Aspen benzine
Geplaatst: 13-03-2016 22:50
In mijn "Zondagse" Metje gebruik ik Aspen benzine.
Deze heb ik nu zo'n twee�nhalf jaar, destijds voor een prikkie van een vriend overgenomen.
Zij zag er nog uit als nieuw, alleen... wilde niet meer starten.
Lang stilgestaan..., kortom: de tank + inhoud, carburateur....een drama.
Afijn, alles schoongemaakt en mevrouw deed het weer.
Omdat ik inzag dat ik dit Metje, zeker in de winter, niet zo vaak zou gebruiken en omdat zo'n beestje zo verschrikkelijk zuinig is ben ik na een tip van een collega overgeschakeld op Aspen benzine, blauw en zelf gemengd naar 1: 80.
Een vervuilde carburateur schoonmaken is niet mijn hobby!
Al vrij snel na de omschakeling een probleem: niet motorisch want ze loopt er prima op, maar lekkage, te weten bij benzinekraan en carb.
Bij beide toen O ringen en pakkingen vervangen en daarna lange tijd rust, d.w.z. geen problemen.
Tot voor een paar weken...valse lucht.
Eerst maar eens bij de carb/membraanplaat gekeken, maar daar vond ik niets.
Toen de startkap eraf.....olie.
De keerring was dus lek, en ook aan de koppelingkant, het olieniveau was een stukje gedaald.
Nu is het zo dat rubber bij gebruik van normale benzine de neiging heeft om op te zwellen, als je overschakelt op Aspen krimpt het weer.
De "Aspen fabriek" geeft dit ook zelf aan op haar website.
http://www.aspen-benelux.nl/Portals/1/D ... chines.pdf
Ik heb er deze week uitgebreid over gemaild met Henk 1, hij rijdt al zo'n 12 jaar op deze benzine en heeft nooit zulke problemen gehad.
Het verschil met mij is dat hij voor hij zo'n blokje in gebruik neemt nieuwe keerringen plaatst!
Had ik natuurlijk ook moeten doen...
Nu weet ik het niet zeker, maar het kan zijn dat rubber dat gewone benzine "gewend" is niet tegen de omschakeling op Aspen kan.
Voor de zekerheid beter van te voren alles vervangen...
Oh ja, het blokkie loopt inmiddels weer met nieuwe keerringen....op Aspen.
Deze heb ik nu zo'n twee�nhalf jaar, destijds voor een prikkie van een vriend overgenomen.
Zij zag er nog uit als nieuw, alleen... wilde niet meer starten.
Lang stilgestaan..., kortom: de tank + inhoud, carburateur....een drama.
Afijn, alles schoongemaakt en mevrouw deed het weer.
Omdat ik inzag dat ik dit Metje, zeker in de winter, niet zo vaak zou gebruiken en omdat zo'n beestje zo verschrikkelijk zuinig is ben ik na een tip van een collega overgeschakeld op Aspen benzine, blauw en zelf gemengd naar 1: 80.
Een vervuilde carburateur schoonmaken is niet mijn hobby!
Al vrij snel na de omschakeling een probleem: niet motorisch want ze loopt er prima op, maar lekkage, te weten bij benzinekraan en carb.
Bij beide toen O ringen en pakkingen vervangen en daarna lange tijd rust, d.w.z. geen problemen.
Tot voor een paar weken...valse lucht.
Eerst maar eens bij de carb/membraanplaat gekeken, maar daar vond ik niets.
Toen de startkap eraf.....olie.
De keerring was dus lek, en ook aan de koppelingkant, het olieniveau was een stukje gedaald.
Nu is het zo dat rubber bij gebruik van normale benzine de neiging heeft om op te zwellen, als je overschakelt op Aspen krimpt het weer.
De "Aspen fabriek" geeft dit ook zelf aan op haar website.
http://www.aspen-benelux.nl/Portals/1/D ... chines.pdf
Ik heb er deze week uitgebreid over gemaild met Henk 1, hij rijdt al zo'n 12 jaar op deze benzine en heeft nooit zulke problemen gehad.
Het verschil met mij is dat hij voor hij zo'n blokje in gebruik neemt nieuwe keerringen plaatst!
Had ik natuurlijk ook moeten doen...
Nu weet ik het niet zeker, maar het kan zijn dat rubber dat gewone benzine "gewend" is niet tegen de omschakeling op Aspen kan.
Voor de zekerheid beter van te voren alles vervangen...
Oh ja, het blokkie loopt inmiddels weer met nieuwe keerringen....op Aspen.