Slecht starten, slecht op gang komen
Geplaatst: 01-03-2017 23:38
Hallo mede metters
Ik ben nieuw hier, maar heb naar mijn idee al wel het grootste deel van de relevante informatie tot mij genomen uit dit forum om mijn tandemet aan de gang te krijgen.
Ik heb een originele tandemet uit 1995, motorblok 301/a, 499.
Nieuwe banden, achtervelg en verlichting op gemonteerd, toen het blokje aangepakt.
Zuiger was iets ingevreten, dus vernieuwd.
Nieuwe krukas keringen. Vliegwiel- en cardan kant
Nieuwe pakking membraan-Carter
Aan mijn Bing carburateur nieuw:
Vlotterbak en pakking
O ring om messing pijpje
O ring op membraan aansluiting
Papieren pakking tussen deksel en carburateurhuis
Luchtfilter
Algemeen nieuw:
Benzine leiding
Cardanolie
2 takt mengsmering
Uit alle info die ik hier heb kunnen vinden heb ik al:
Uitlaat en uitlaatpoort ontkoolt, zelfs al gaatje in geboord
Afdichting krukaskering dmv overdruk op membraan en zeepsop gecontroleerd
Spoel doorgemeten en op 0,4 mm gezet
Vonk bougie gecontroleerd
Decompressie klep schoongemaakt en gecontroleerd
Membraan klep gecontroleerd
Aan de carburateur :
Schoongemaakt in schoonmaakazijn, water, zeepsop, water, wd40 (zoals beschreven )
Gas en choke afgesteld (stond praktisch goed)
Messing buisje staat iets te ver (+/- 8 mm), maar zo te lezen hoeft dit geen problemen te geven
Vlotternaald afgesteld totdat deze de benzine niet meer uit de Luchtfilter opening gooit
Mijzelf er van overtuigd dat ik de carburateur zo rechtstandig mogelijk eraan monteer (de laatste bout van 3 komt er pas later aan waardoor carburateur scheef kan trekken)
Doorzichtige benzineleiding waardoor ik kan zien dat er benzine komt, de beschermkap heb ik er nog af.
Al met al een redelijke hoeveelheid reparaties. Ik ben al 10 jaar in het bezit van een saxonet die mij al jaren zonder enige vorm van onderhoud van A naar B brengt. En met deze ervaringen kan ik nu met zekerheid wel zeggen dat mijn tandemet niet lekker loopt.
HELP
Tig keer aan het startkoort trekken, voorzichtig aanslaan. Bij te veel gas in de choke stand valt hij uit
Op de standaard slecht op toeren komen in de gas stand
Na een minuut of 2 op de standaard wel op toeren kunnen komen, op de gas stand
Bij wegrijden voorzichtig gas geven, bij te veel gas slaat de motor af
Zodra ik gas op 3/4 heb moet ik spelen met wat extra choke om mijn toeren en snelheid te kunnen houden.
Eenmaal op bedrijfstemperatuur blijft hij wel lopen, maar bij terug naar stationair moet ik wel weer creatief gasgeven om op toeren te komen. Doe ik dit niet goed, dan slaat hij/zij weer af en moet ik mij het apelazerus trekken aan het startkoort om weer een lopende machine te krijgen.
Aangezien ik meer benzine moet geven om een fijn lopende machine te krijgen, krijgt hij/zij te veel lucht. Ik heb een nieuw Luchtfilter gemonteerd, zelfs de rubber onderkant hiervan iets ingevet om hem lekker te hebben zitten. Ook heb ik de (Door de vorige eigenaar) voorgeboorde gaten in het luchtfilterhuis dichtgemaakt.
Zou mijn met teveel lucht, of valse lucht, krijgen? Zo ja, opties? Naar mijn idee is de aanzuiging goed, afdichting carburateur - membraan en membraan -Carter zijn dicht (althans, vernieuwd )
Wie kan mijn tandemet en mij verder helpen?
Groeten!
Sandert
Ik ben nieuw hier, maar heb naar mijn idee al wel het grootste deel van de relevante informatie tot mij genomen uit dit forum om mijn tandemet aan de gang te krijgen.
Ik heb een originele tandemet uit 1995, motorblok 301/a, 499.
Nieuwe banden, achtervelg en verlichting op gemonteerd, toen het blokje aangepakt.
Zuiger was iets ingevreten, dus vernieuwd.
Nieuwe krukas keringen. Vliegwiel- en cardan kant
Nieuwe pakking membraan-Carter
Aan mijn Bing carburateur nieuw:
Vlotterbak en pakking
O ring om messing pijpje
O ring op membraan aansluiting
Papieren pakking tussen deksel en carburateurhuis
Luchtfilter
Algemeen nieuw:
Benzine leiding
Cardanolie
2 takt mengsmering
Uit alle info die ik hier heb kunnen vinden heb ik al:
Uitlaat en uitlaatpoort ontkoolt, zelfs al gaatje in geboord
Afdichting krukaskering dmv overdruk op membraan en zeepsop gecontroleerd
Spoel doorgemeten en op 0,4 mm gezet
Vonk bougie gecontroleerd
Decompressie klep schoongemaakt en gecontroleerd
Membraan klep gecontroleerd
Aan de carburateur :
Schoongemaakt in schoonmaakazijn, water, zeepsop, water, wd40 (zoals beschreven )
Gas en choke afgesteld (stond praktisch goed)
Messing buisje staat iets te ver (+/- 8 mm), maar zo te lezen hoeft dit geen problemen te geven
Vlotternaald afgesteld totdat deze de benzine niet meer uit de Luchtfilter opening gooit
Mijzelf er van overtuigd dat ik de carburateur zo rechtstandig mogelijk eraan monteer (de laatste bout van 3 komt er pas later aan waardoor carburateur scheef kan trekken)
Doorzichtige benzineleiding waardoor ik kan zien dat er benzine komt, de beschermkap heb ik er nog af.
Al met al een redelijke hoeveelheid reparaties. Ik ben al 10 jaar in het bezit van een saxonet die mij al jaren zonder enige vorm van onderhoud van A naar B brengt. En met deze ervaringen kan ik nu met zekerheid wel zeggen dat mijn tandemet niet lekker loopt.
HELP
Tig keer aan het startkoort trekken, voorzichtig aanslaan. Bij te veel gas in de choke stand valt hij uit
Op de standaard slecht op toeren komen in de gas stand
Na een minuut of 2 op de standaard wel op toeren kunnen komen, op de gas stand
Bij wegrijden voorzichtig gas geven, bij te veel gas slaat de motor af
Zodra ik gas op 3/4 heb moet ik spelen met wat extra choke om mijn toeren en snelheid te kunnen houden.
Eenmaal op bedrijfstemperatuur blijft hij wel lopen, maar bij terug naar stationair moet ik wel weer creatief gasgeven om op toeren te komen. Doe ik dit niet goed, dan slaat hij/zij weer af en moet ik mij het apelazerus trekken aan het startkoort om weer een lopende machine te krijgen.
Aangezien ik meer benzine moet geven om een fijn lopende machine te krijgen, krijgt hij/zij te veel lucht. Ik heb een nieuw Luchtfilter gemonteerd, zelfs de rubber onderkant hiervan iets ingevet om hem lekker te hebben zitten. Ook heb ik de (Door de vorige eigenaar) voorgeboorde gaten in het luchtfilterhuis dichtgemaakt.
Zou mijn met teveel lucht, of valse lucht, krijgen? Zo ja, opties? Naar mijn idee is de aanzuiging goed, afdichting carburateur - membraan en membraan -Carter zijn dicht (althans, vernieuwd )
Wie kan mijn tandemet en mij verder helpen?
Groeten!
Sandert