Handig om te weten:
Geplaatst: 25-10-2015 19:50
Handig! Een actueel overzicht van de scooter boetes en boetebedragen die het OM (per 1 januari 2015) incasseert wanneer een bestuurder van een snorfiets (25 km/u) of bromfiets (45 km/u) zich niet aan de verkeersregels houdt of niet aan de wettelijk bepaalde bestuurders- en voertuigeisen voldoet. Scooternews.nl geeft op deze pagina een overzicht van de belangrijkste (en meest voorkomende) scooter boetes � en natuurlijk welk boetebedrag er in 2015 bij welke overtreding hoort. Kijk vooral uit met het opvoeren van je snorfiets, bromfiets of scooter: je riskeert hiermee inbeslagname van je scooter (na 3 overtredingen). Bovendien ben je op een opgevoerde scooter niet verzekerd mocht je een ongeval veroorzaken. Wees gewaarschuwd.
2289
Scooter boetes (bestuurder-gerelateerd):
Bromfietsrijbewijs:
Niet voldoet aan de gestelde eisen: �30
Niet kunnen tonen: �90
Rijden terwijl het rijbewijs is ingenomen: �230
Niet meer geldig (minder dan ��n jaar): �60
Onjuist of niet behoorlijk leesbaar: �60
Zonder rijbewijs rijden: �240
Bestuurder jonger dan 16 jaar: �240
Verzekeringsbewijs:
Niet kunnen tonen: �90
Rijden zonder verzekeringsbewijs: �370
Kentekenbewijs:
Kentekenbewijs niet kunnen tonen: �45
Rijden onder invloed van alcohol:
0,22 � 0,53� (beginnend bestuurder): �180
0,54 � 0,80� : �180
0,81 � 1,00� : �280
Niet meewerken aan alcoholcontrole: �160
Overige bestuurders-boetes:
Niet toegestaan gebruik van signalen: �60
Onnodig geluid / lawaai veroorzaken: �250
Als bestuurder / passagier geen (goedpassende) helm dragen: �90
Scooter boetes (voertuig-gerelateerd):
Banden en vering:
1 ondeugdelijke band: �95
2 ondeugdelijke banden: �140
Ondeugdelijke vering / schokdemping: �140
Carrosserie en frame:
Belemmerde bediening door windscherm/stroomlijnkap: �95
Slechte staat chassis/carrosserie/frame: �160
Diversen:
Bromfiets niet uitgerust met (tenminste) een linkerbuitenspiegel: �95
Bromfiets voldoet niet aan gegevens kentekenbewijs: �140
Niet goed leesbare kentekenplaat: �90
Foute afmeting van het voertuig: �95
Ondeugdelijk bevestigde trappers/voetsteunen: �95
Ondeugdelijk bevestigde zitplaatsen: �95
Ondeugdelijke claxon of bel: �60
Ondeugdelijke stuurinrichting: �160
Motor en brandstofsysteem:
Bedrading ondeugdelijk bevestigd: �95
Ondeugdelijk brandstofsysteem: �160
Ondeugdelijke motorophanging/bevestiging: �95
Ondeugdelijke uitlaat: �190
Remmen:
Ondeugdelijke remvertraging: �160
Rem/remonderdelen ondeugdelijk: �160
Verlichting en reflectoren:
Geen trapreflectie: �60
Ondeugdelijke knipperlichten indien aanwezig: �60
Ondeugdelijke remlichten: �95
Ondeugdelijke richtingaanwijzer indien verplicht: �60
Ondeugdelijke rode retroreflectoren: �60
Ondeugdelijke verlichting: �95
Ondeugdelijke verlichtingsarmatuur: �60
Geen voor en achterlicht voeren wanneer nodig (binnen bebouwde kom): �60
Geen voor en achterlicht voeren wanneer nodig (buiten bebouwde kom): �95
Scooter boetes (rijsnelheid):
Overschrijding van de max. constructiesnelheid van 45 km/h:
t/m 10 km/u: �60
11 t/m 15 km/u: �120
Meer dan 15 km/u: �250
Overschrijding van de max. constructiesnelheid van 25 km/h:
t/m 10 km/u: �60
11 t/m 15 km/u: �120
Meer dan 15 km/u: �250
Jouw snelheid/boete op de rollenbank (inclusief correcties) uitrekenen?
Check de Rollenbank-o-meter!
Rollenbanktest / �rollerbank�:
Een rollentestbank (ook wel bekend als �rollerbank�) is een geijkt meetmiddel waarmee de maximum constructiesnelheid van een brom- of snorfiets wordt gemeten. Als de politie vermoedt dat een brom- of snorfiets te snel kan, dan is de bestuurder verplicht om mee te werken aan een test op de rollentestbank. Als uit de meting blijkt dat de brommer / snorfiets sneller kan dan de op het kentekenbewijs vermelde maximum constructiesnelheid, dan volgt een boete en sinds kort ook een verplichte herkeuring bij het RDW (of zelfs inbeslagname van de scooter bij meerdere overtredingen in korte tijd).
Voor de eenvoud en de duidelijkheid heeft het Openbaar Ministerie ervoor gekozen om een marge van 4 km/u (snorfiets) en 5 km/u (bromfiets) te hanteren. Dit is in het voordeel van de bestuurder. Voor de duidelijkheid: de maximum constructiesnelheid van een bromfiets is 45 km/u, die van een snorfiets 25 km/u. Als je scooter � na wettelijke correctie � sneller gaat dan 29 km/u (snorfiets) of 50 km/u (bromfiets) krijg je hiervoor een boete voor het overschrijden van de maximum constructiesnelheid (zie boetebedragen boven deze alinea). Ook krijgt het voertuig/kenteken een zogeheten WOK-status (�wachten op keuren�). Dit betekend dat er niet meer met de scooter gereden mag worden op de openbare weg alvorens het RDW heeft vastgesteld dat het voertuig weer aan de toegestane snelheid voldoet.
De scooter wordt in beslag genomen als de politie constateert dat de op het kentekenbewijs vermelde maximum constructiesnelheid met 15 km/u (met aftrek van de 4 � 5 km/u marge �n wettelijke correctie) of meer wordt overtreden en als dit voor de derde keer gebeurt binnen twee jaar. Bij de eerste of tweede overtreding in deze categorie, ontvangt de verdachte een waarschuwingsbrief waarin dit wordt uitgelegd. En een boete en WOK-status natuurlijk!
Jouw snelheid/boete op de rollenbank (inclusief correcties) uitrekenen?
Check de Rollenbank-o-meter!
Meer informatie over de regelgeving omtrent de rollenbanktest en snelheidsovertredingen kan je hier nalezen: Aanwijzing Openbaar Ministerie.
WOK-Status / invordering kentekenbewijs scooter:
Vanaf juli 2014 gelden er � nieuwe maatregelen � om de �overlast� van opgevoerde scooters, bromfietsen en snorfietsen tegen te gaan. Afgelopen jaren werd het kentekenbewijs door de politie ingevorderd indien er sprake was van een overschrijding van de maximum constructiesnelheid (opvoeren) van een brom-/snorfiets met meer dan 15 km/h. Blijkt vanaf 01-07-2014 dat de brom-/snorfiets is opgevoerd, dan wordt het kentekenbewijs door de politie doorgegeven aan het RDW voor herkeuring. Dus ook bij overschrijdingen van 15 km/h of minder. De bestuurder/eigenaar mag zonder �geldig� kentekenbewijs (en met WOK-status: �wachten op keuren�) geen gebruik meer maken van de openbare weg. Het voertuig dient teruggebracht te worden in de originele staat en opnieuw gekeurd te worden bij het RDW voordat het kentekenbewijs weer vrij wordt gegeven. De kosten voor de keuring komen voor de rekening van de bestuurder.
Bij welke snelheid op de rollenbank krijg ik een WOK-status?
Check de Rollenbank-o-meter!
Meer informatie over de regelgeving omtrent het invorderen van het kentekenbewijs kan je hier nalezen: Artikel (Rijksoverheid.nl).
Scooter boetes om niet te vergeten:
Op deze pagina vind je enkel het grootste deel van de boetes en boetebedragen die het OM stelt aan bestuurder- en voertuig-gerelateerde zaken.* Zorg dus altijd dat je papieren en technische staat van je scooter in orde zijn en bespaar jezelf onnodige boetes. Naast deze zaken behoor je je als scooterrijder ook gewoon aan de �normale� verkeersregels te houden � net zoals iedere andere verkeersdeelnemer (je moet niet voor niets een scooter-rijbewijs halen). Onderstaand nog even een rijtje om het geheugen om te frissen: dit dus vooral niet doen!
Overtreding van (enkele) verkeersregels:
Fout stallen: �60
Op busbaan rijden: �95
Niet stapvoets rijden binnen een erf: �95
Negeren verplicht fietspad: �95
Niet de rijbaan gebruiken bij ontbreken van een fiets/bromfietspad: �95
Door rood bij verkeerslicht rijden: �160
Rechts inhalen: �160
Niet rechtshouden op de weg: �160
Overschrijden van doorgetrokken streep: �160
Zonder teken met richtingaanwijzer of arm afslaan: �60
Snelweg/autoweg gebruiken: �230
Geen voorrang verlenen aan voetganger op / bij zebrapad: �250
Handheldbellen / telefoneren: �160
Niet stoppen bij stopteken / �vluchtpoging� : �250
2289
Scooter boetes (bestuurder-gerelateerd):
Bromfietsrijbewijs:
Niet voldoet aan de gestelde eisen: �30
Niet kunnen tonen: �90
Rijden terwijl het rijbewijs is ingenomen: �230
Niet meer geldig (minder dan ��n jaar): �60
Onjuist of niet behoorlijk leesbaar: �60
Zonder rijbewijs rijden: �240
Bestuurder jonger dan 16 jaar: �240
Verzekeringsbewijs:
Niet kunnen tonen: �90
Rijden zonder verzekeringsbewijs: �370
Kentekenbewijs:
Kentekenbewijs niet kunnen tonen: �45
Rijden onder invloed van alcohol:
0,22 � 0,53� (beginnend bestuurder): �180
0,54 � 0,80� : �180
0,81 � 1,00� : �280
Niet meewerken aan alcoholcontrole: �160
Overige bestuurders-boetes:
Niet toegestaan gebruik van signalen: �60
Onnodig geluid / lawaai veroorzaken: �250
Als bestuurder / passagier geen (goedpassende) helm dragen: �90
Scooter boetes (voertuig-gerelateerd):
Banden en vering:
1 ondeugdelijke band: �95
2 ondeugdelijke banden: �140
Ondeugdelijke vering / schokdemping: �140
Carrosserie en frame:
Belemmerde bediening door windscherm/stroomlijnkap: �95
Slechte staat chassis/carrosserie/frame: �160
Diversen:
Bromfiets niet uitgerust met (tenminste) een linkerbuitenspiegel: �95
Bromfiets voldoet niet aan gegevens kentekenbewijs: �140
Niet goed leesbare kentekenplaat: �90
Foute afmeting van het voertuig: �95
Ondeugdelijk bevestigde trappers/voetsteunen: �95
Ondeugdelijk bevestigde zitplaatsen: �95
Ondeugdelijke claxon of bel: �60
Ondeugdelijke stuurinrichting: �160
Motor en brandstofsysteem:
Bedrading ondeugdelijk bevestigd: �95
Ondeugdelijk brandstofsysteem: �160
Ondeugdelijke motorophanging/bevestiging: �95
Ondeugdelijke uitlaat: �190
Remmen:
Ondeugdelijke remvertraging: �160
Rem/remonderdelen ondeugdelijk: �160
Verlichting en reflectoren:
Geen trapreflectie: �60
Ondeugdelijke knipperlichten indien aanwezig: �60
Ondeugdelijke remlichten: �95
Ondeugdelijke richtingaanwijzer indien verplicht: �60
Ondeugdelijke rode retroreflectoren: �60
Ondeugdelijke verlichting: �95
Ondeugdelijke verlichtingsarmatuur: �60
Geen voor en achterlicht voeren wanneer nodig (binnen bebouwde kom): �60
Geen voor en achterlicht voeren wanneer nodig (buiten bebouwde kom): �95
Scooter boetes (rijsnelheid):
Overschrijding van de max. constructiesnelheid van 45 km/h:
t/m 10 km/u: �60
11 t/m 15 km/u: �120
Meer dan 15 km/u: �250
Overschrijding van de max. constructiesnelheid van 25 km/h:
t/m 10 km/u: �60
11 t/m 15 km/u: �120
Meer dan 15 km/u: �250
Jouw snelheid/boete op de rollenbank (inclusief correcties) uitrekenen?
Check de Rollenbank-o-meter!
Rollenbanktest / �rollerbank�:
Een rollentestbank (ook wel bekend als �rollerbank�) is een geijkt meetmiddel waarmee de maximum constructiesnelheid van een brom- of snorfiets wordt gemeten. Als de politie vermoedt dat een brom- of snorfiets te snel kan, dan is de bestuurder verplicht om mee te werken aan een test op de rollentestbank. Als uit de meting blijkt dat de brommer / snorfiets sneller kan dan de op het kentekenbewijs vermelde maximum constructiesnelheid, dan volgt een boete en sinds kort ook een verplichte herkeuring bij het RDW (of zelfs inbeslagname van de scooter bij meerdere overtredingen in korte tijd).
Voor de eenvoud en de duidelijkheid heeft het Openbaar Ministerie ervoor gekozen om een marge van 4 km/u (snorfiets) en 5 km/u (bromfiets) te hanteren. Dit is in het voordeel van de bestuurder. Voor de duidelijkheid: de maximum constructiesnelheid van een bromfiets is 45 km/u, die van een snorfiets 25 km/u. Als je scooter � na wettelijke correctie � sneller gaat dan 29 km/u (snorfiets) of 50 km/u (bromfiets) krijg je hiervoor een boete voor het overschrijden van de maximum constructiesnelheid (zie boetebedragen boven deze alinea). Ook krijgt het voertuig/kenteken een zogeheten WOK-status (�wachten op keuren�). Dit betekend dat er niet meer met de scooter gereden mag worden op de openbare weg alvorens het RDW heeft vastgesteld dat het voertuig weer aan de toegestane snelheid voldoet.
De scooter wordt in beslag genomen als de politie constateert dat de op het kentekenbewijs vermelde maximum constructiesnelheid met 15 km/u (met aftrek van de 4 � 5 km/u marge �n wettelijke correctie) of meer wordt overtreden en als dit voor de derde keer gebeurt binnen twee jaar. Bij de eerste of tweede overtreding in deze categorie, ontvangt de verdachte een waarschuwingsbrief waarin dit wordt uitgelegd. En een boete en WOK-status natuurlijk!
Jouw snelheid/boete op de rollenbank (inclusief correcties) uitrekenen?
Check de Rollenbank-o-meter!
Meer informatie over de regelgeving omtrent de rollenbanktest en snelheidsovertredingen kan je hier nalezen: Aanwijzing Openbaar Ministerie.
WOK-Status / invordering kentekenbewijs scooter:
Vanaf juli 2014 gelden er � nieuwe maatregelen � om de �overlast� van opgevoerde scooters, bromfietsen en snorfietsen tegen te gaan. Afgelopen jaren werd het kentekenbewijs door de politie ingevorderd indien er sprake was van een overschrijding van de maximum constructiesnelheid (opvoeren) van een brom-/snorfiets met meer dan 15 km/h. Blijkt vanaf 01-07-2014 dat de brom-/snorfiets is opgevoerd, dan wordt het kentekenbewijs door de politie doorgegeven aan het RDW voor herkeuring. Dus ook bij overschrijdingen van 15 km/h of minder. De bestuurder/eigenaar mag zonder �geldig� kentekenbewijs (en met WOK-status: �wachten op keuren�) geen gebruik meer maken van de openbare weg. Het voertuig dient teruggebracht te worden in de originele staat en opnieuw gekeurd te worden bij het RDW voordat het kentekenbewijs weer vrij wordt gegeven. De kosten voor de keuring komen voor de rekening van de bestuurder.
Bij welke snelheid op de rollenbank krijg ik een WOK-status?
Check de Rollenbank-o-meter!
Meer informatie over de regelgeving omtrent het invorderen van het kentekenbewijs kan je hier nalezen: Artikel (Rijksoverheid.nl).
Scooter boetes om niet te vergeten:
Op deze pagina vind je enkel het grootste deel van de boetes en boetebedragen die het OM stelt aan bestuurder- en voertuig-gerelateerde zaken.* Zorg dus altijd dat je papieren en technische staat van je scooter in orde zijn en bespaar jezelf onnodige boetes. Naast deze zaken behoor je je als scooterrijder ook gewoon aan de �normale� verkeersregels te houden � net zoals iedere andere verkeersdeelnemer (je moet niet voor niets een scooter-rijbewijs halen). Onderstaand nog even een rijtje om het geheugen om te frissen: dit dus vooral niet doen!
Overtreding van (enkele) verkeersregels:
Fout stallen: �60
Op busbaan rijden: �95
Niet stapvoets rijden binnen een erf: �95
Negeren verplicht fietspad: �95
Niet de rijbaan gebruiken bij ontbreken van een fiets/bromfietspad: �95
Door rood bij verkeerslicht rijden: �160
Rechts inhalen: �160
Niet rechtshouden op de weg: �160
Overschrijden van doorgetrokken streep: �160
Zonder teken met richtingaanwijzer of arm afslaan: �60
Snelweg/autoweg gebruiken: �230
Geen voorrang verlenen aan voetganger op / bij zebrapad: �250
Handheldbellen / telefoneren: �160
Niet stoppen bij stopteken / �vluchtpoging� : �250