23 Augustus 2015 schreef:Men neme eerst een vers 299 blokje.
Daarin gaat de "oude" krukas uit het 199 blokje alles schoon getest en nieuwe keerringen, passende zuiger en nieuwe zuigerveer.
Een aandrijfas word opgebouwd d.m.v een goede ( als nieuw ) gebruikte as
Alles afstellen en blokje weer dichtmaken
Een ontkoolde en ontroeste uitlaat eronder en schoon gebrande remschoenen.
Omdat een 299 blokje een andere ontsteking trekkap en inlaatmembraan heeft heb ik 299 onderdelen erop gezet.
Onsteking afgesteld, andere carburateur en klaar voor te testen.
1 keer trekken en voila de 299 leeft :lol:
Een zo goed als nieuw 299 blokje en deze verbruikt geen olie.
Vandaag was het zonnig en ging het blokje op de workmate.
Een optie zou een vastgelopen startkap en/of ontsteking kunnen zijn.
Beide onderdelen waren en zijn in uitstekende staat.
Een andere optie was dat iets van de Bougie afgebroken was.
Deze vertoond geen schade en een mooie kleur
Dan maar het blokje helemaal openmaken.
Alles ziet er goed uit maar de krukas zit muurvast :shock:
Er zit genoeg olie in het tandwielgedeelte van het blokje maar er zit ROEST!!!!! in de mengkamer :shock:
De zuiger zit muur vast tegen het bovenste dode punt aan.
Dit begint te lijken op gebrek aan meng smering. :?
WD40 via het bougiegat naar binnen spuiten en voorzichtig de zuiger terugtikken.
De zuiger is duidelijk aan de voorkant voor de uitlaatpoort vastgelopen.
De zuigerveer is gebroken.
Wat opvalt is dat de krukas koppeling en lagers in de mengkamer heel erg droog zijn.
Het naald lager van de koppelingsklok begint slijtagesporen te tonen.
Het krukaslager en het koppelingslager zijn kurkdroog en hebben te veel speling.
De cilinder heeft duidelijk een beschadiging aan de kant van de uitlaatpoort.
Na reinigen is het nog duidelijker zichtbaar dat de spoelpoorten niet beschadigt zijn.
Nu komt de vraag hoe kan dit.
Het blokje heeft 2000 km op pure wasbenzine met een Castrol RS 2 taktolie gelopen en Fuel fit.
Dit zou eigenlijk niet moeten kunnen.