Help! Hij wil niet starten.. Wat zie ik over het hoofd?
Help! Hij wil niet starten.. Wat zie ik over het hoofd?
2 weken geleden heb ik voor het eerst aan een spartamet gesleuteld (ervaring: 15 jaar lang met andere tweetakt brommers)
Carburateurtje uit elkaar en schoon gemaakt, accutol op het vliegwiel (sorry, gemak dient de mens), hoppah. Zelfs met trekkoord start hij prima. Na een paar uurtjes kon ik lekker rijden. Dit was er eentje met e-start 1997. Leuk om even te oefenen. Zo, die was klaar.
Vandaag begonnen met mijn eigen metje (DE SpartaJet) vol goede hoop dat het niet zo veel werk zou zijn. Volgens de vorige eigenaar alleen de start-veer. Daar had ik al mee geoefend, dus die zat er zo op.
Carburateur op dezelfde manier schoon gemaakt, benzinetank + -slang gemonteerd, verse mengsmering in de lege tank, kabels gesmeerd en afgesteld. Benzine loopt goed door, bougie vonkt als een gek en wordt nat, maar starten ho maar. Ook op remmenreiniger geen resultaat. Ook niet alsof hij het bijna doet. Hij heeft wel compressie.
Wat zie ik over het hoofd? Wat kan ik nog proberen, voordat ik er een ander blok onder ga zetten en deze ook degradeer tot donor-/oefenblok?
Ik heb ook nog wel wat algemene vragen:
* wat doet dat elektra snoertje aan de carburateur? (Kortsluitkabel??)
* wat is dat ronde UFO-ding aan het blok naast de bougie?
Carburateurtje uit elkaar en schoon gemaakt, accutol op het vliegwiel (sorry, gemak dient de mens), hoppah. Zelfs met trekkoord start hij prima. Na een paar uurtjes kon ik lekker rijden. Dit was er eentje met e-start 1997. Leuk om even te oefenen. Zo, die was klaar.
Vandaag begonnen met mijn eigen metje (DE SpartaJet) vol goede hoop dat het niet zo veel werk zou zijn. Volgens de vorige eigenaar alleen de start-veer. Daar had ik al mee geoefend, dus die zat er zo op.
Carburateur op dezelfde manier schoon gemaakt, benzinetank + -slang gemonteerd, verse mengsmering in de lege tank, kabels gesmeerd en afgesteld. Benzine loopt goed door, bougie vonkt als een gek en wordt nat, maar starten ho maar. Ook op remmenreiniger geen resultaat. Ook niet alsof hij het bijna doet. Hij heeft wel compressie.
Wat zie ik over het hoofd? Wat kan ik nog proberen, voordat ik er een ander blok onder ga zetten en deze ook degradeer tot donor-/oefenblok?
Ik heb ook nog wel wat algemene vragen:
* wat doet dat elektra snoertje aan de carburateur? (Kortsluitkabel??)
* wat is dat ronde UFO-ding aan het blok naast de bougie?
Moin,
kan zijn dat de block trekt foute lucht. Twee schroeven van de carb gaan na
de binnen van de carter. schroeven met war Hylomar insmeren en ernaa
inschroeven.
deze UFO is een Decoklep. mijn Tip deze Decoklep verwijdern en een schroev M10x1 indraaien de slangansluiting aan de Membramplaat dicht zetten.. gaat allen als je geen E-start heeft.
Bij E-start moet de Decoklep verbouwd zijn.
ja dit kabeltje an de Carb is voor kortsluiting en de Motor Stop zetten
kan zijn dat de block trekt foute lucht. Twee schroeven van de carb gaan na
de binnen van de carter. schroeven met war Hylomar insmeren en ernaa
inschroeven.
deze UFO is een Decoklep. mijn Tip deze Decoklep verwijdern en een schroev M10x1 indraaien de slangansluiting aan de Membramplaat dicht zetten.. gaat allen als je geen E-start heeft.
Bij E-start moet de Decoklep verbouwd zijn.
ja dit kabeltje an de Carb is voor kortsluiting en de Motor Stop zetten
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Stap voor stap afwerken en controleren.
Een Sachs 301 blokje is zo klein dat er geen marge is als bij een 50cc Sachs blokje.
http://spartametforum.nl/eerste-hul ... t3407.html
Een Sachs 301 blokje is zo klein dat er geen marge is als bij een 50cc Sachs blokje.
http://spartametforum.nl/eerste-hul ... t3407.html
Bedankt voor jullie reacties.
@vrot: ik heb die pagina gevonden en kwam daar niets extra tegen. Alles daarvan had ik al nagelopen. Het schema houdt eigenlijk gewoon op.
Bij bijvoorbeeld een uitlaat die lek is of valse lucht, zou hij wel moeten starten, maar dan beroerd lopen of uitvallen. Ik vermoed een elektronisch probleem, aangezien bij benzine krijgt en een vonk heeft. Hij slaat ook niet bijna aan. Vandaar mijn vraag hier.
@fehntjer
Thx voor de uitleg.
Wat is het nadeel van de decor en het voordeel van het M10 boutje?
Wat doet die deco?
Dat kortsluitdraadje kan nog wel eens het probleem zijn hier denk ik. Of zoiets dus..
Waardoor wordt dit draadje "aangestuurd"?
Ik ga het nog eens verder volgen allemaal (of dat draadje goed aangesloten zit) en een andere carburateur proberen.
En in het ergste geval een ander blok.
@vrot: ik heb die pagina gevonden en kwam daar niets extra tegen. Alles daarvan had ik al nagelopen. Het schema houdt eigenlijk gewoon op.
Bij bijvoorbeeld een uitlaat die lek is of valse lucht, zou hij wel moeten starten, maar dan beroerd lopen of uitvallen. Ik vermoed een elektronisch probleem, aangezien bij benzine krijgt en een vonk heeft. Hij slaat ook niet bijna aan. Vandaar mijn vraag hier.
@fehntjer
Thx voor de uitleg.
Wat is het nadeel van de decor en het voordeel van het M10 boutje?
Wat doet die deco?
Dat kortsluitdraadje kan nog wel eens het probleem zijn hier denk ik. Of zoiets dus..
Waardoor wordt dit draadje "aangestuurd"?
Ik ga het nog eens verder volgen allemaal (of dat draadje goed aangesloten zit) en een andere carburateur proberen.
En in het ergste geval een ander blok.
Dat draadje wordt aangestuurd door de chokestift, daaraan zit een hefboompje die de zaak kortsluit als je de bedieningshandle van de choke (op je stuur) helemaal naar voren drukt, de motor gaat dan uit.Dat kortsluitdraadje kan nog wel eens het probleem zijn hier denk ik. Of zoiets dus..
Waardoor wordt dit draadje "aangestuurd"?
Aangezien je een goede vonk hebt zal daar het probleem niet in zitten denk ik.
De Deco zorgt voor een lage compressie bij het starten, noodzakelijk als je E-start hebt, de startmotor krijgt anders de krukas niet rond.Wat is het nadeel van de decor en het voordeel van het M10 boutje?
Wat doet die deco?
Zodra de motor loopt sluit hij af en is de compressie weer normaal.
De Deco zelf kan stuk zijn of een van de slangetjes lek, in dat geval start hij niet.
Voordeel van het M10 x 1 boutje (let op de schroefdraad!): alle mogelijke storingen m�t Deco schakel je uit.
Nadeel: het aantrekken gaat wat zwaarder.
-
- site mod
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 22-12-2014 00:33
ik heb eens gehad dat in het tuitje van de deco aansluiting van het inlaatmembraan een scheurtje zat.
de conische klep van deco kan vervuild zijn waardoor ie niet goed afdicht.
Dat soort minuscule dingen kun je een hoop ellende mee hebben.
Alles zal je tot den treure grondig moeten controleren
Dit is de beruchte spartamet eigenwijsheid /haartrekken
Maar als je zo een eigenwijs ding gevonden hebt vergeet je het nooit meer /hat
de conische klep van deco kan vervuild zijn waardoor ie niet goed afdicht.
Dat soort minuscule dingen kun je een hoop ellende mee hebben.
Alles zal je tot den treure grondig moeten controleren
Dit is de beruchte spartamet eigenwijsheid /haartrekken
Maar als je zo een eigenwijs ding gevonden hebt vergeet je het nooit meer /hat
Het vliegwiel ziet er ook niet meer zo mooi uit als het vliegwiel van het blok waar deze bobine vanaf kwam.jgvankampen schreef:Controleer ook gelijk even het vliegwiel, het lijkt er op dat een van de magneten los zit, en langs de bobine schaaft
Maar hoe krijg ik het vliegwiel los? Daar moet ik een aparte trekker voor hebben/maken..
Ik heb iets te vroeg gejuicht: hij lijkt nog steeds niet te starten.
De zoektocht gaat dus door, met jullie tips! Bedankt weer!
ten eerste het vliegwiel zit vast met LINKSE draad
en je kunt de trekker zelf maken :lol:
In het midden kun je nog een extra bout indraaien zodat je op de astap het vliegwiel los kunt draaien.
http://spartametforum.nl/homemade-v ... ieltrekker
en je kunt de trekker zelf maken :lol:
In het midden kun je nog een extra bout indraaien zodat je op de astap het vliegwiel los kunt draaien.
http://spartametforum.nl/homemade-v ... ieltrekker
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast