Water in de carburateur
Water in de carburateur
Vorig jaar heb ik een maand of vier met een blokje gereden waar een Dellorto carburateur, van een Tomos-snor, op gemonteerd was.
1200 probleemloze kilometers, op twee lekke banden na.
E�n vreemd fenomeen, als de tank helemaal leeg gereden was.
Ik heb altijd een flesje (100 ml) benzine bij me voor zo'n geval, maar: niet meer willen starten.
Dat is me dus twee keer overkomen, pas na een minuut of vijf had meneer er weer zin in.
Zolang je er voor zorgde dat de tank niet helemaal leeg kwam was er geen enkel probleem, koude en warme start goed en geen rare verschijnselen.
Ik heb zitten piekeren wat de oorzaak kon zijn maar kwam er niet uit.
Vooralsnog had ik dit maar in het raadselboek geparkeerd, maar bij een motorwissel kwam de oorzaak aan het licht.
Ik maak dan altijd de carb. benzinevrij, alles even doorblazen en de vlotterbak....daar dreef, nou ja zonk een flinke waterdruppel in.
Prachtig te zien tegen die zwarte achtergrond.
Als de benzine op was trok die waterdruppel naar de sproeier toe en verstopte de boel.
Dat water moet er door condensatie in gekomen zijn, als het regent rij ik er niet op en staat hij ook niet buiten.
1200 probleemloze kilometers, op twee lekke banden na.
E�n vreemd fenomeen, als de tank helemaal leeg gereden was.
Ik heb altijd een flesje (100 ml) benzine bij me voor zo'n geval, maar: niet meer willen starten.
Dat is me dus twee keer overkomen, pas na een minuut of vijf had meneer er weer zin in.
Zolang je er voor zorgde dat de tank niet helemaal leeg kwam was er geen enkel probleem, koude en warme start goed en geen rare verschijnselen.
Ik heb zitten piekeren wat de oorzaak kon zijn maar kwam er niet uit.
Vooralsnog had ik dit maar in het raadselboek geparkeerd, maar bij een motorwissel kwam de oorzaak aan het licht.
Ik maak dan altijd de carb. benzinevrij, alles even doorblazen en de vlotterbak....daar dreef, nou ja zonk een flinke waterdruppel in.
Prachtig te zien tegen die zwarte achtergrond.
Als de benzine op was trok die waterdruppel naar de sproeier toe en verstopte de boel.
Dat water moet er door condensatie in gekomen zijn, als het regent rij ik er niet op en staat hij ook niet buiten.
-
- Berichten: 600
- Lid geworden op: 31-08-2011 21:23
Sommige vloeistoffen en materialen zijn water aantrekkend ( hygroscopisch )
remvloeistof is daar een heel bekend voorbeeld van.
Brandstoffen met alcohol erin zijn ook meer hygroscopisch als brandstoffen zonder alcohol.
Bij het tanken aan de pomp kan er dus ook water meekomen.
Vliegtuigen Draineren bijvoorbeeld altijd hun kerosine tanks als ze langer dan 12 uur stilstaan.
De soortelijke massa van Benzine 0,72 KG/ Liter en Alcohol 0,8 KG / Liter
is lager als zoetwater 1 kG / Liter.
Dus de benzine drijft altijd boven op het water.
Dus waar het water vandaan komt?
- Regen
- Condens
- Wateraantrekkend
- Pomp
het kan allemaal.
remvloeistof is daar een heel bekend voorbeeld van.
Brandstoffen met alcohol erin zijn ook meer hygroscopisch als brandstoffen zonder alcohol.
Bij het tanken aan de pomp kan er dus ook water meekomen.
Vliegtuigen Draineren bijvoorbeeld altijd hun kerosine tanks als ze langer dan 12 uur stilstaan.
De soortelijke massa van Benzine 0,72 KG/ Liter en Alcohol 0,8 KG / Liter
is lager als zoetwater 1 kG / Liter.
Dus de benzine drijft altijd boven op het water.
Dus waar het water vandaan komt?
- Regen
- Condens
- Wateraantrekkend
- Pomp
het kan allemaal.
Condens kan wel hoor , ook via de ontluchting van de carburateur.
In de zomer, toen ik met dit blokje reed, zijn de temperatuurverschillen dag/nacht vaak behoorlijk.
Bij deze Dellorto is het oppervlak van de vlotterbak vrij groot, waarschijnlijk lag het water normaal gesproken ergens tegen de zijkant.
Ook bij onze Bings en TK's hebben we hier natuurlijk mee te maken.
Als ik zo terugdenk moet het een aantal keren gebeurd zijn dat een "verstopte sproeier" eigenlijk gewoon water was.
Want wat doen we dan? Carb. uitbouwen, sproeier doorblazen (ook al is er eigenlijk niet veel te zien) en de vlotterbak.....leeg ik op de oprit.
Wat zou het toch mooi zijn als we onze vlotterbak periodiek even leeg zouden laten kunnen lopen....zonder de carburateur uit te bouwen.
Iemand een idee?
In de zomer, toen ik met dit blokje reed, zijn de temperatuurverschillen dag/nacht vaak behoorlijk.
Bij deze Dellorto is het oppervlak van de vlotterbak vrij groot, waarschijnlijk lag het water normaal gesproken ergens tegen de zijkant.
Ook bij onze Bings en TK's hebben we hier natuurlijk mee te maken.
Als ik zo terugdenk moet het een aantal keren gebeurd zijn dat een "verstopte sproeier" eigenlijk gewoon water was.
Want wat doen we dan? Carb. uitbouwen, sproeier doorblazen (ook al is er eigenlijk niet veel te zien) en de vlotterbak.....leeg ik op de oprit.
Wat zou het toch mooi zijn als we onze vlotterbak periodiek even leeg zouden laten kunnen lopen....zonder de carburateur uit te bouwen.
Iemand een idee?
Nee, ik ben een fervent tegenstander van ethanol.....in benzine.
Ik heb laatst nog met BP gemaild, mij werd verzekert dat in BP Ultimate GEEN ethanol zit. Daarnaast gebruik ik wasbenzine.
Toch is het niet te voorkomen dat er uiteindelijk water in het benzinesysteem komt.
Ik heb het later wel eens geprobeerd met een Duitse tip: Benzineslang onder het filter losmaken en ��n cc spiritus in de benzineslang spuiten....
bij een volgende carburateurwissel lag die spiritus keurig onderin....de vlotterbak.
Wat zou er dan mooier zijn als je die vlotterbak dan even op een simpele manier leeg zou kunnen laten lopen.
Ik heb laatst nog met BP gemaild, mij werd verzekert dat in BP Ultimate GEEN ethanol zit. Daarnaast gebruik ik wasbenzine.
Toch is het niet te voorkomen dat er uiteindelijk water in het benzinesysteem komt.
Ik heb het later wel eens geprobeerd met een Duitse tip: Benzineslang onder het filter losmaken en ��n cc spiritus in de benzineslang spuiten....
bij een volgende carburateurwissel lag die spiritus keurig onderin....de vlotterbak.
Wat zou er dan mooier zijn als je die vlotterbak dan even op een simpele manier leeg zou kunnen laten lopen.
-
- Berichten: 600
- Lid geworden op: 31-08-2011 21:23
-
- Berichten: 600
- Lid geworden op: 31-08-2011 21:23
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten