Pagina 1 van 1

Als ik nou een Spartamet zou willen kopen ?

Geplaatst: 11-06-2016 18:06
door Vrotkees
Er bestaat veel onwetendheid over wat een Spartamet is en wat je er mee kunt.

Wat zijn de voordelen en nadelen van een Spartamet t.o.v. een normale snorfiets

Een Spartamet is een fiets MET hulpmotor en dus geen snorfiets.
Een Spartamet heeft maar 30cc een snorfiets 50cc

Als je begint te rijden met een Spartamet MOET je in het begin meetrappen, eenmaal op gang kun je het motortje gebruiken.
Als je begint te rijden met een snorfiets hoef je alleen maar gas te geven, meetrappen mag maar is niet nodig.

Je kunt GEEN post bezorgen of een krantenwijk met de Spartamet doen. De koppeling kan het niet aan en je krijgt ernstige interne schade.
Interne onderdelen zijn duur en omslachtig in het monteren
Tevens houd een Spartamet niet van lang stationair lopen, er is geen geforceerde luchtkoeling.

De stabiliteit en wendbaarheid van een Spartamet is door de grote wielen vele malen hoger als van een snorfiets laat staan een snorscooter.
Het overzicht op het verkeer door de hogere zit is ook een groot pluspunt.
Het lage gewicht en dus ook makkelijk met de hand verplaatsbaar is voor velen ook een groot pluspunt ( schuur in en uit )

De vering is daarentegen weer afwezig t.o.v. snorfietsen en snorscooters.

Het onderhoud en reparatie van een Spartamet is lastiger als van een snorfiets.
De onderdelen zijn kleiner. Afstellen is gevoeliger en een goede technische kennis is een vereiste.
Heb je die niet neem geen spartamet, veel 2 wieler scooter boeren weten niet hoe ze een spartamet moeten repareren en afstellen.
Je loopt financieel leeg, je raakt gefrustreerd en je spartamet word er alleen maar slechter van.
Marktplaats staat vol met door gefrustreerde eigenaren aangeboden, en verklote spartametjes :cry:

Een Tomos snorfiets is dan het beste alternatief.
goedkope onderdelen en de scooter boeren hebben de kennis en kunde deze te repareren.

Zoek je specifiek een Snorfiets voor de krantenwijk of post te bezorgen.
Zul je naar een snorfiets met geforceerde luchtkoeling en CVT alias vario moeten gaan omkijken.

Vespa Piaggio heeft modellen met geforceerde luchtkoeling en vario ( grillo, citta ) en je kunt ook op oudere modellen een vario opbouwen.

De losse vario (CVT) is vaak duurder als de hele snorfiets

De PTT heeft begin jaren 80 jaren lang met Vespa si's uitgerust met vario's gebruikt om post rond te brengen.