Pagina 1 van 3
Blokjes nog bruikbaar?
Geplaatst: 14-01-2016 08:25
door JurgenR
Goedemorgen allen,
Inmiddels door het spartametvirus een aantal blokjes opengehaald en gesorteerd op goede/bruikbare onderdelen en schroot. Nu heb ik een 5 a 6 blokjes liggen, allemaal met een veeg bij de uitlaatpoort, soms wel en soms niet echt voelbaar. Tevens hebben de zuigers dan allemaal een lichte kras. Nu was ik benieuwd, wat doen jullie met zulke gevallen? Kwestie van oud ijzer of gaan jullie er met een waterproof schuurpapiertje/hoonsetje mee aan het werk? Ik zelf vind t namelijk wel zonde van de blokjes om ze zomaar weg te gooien
Geplaatst: 14-01-2016 12:34
door Vrotkees
Het ligt eraan wat voor soort beschadiging het is.
is er een diepe kras in de nikasil is de cilinder onbruikbaar.
Is er een aluminium van de zuiger op de cilinderwand aangebracht kun je voorzichtig de alu rand eruit halen.
hele lichte krassen kun je door vlinderen uit de cilinder halen.
Het doet mij ook pijn in het hart als ik zo een cilinder helemaal moet afschrijven.
Maar de interne onderdelen leven dan wel verder in andere blokjes
Geplaatst: 14-01-2016 15:58
door JurgenR
Ja ik vind het ook zonde om ze om het minste of geringste weg te moeten gooien. Ik zal ze eens goed bekijken, of het �n of �p de nicasil laag zit.
Wat betreft zuigers, zijn deze nog goed te gebruiken met een krasje? Of kun je dan beter een nieuw zuigertje aanschaffen? Heeft iemand ervaring met imitatiezuigers die w�l een beetje te gebruiken zijn? De Sukoki hoor je zulke horror verhalen over...
Geplaatst: 14-01-2016 16:28
door Vrotkees
Het belangrijkste aan de zuigers zijn de ribbels om de zuiger heen.
Deze ribbels op de zuiger komt op 2 takt motortjes voor waar de spoel poorten open in de cilinder zitten
Het mengsel wordt beter de cilinder mee ingenomen voor de smering achter de zuigerveer.
De sukoki zuiger is een zuiger die voor 30 cc land en tuin bouwmachines bedoelt is en hebben geen ribbels.
Tevens klopt de maatvoering die op het doosje staat niet goed.
Een sukoki C zuiger is te groot ( euh te klein :oops: ) voor een C cilinder maar past wel weer vaak in een B cilinder.
Technisch gezien is er niks mis mee met de sukoki, we zullen alleen nog een manier moeten vinden op de zuiger op te ruwen voor de smering.
en wat betreft de technische staat van de gebruikte zuigers.
diepe krassen en geen ribbels einde oefening.
lichte krassen maar wel ribbels scotctbrite en zuiger schoonmaken.
Geplaatst: 14-01-2016 22:22
door jgvankampen
Geplaatst: 14-01-2016 22:57
door Vrotkees
klopt oplosmiddel is niet goed voor je verstand /help
Dan laten we het maar doen met een uitspraak van Theo Maassen om het uit te leggen.
Een Sukoki C zuiger in een C cilinder is het zelfde als Seks met Anouk.
Een frikandel in de gang gooien
Geplaatst: 14-01-2016 23:02
door jgvankampen
en dan af en toe ook nog hopen dat ie de kantjes raakt...........
Geplaatst: 15-01-2016 08:56
door JurgenR
Bedankt heren voor de antwoorden! Ik ga de onderdelen eens nader inspecteren. Vooral de zuigers ga eens even goed bekijken. Ik heb een krasvrij zuigertje al schoongemaakt met een schuursponsje met WD40, alleen hier zitten bij de uitlaatpoort geen ribbels meer. Versleten dus?
Geplaatst: 15-01-2016 09:35
door Vrotkees
Als het alleen het gedeelte is bij de uitlaatpoort kun je de zuiger terugplaatsen.
We smeren allemaal 1:80 hier en zolang de zuiger het nog doet doet ie het.
Geplaatst: 27-01-2016 20:46
door 1marcelfilms
niks weg gooien
Zelf zou ik deze blokken van delen die minder goed zijn gewoon weer in elkaar zetten. het gaat prima en je bespaart slijtage op de goede delen.
persoonlijk rij ik al bijna 200km rond op een blok waarvan ik zelf ook niet snap hoe die het nog doet. zo veel kabaal maakt het. zuigers met groeven en een cylinder wand met een kras er in kunnen makkelijk nog duizenden kilometers mee op die manier.