Pagina 1 van 1

Motor loopt beroerd... Help!

Geplaatst: 05-02-2017 19:51
door swieberd
Ik heb een probleem met m'n Saxonette, e-start, motor 301.
Hij liep altijd prima, tot afgelopen donderdag hij beroerd begon te lopen en uiteindelijk ook afsloeg.
Hij wou toen ook niet meer aan.
Later wel weer aan de loop gekregen maar hij loopt erg beroerd, ongeveer net alsof hij half op de choke staat.
Hij blijft wel lopen nu maar heeft geen gang en geen trekkracht.
Stationair loopt hij wel normaal, maar als je gas geeft klinkt het of hij teveel benzine of te weinig lucht krijgt.
Ik sleutel al jaren geregeld wat aan brommers en dergelijke, maar mijn goede idee�n zijn op!

Dit heb ik ondertussen al gedaan:
Carburateur helemaal uit elkaar gehad en gecontroleerd (en nogmaals schoongeblazen), inclusief bovenkant en gas en chokeschuiven, vlotterniveau een paar keer een beetje veranderd, alle gaatjes gecontroleerd, doorgeblazen met perslucht.
Gecontroleerd of gas en choke schuiven goed werkten.
Membraamklepje was heel, niks aan te zien. Andere CDI-module geprobeerd. Andere bougie. Zonder luchtfilter geprobeerd, ook zonder achterkap.
Kleplichter getest, slangetjes zijn goed, geen lekkage.
Andere benzine erin, wel 1 op 50 zoals altijd. Benzine verdund tot 1 op 100.
De uitlaat wou niet los om te zien of die verstopt zat, ik heb er een gaatje bij in geboord, hij maakt nu iets meer lawaai, maar het heeft niks geholpen.
Het blijft steeds gelijk, er veranderd niks!
Ik heb alleen de ontstekingspoel nog niet losgehad, maar volgens mij kan die alleen maar heel zijn of niets doen, niet iets ertussenin, dat kan het dus ook niet zijn.
Morgen de compressie nog maar even testen, maar daar geloof ik ook niet in.

Ik heb natuurlijk eerst hier op het forum wat rondeneusd, maar niet echt wat gevonden.
Wel las ik iets over een keerring, ik neem aan die tussen het carter en de overbrenging, maar de krukas zag er mooi schoon uit, bij een lekke keerring stel ik me dat anders voor.

Wie heeft een goed idee?

Geplaatst: 05-02-2017 21:48
door spartarie
Heb je geprobeerd of ie beter rijdt als je een beetje met de chokeschuif "speelt"?
Trek de chokehandle op het stuur onder het rijden steeds ietsje meer omhoog.
Gaat hij dan op een zeker moment beter rijden..., dan krijgt het motortje teveel lucht, of te weinig benzine.
De sproeier heb je doorgeblazen, stationair loopt hij ook goed, waarschijnlijk is dan teveel lucht het probleem.
Dat kan op verschillende plaatsen naar binnen komen:
De flens van de carburateur kan erg krom zijn, de O ring tussen carb. en membraanplaat kan dan niet meer goed afdichten.
De pakking tussen membraanplaat en motor kan oud/verhard zijn.
Ook kan valse lucht binnenkomen door een keerring, en wel degene die achter het vliegwiel zit.
Heb je gekeken of er nog olie in het blokje zit?
Als nl. de andere keerring, die tussen krukas en transmissie, lek is wordt de transmissieolie aangezogen...en verbrand.
Dat gaat wel met flink wat stank en rookontwikkeling gepaard en daar lees ik niets over.

Geplaatst: 06-02-2017 00:08
door swieberd
Met de chokehendel spelen onder het rijden heb ik idd geprobeerd, daar werd het niet anders van, alleen slechter.
De flens van de carb en de O-ring zien er prima uit.
De olie ga ik nog controleren, hij zweet wel wat bij de vuldop, ik heb het idee dat dat wel goed is.
De pakking tussen motor en plaat zag er op het raakvlak mooi en schoon uit, je kon zien dat hij keurig afdichtte.
Hij rookte wel een beetje extra, maar dat leek me de slecht verbrandende mengsmering, zo rook het ook.
Teveel lucht is een idee, al klinkt het niet zo, hij smoort er meer in zeg maar, en hij rookt iets meer dan normaal.

Ehhh....
Ik herinner me nu wel dat me verteld is dat hij behoorlijk rookte toen hij de geest gaf....., ik reed er nl niet zelf op maar had hem uitgeleend. De keerring is wel hoofdverdachte!

Geplaatst: 06-02-2017 22:36
door Vrotkees
Als je de oliedop eraf schroeft en je hebt geen olie erin heb je al een hoofdverdachte.

Geen olie geeft meer wrijving en het mengsel gaat de tandwielkast in ipv de verbrandingsruimte.

de motortjes zijn zeer gevoelig voor een verstoring van het mengsel en dan lopen ze beroerd.

Geplaatst: 07-02-2017 00:21
door swieberd
Er zit zo te zien alleen een olievuldop op, geen peilding of aftapplug?
Als ik in het gat van de vuldop kijk zie ik een lege ruimte van een paar centimeter diep, geen olie.
Ik heb de carburateur verwijderd en in het ontstane gat wat naar het membraam leidt geblazen terwijl de bougie erin zat en ik hield de uitlaat dicht met de vinger, volgens mij moet je zo wat druk kunnen opbouwen toch?
Maar niet dus, ik kon me het leplazarus blazen! Als ik zoog ging het membraam keurig dicht trouwens.
Keering er waarschijnlijk wel uit dus.
Ik ben al enthausiast begonnen met de demontage, alleen de uitlaat verwijderen was alweer een klus op zich, man wat zaten die boutjes vast! Er is er maar eentje afgebroken uiteindelijk....., valt me nog mee.
Morgen maar weer verder.....

Geplaatst: 09-02-2017 11:48
door Vrotkees
Klopt er zit alleen een olievuldop op.
de doorzichtige vuldoppen zouden ook een oliepeil functie moeten hebben.
De theorie erachter is als er genoeg olie inzit word het licht niet verstrooid.
de Praktijk is echter dat er snel modder en troep zit dat je het niet kunt zien.

De Olie hoef je niet af te tappen die verdwijnt om de zoveel jaar automatisch via de uitlaat :twisted:

Als je de olievuldop eraf schroeft hoort de olie te staan tussen het plateau en onderkant schroefdraad.

Geplaatst: 14-02-2017 14:06
door swieberd
Zo, even een update.....

De olie was inderdaad helemaal verdwenen.

Het leek me even handiger om mijn andere Spartamet bromsnor aan de praat te maken, om die alvast weer aan diegene te kunnen uitlenen.
Op de ��n of andere manier komen er altijd meerdere van iets wat ik heb opgesnord wat ik leuk vind.
Zo ook met de Metjes. Ik heb er twee die kompleet zijn en nog ongeveer drie die geheel of gedeeltelijk uit mekaar liggen... :-) .

De tweede bromsnor had ik redelijk snel weer aan de praat, en na een paar proefritjes leek alles prima voor de uitleen.
Helaas had ik hem na een halve dag alweer terug, hij gedroeg zich nogal wazig, als ie zin heeft rijdt ie als een trein, als ie een slechte dag heeft mag je fietsen...
Ik heb nog een poging gedaan om de carburateur nogmaals geheel na te zien, vlotterniveau nog wat afgesteld en zo, maar dat mocht uiteindelijk niet baten.
De man gaat nu eerst wel fietsen......

Ik heb me nu weer serieus op de eerste bromsnor gestort.
Heb eerst maar een montagesteun gefabriceerd, en toen gaandeweg nog wat speciaal gereedschap.......
Ik voel me na al dat gesleutel al best een expert worden, in ieder geval in het demonteren..... :-)
Ook krijg ik er steeds meer aardigheid aan, ik denk dat ik er weer een hobby bij heb....

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Ik heb het blokje nu uit mekaar liggen, en wat bleek? De diagnose was geheel juist!
De keerring lag er idd uit, ik heb er van schrik maar even een foto van gemaakt.....

Afbeelding

Maar nu.....
De keerring lijkt me op zich nog wel prima, en ik weet dat er een soort spul bestaat om lagers mee vast te zetten van een bekend merk dat begint met "Loc" .... en eindigt met "ite".
Daar kan ik vast wel een keerring mee vastkrijgen, met wat goede wil, creativiteit en gepast geweld misschien....

Of zou dat onverstandig zijn?

keerring

Geplaatst: 14-02-2017 14:55
door gvanrossem
Ja.

Ik zou beide keringen vervangen, voor het geld hoef je het niet te laten.
En de zuigerveer, je hebt nu toch alles los.


succes

gert v rossem

Geplaatst: 15-02-2017 23:50
door Vrotkees
De dichtstbijzijnde aandrijftechniekboer in de provinvie Groningen is brammer.

Bornholmstraat 88, 9723 AZ Groningen
050 544 5070

Het industri�le spul is beter en goedkoper als het met spul dat op internet te koop is.

Je kunt als je het blokje weer samenbouwt dun curil op de rand van de keerringen smeren.

Metjes zijn zeer verslavend en met elke storing leer je er weer iets bij.
Het gevolg is dat je eigen metje betrouwbaarder word en je steeds meer kennis vergaart.
Metjes je kunt ze vervloeken als ze bokken.
En geen grotere glimlach als ze probleemloos tuffen.