteraf te horen dat het wel zo is.
Het vervelende is dat het niet voor iedereen is weg gelegd om dat af te draaien.
-
- Berichten: 600
- Lid geworden op: 31-08-2011 21:23
Met een haakse slijper kom je ook een heel eind... :twisted:Drager schreef: Het vervelende is dat het niet voor iedereen is weg gelegd om dat af te draaien.
Ik heb in het hele begin van mijn Met-carierre ook zoiets meegemaakt,
het leek of het blokje zwaar liep, maar het bleek het vliegwiel. :evil:
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
@Vrotkees
Dat kon jij ook niet weten Vrot, het heeft denk ik met de leeftijd (van het vliegwiel) te maken.
Naar wat ik erover gelezen heb bij de buren "veroudert" het zinkcomposiet en verandert van structuur. Uiteindelijk gaan ze er allemaal aan....
@Drager
Ik heb nooit aan je woorden getwijfeld Drager, maar ik vind het frappant dat de maatvoering van de vliegwielen zo verschillend is.
Ik heb nog eens verder gekeken, ook het conusgat in het "nieuwe vliegwiel" is wijder, de kruktap steekt 0,5 mm verder door.
Bij elkaar komt dat op 1,0 mm dat dat kamertje dichter op het carter komt.
Toch komt dat vliegwiel van een lopende MET af, wel een jongere, daar paste dat wel .Bij mij gaat het om een 099 blokje.
Er moet dan �f verschil in de krukaslengte �f verschil in het carter zitten.
Zo zie je maar, even onderdelen uitwisselen is niet altijd even simpel.
De oude vliegwielen gooi ik trouwens niet weg, ik ga ze op jouw wijze proberen te repareren.
Dat kon jij ook niet weten Vrot, het heeft denk ik met de leeftijd (van het vliegwiel) te maken.
Naar wat ik erover gelezen heb bij de buren "veroudert" het zinkcomposiet en verandert van structuur. Uiteindelijk gaan ze er allemaal aan....
@Drager
Ik heb nooit aan je woorden getwijfeld Drager, maar ik vind het frappant dat de maatvoering van de vliegwielen zo verschillend is.
Ik heb nog eens verder gekeken, ook het conusgat in het "nieuwe vliegwiel" is wijder, de kruktap steekt 0,5 mm verder door.
Bij elkaar komt dat op 1,0 mm dat dat kamertje dichter op het carter komt.
Toch komt dat vliegwiel van een lopende MET af, wel een jongere, daar paste dat wel .Bij mij gaat het om een 099 blokje.
Er moet dan �f verschil in de krukaslengte �f verschil in het carter zitten.
Zo zie je maar, even onderdelen uitwisselen is niet altijd even simpel.
De oude vliegwielen gooi ik trouwens niet weg, ik ga ze op jouw wijze proberen te repareren.
Met dat inbussleuteltje kon ik niet bij de kern maar alleen achter de buitenrand van het vliegwiel meten, daar is ruimte genoeg.Drager schreef: Dus wat dat inbussleutel er mee te maken had was dan ook een vraag teken.
Blijkbaar is bij de kern een kritisch punt.
Toen dat jouw overkwam, gebruikte je toen het vliegwiel wat er origineel opzat of een andere?
In het geval van Pretmet eerder dit jaar had hij de borgmoer veel te vast aangedraaid waardoor de boel zo vervormd werd dat het vliegwiel ging aanlopen. Dat is toch een ander geval.
Dat vliegwielen onderling zodanig van maat verschillen dat ze op het ene blok moeiteloos draaien en op een ander hopeloos vastlopen was mij in ieder geval niet bekend en vele anderen ook niet denk ik.Opnieuw het wiel uitvinden wil ik zeker niet.
Ik loop nog niet zo lang mee en leer steeds weer bij.
Dat vliegwielen onderling zodanig van maat verschillen dat ze op het ene blok moeiteloos draaien en op een ander hopeloos vastlopen was mij in ieder geval niet bekend en vele anderen ook niet denk ik.Opnieuw het wiel uitvinden wil ik zeker niet.
Ik loop nog niet zo lang mee en leer steeds weer bij.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten