TK carburateur sluit niet af.

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Plaats reactie
Michaell
Berichten: 4
Lid geworden op: 02-09-2013 09:41

TK carburateur sluit niet af.

Bericht door Michaell »

Hoi Allemaal,

Ik volg dit forum al een tijdje, maar nu mijn eerste post! :)

Mijn metje heeft sinds een week last van een benzine lekkage bij de carburateur.

Ik heb het probleem al gouw gevonden en verholpen (rubber ringetje vergaan tussen bovendeksel en alu gedeelte en is vervangen incl papieren pakking). Maar nu valt mij op dat als ik er een schoon benzine slangetje op doe en de choke hendel aantrek (alsof ik de met uit wil zetten) ik nog steeds door de carburateur kan blazen via de benzineslang, wat moet betekenen dat deze niet afsluit als ik het metje uit zet.

Hou ik hem op zijn kop, dan sluit hij wel af dankzij de vlotter. Dat gedeelte lijkt dus te werken.

Het betreft een TK carburateur.

Weet iemand of dit zo hoort en zo nee, wat dit kan zijn?
Ik heb ondekt dat Bing dat wel doet, dus vandaar mijn vraag of dit ook voor een TK moet gelden. Ik ga ervanuit van wel.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

heb je wel een veertje boven het benzinemembraam zitten?

dit veertje sluit het membraan zowel bij de TK als bing carburateur.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Michaell
Berichten: 4
Lid geworden op: 02-09-2013 09:41

Bericht door Michaell »

Dat is inderdaad een hele goede!

Ik heb zojuist het bovendeksel verwijderd, maar in tegenstelling tot een Bing die ik hier heb liggen lijkt het membraanplaatje vast te zitten.
Ik krijg deze niet van het bovenplaatje af (de 3 schroeven zijn verwijderd).
Ik zie vast een schroefje over het hoofd, ik kan niet voorstellen dat de vorige eigenaar dit ding gelijmd heeft o.i.d. Maar aan de andere kant....... Zie je wel meer rare dingen in het wild. :?

Klopt het dat deze bij een TK vast zit aan het bovenplaatje, dat ik eerst de gas en choke schuif moet verwijderen o.i.d.?

Ik kan helaas weinig vinden over een TK (zat over Bing). Dit is voor mij ook de eerste die ik tegenkom en ben wel benieuwd hoe deze in elkaar zitten.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

het membraan hoort los te zitten.

het ziet er een beetje uit als vroeger het openmaak lipje van een blikje fris.
1 kant zit vast over een plastic nokje.

Grote kans dat het metalen stiftje van het membraan een beetje verroest is.
en zodoende halverwege blijft hangen.

Mijn advies duw het membraan vanaf de binnenkant ( op de metalen pen )eruit en schuur voorzichtig het metalen pennetje op zodat deze weer soepel beweegt.

WD40 op de stift en dan weer monteren.

Afbeelding

klik op de foto voor het vergroten
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Michaell
Berichten: 4
Lid geworden op: 02-09-2013 09:41

Bericht door Michaell »

ah, ik zie inderdaad al wat ik verkeerd heb gedaan. Een exploded view doet wonderen!
Ik wou hem aan de onderkant van het kunststof plaatje losmaken. Maar dat zit vast. Ik zie dat bij TK inderdaad het lipje bovenop hetgeen is wat los moet.
Daar had ik nog niet aan gezeten. /tand
Weer wat geleerd! /super

Ik ga dit vanavond direct ff proberen, inderdaad ff opschuren en een druppie WD40 erin, want volgens mij zit deze inderdaad vast of gaat stroef.

Ik laat ff weten hoe dit afloop. Volgens mij gaat het helemaal goed komen!
Neronick
Berichten: 33
Lid geworden op: 23-12-2010 18:22

Bericht door Neronick »

- Probleem al opgelost zie ik.(?)-
Michaell
Berichten: 4
Lid geworden op: 02-09-2013 09:41

Bericht door Michaell »

Jazeker! Ik heb hem net weer in elkaar! :)
Als ik er nu doorheen blaas sluit hij keurig af als ik de chokehendel op " motor uit" zet. Geen roest, maar een of andere prut zat ertussen waardoor hij niet goed afsloot. Denk oude mengsmering opbouw in de tijd van 20 jaar ofzo. Dit is de 1e keer dat hij uit elkaar ging volgens mij.

Ik moest gisteren onverwacht overwerken. Werd iets te laat om ermee te beginnen, maar het is zojuist gelukt!

Heel erg bedankt voor de hulp en advies Vrotkees.
Van het weekend kan ik weer lekker een stukkie tuffen. :)
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

weer een tevreden klantje /spm
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten