slechte koudstart

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Mikey
Berichten: 51
Lid geworden op: 23-07-2015 07:21

slechte koudstart

Bericht door Mikey »

Goedemorgen heren,

Na vele km gemaakt te hebben komt het 1e probleem naar voren.
Nu start de spartamet slecht als hij koud is.
hij loopt verder gewoon goed.
Hij trekt de choke er gewoon op.
Lijkt of hij geen benzine krijgt. Maar ik heb de carburateur al zuiver gemaakt.
Geen verschil.
Nogmaals, als hij loopt rijd hij gewoon goed.
En als hij warm is start hij ook goed.

Wie weet hier raad mee?
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Het zijn meestal heel kleine dingen die slecht starten veroorzaken.
je kan er knettergek van worden soms.

Het is stap voor stap uitzoeken waar het aan ligt.

Komt er bijvoorbeeld genoeg benzine in de vlotterkamer?
als de Motor koud is word de benzineslang harder en laat "minder" brandstof door. Dat geintje heb ik eens gehad

Als de motor warm is dicht alles beter af en heb je geen last van valse lucht.

Smeer een dun laagje lagervet tussen het inlaatmembraan en de motor, en tussen het inlaatmembraan en de carburateur.

Wat ook wel vaker helpt is d.m.v. de choke ( benzinemembraan ) de benzine in de vlotterkamer pompen bij koude start.

secuur alles controleren is het enigste dat helpt.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Knutselsmurf
Berichten: 600
Lid geworden op: 31-08-2011 21:23

Re: slechte koudstart

Bericht door Knutselsmurf »

Mikey schreef:Maar ik heb de carburateur al zuiver gemaakt.
Vertel eens hoe en wat je dit gedaan hebt?
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Mikey
Berichten: 51
Lid geworden op: 23-07-2015 07:21

Re: slechte koudstart

Bericht door Mikey »

Knutselsmurf schreef:
Mikey schreef:Maar ik heb de carburateur al zuiver gemaakt.
Vertel eens hoe en wat je dit gedaan hebt?
Door de carburateur uit elkaar te halen,
en ultrasoon reinigen.
Mikey
Berichten: 51
Lid geworden op: 23-07-2015 07:21

Bericht door Mikey »

Vrotkees schreef:Het zijn meestal heel kleine dingen die slecht starten veroorzaken.
je kan er knettergek van worden soms.

Het is stap voor stap uitzoeken waar het aan ligt.

Komt er bijvoorbeeld genoeg benzine in de vlotterkamer?
als de Motor koud is word de benzineslang harder en laat "minder" brandstof door. Dat geintje heb ik eens gehad

Als de motor warm is dicht alles beter af en heb je geen last van valse lucht.

Smeer een dun laagje lagervet tussen het inlaatmembraan en de motor, en tussen het inlaatmembraan en de carburateur.

Wat ook wel vaker helpt is d.m.v. de choke ( benzinemembraan ) de benzine in de vlotterkamer pompen bij koude start.

secuur alles controleren is het enigste dat helpt.
Toen ik de carburateur eraf gehaald heb zat er voldoende benzine in de vlotterkamer.
Wat bedoel je met de choke pompen?
De choke is toch alleen een schuif die de luchtstroom be�nvloed?
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

de chokeklep heeft 3 functies.
- choke functie
- kortsluitcontact motor uit
- benzinemembraan bedienen.

door de chokehendel op het stuur helemaal op en neer te bewegen pomp je als het ware benzine in de vlotterkamer door het benzinemembraan.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Knutselsmurf
Berichten: 600
Lid geworden op: 31-08-2011 21:23

Re: slechte koudstart

Bericht door Knutselsmurf »

Mikey schreef:
Knutselsmurf schreef:
Mikey schreef:Maar ik heb de carburateur al zuiver gemaakt.
Vertel eens hoe en wat je dit gedaan hebt?
Door de carburateur uit elkaar te halen,
en ultrasoon reinigen.
Ik mag ervan uitgaan dat je ook het venturipijpje hebt getrokken?
En dat hele kleine gaatje aan de voorzijde hebt doorgeprikt?
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Mikey
Berichten: 51
Lid geworden op: 23-07-2015 07:21

Bericht door Mikey »

Vrotkees schreef:de chokeklep heeft 3 functies.
- choke functie
- kortsluitcontact motor uit
- benzinemembraan bedienen.

door de chokehendel op het stuur helemaal op en neer te bewegen pomp je als het ware benzine in de vlotterkamer door het benzinemembraan.
Weer wat geleerd
Mikey
Berichten: 51
Lid geworden op: 23-07-2015 07:21

Re: slechte koudstart

Bericht door Mikey »

Knutselsmurf schreef:
Mikey schreef:
Knutselsmurf schreef: Vertel eens hoe en wat je dit gedaan hebt?
Door de carburateur uit elkaar te halen,
en ultrasoon reinigen.
Ik mag ervan uitgaan dat je ook het venturipijpje hebt getrokken?
En dat hele kleine gaatje aan de voorzijde hebt doorgeprikt?
Venturipujpje getrokken?
Ik heb niks doorgeprikt. Neem aan dat het met ultrasoon reinigen zuiver word.
Maar kan ik het Venturipijpje eruit halen dan?
Zal vanavond nog eens bekijken
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Als je een ultrasoon reiniger hebt die werkt met 80 graden hoef je normaal gesproken de stijgbuis ( venturipijpje ) niet te trekken.

Je moet wel naar het ultrasoonbad het carburateur huis 15 minuten in de oven zetten met 110 graden zodat alle ultrasoon vocht uit het huis verdampt.

Bij extreme vervuiling kun je niet anders als de stijgbuis te trekken.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten