Water in de carburateur

leuke of minder leuke ervaringen en voorvallen met de spartamet.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Water in de carburateur

Bericht door spartarie »

Vorig jaar heb ik een maand of vier met een blokje gereden waar een Dellorto carburateur, van een Tomos-snor, op gemonteerd was.
Afbeelding
1200 probleemloze kilometers, op twee lekke banden na.
E�n vreemd fenomeen, als de tank helemaal leeg gereden was.
Ik heb altijd een flesje (100 ml) benzine bij me voor zo'n geval, maar: niet meer willen starten.
Dat is me dus twee keer overkomen, pas na een minuut of vijf had meneer er weer zin in.
Zolang je er voor zorgde dat de tank niet helemaal leeg kwam was er geen enkel probleem, koude en warme start goed en geen rare verschijnselen.
Ik heb zitten piekeren wat de oorzaak kon zijn maar kwam er niet uit.
Vooralsnog had ik dit maar in het raadselboek geparkeerd, maar bij een motorwissel kwam de oorzaak aan het licht.
Ik maak dan altijd de carb. benzinevrij, alles even doorblazen en de vlotterbak....daar dreef, nou ja zonk een flinke waterdruppel in.
Prachtig te zien tegen die zwarte achtergrond.
Als de benzine op was trok die waterdruppel naar de sproeier toe en verstopte de boel.
Dat water moet er door condensatie in gekomen zijn, als het regent rij ik er niet op en staat hij ook niet buiten.
Knutselsmurf
Berichten: 600
Lid geworden op: 31-08-2011 21:23

Bericht door Knutselsmurf »

Meestal is het condens dat de tank inkomt bij het tanken.
ALWEER, een papier-benzinefilter houdt dat tegen...
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Sommige vloeistoffen en materialen zijn water aantrekkend ( hygroscopisch )

remvloeistof is daar een heel bekend voorbeeld van.
Brandstoffen met alcohol erin zijn ook meer hygroscopisch als brandstoffen zonder alcohol.
Bij het tanken aan de pomp kan er dus ook water meekomen.

Vliegtuigen Draineren bijvoorbeeld altijd hun kerosine tanks als ze langer dan 12 uur stilstaan.

De soortelijke massa van Benzine 0,72 KG/ Liter en Alcohol 0,8 KG / Liter
is lager als zoetwater 1 kG / Liter.

Dus de benzine drijft altijd boven op het water.

Dus waar het water vandaan komt?
- Regen
- Condens
- Wateraantrekkend
- Pomp

het kan allemaal.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Jan
Berichten: 443
Lid geworden op: 16-08-2012 13:46

Bericht door Jan »

Knutselsmurf schreef:Meestal is het condens dat de tank inkomt bij het tanken.
ALWEER, een papier-benzinefilter houdt dat tegen...
Condens... In de tank van Arie..? :roll:
Papier is er om je **** mee af te vegen. Niet anders! :twisted:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Condens kan wel hoor , ook via de ontluchting van de carburateur.
In de zomer, toen ik met dit blokje reed, zijn de temperatuurverschillen dag/nacht vaak behoorlijk.
Bij deze Dellorto is het oppervlak van de vlotterbak vrij groot, waarschijnlijk lag het water normaal gesproken ergens tegen de zijkant.
Ook bij onze Bings en TK's hebben we hier natuurlijk mee te maken.
Als ik zo terugdenk moet het een aantal keren gebeurd zijn dat een "verstopte sproeier" eigenlijk gewoon water was.
Want wat doen we dan? Carb. uitbouwen, sproeier doorblazen (ook al is er eigenlijk niet veel te zien) en de vlotterbak.....leeg ik op de oprit.
Wat zou het toch mooi zijn als we onze vlotterbak periodiek even leeg zouden laten kunnen lopen....zonder de carburateur uit te bouwen.
Iemand een idee?
Jan
Berichten: 443
Lid geworden op: 16-08-2012 13:46

Bericht door Jan »

In mijn ouwe trouwe (gebruiks)Met heb ik het nog nooit gehad. Jij krijgt daar helemaal geen last van!

In de regen rijden (doe jij niet), afspuiten (doe jij ook niet), inferieure benzine (doe jij helemaal niet) zou water in de carb kunnen opleveren.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Nee, ik ben een fervent tegenstander van ethanol.....in benzine.
Ik heb laatst nog met BP gemaild, mij werd verzekert dat in BP Ultimate GEEN ethanol zit. Daarnaast gebruik ik wasbenzine.
Toch is het niet te voorkomen dat er uiteindelijk water in het benzinesysteem komt.
Ik heb het later wel eens geprobeerd met een Duitse tip: Benzineslang onder het filter losmaken en ��n cc spiritus in de benzineslang spuiten....
bij een volgende carburateurwissel lag die spiritus keurig onderin....de vlotterbak.
Wat zou er dan mooier zijn als je die vlotterbak dan even op een simpele manier leeg zou kunnen laten lopen.
Knutselsmurf
Berichten: 600
Lid geworden op: 31-08-2011 21:23

Bericht door Knutselsmurf »

Er zijn leden die een klein dopje spiritus bij de benzine gooien.
Spiritus bind het water en laat het via de brandstof verbranden...
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Ja....Spiritus bestaat voor het grootste gedeelte uit ethanol en dat wil ik juist niet in de benzine hebben....
Knutselsmurf
Berichten: 600
Lid geworden op: 31-08-2011 21:23

Bericht door Knutselsmurf »

spartarie schreef:Ja....Spiritus bestaat voor het grootste gedeelte uit ethanol en dat wil ik juist niet in de benzine hebben....
Waarom niet???
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten