Pagina 1 van 1

trillen bij meer gas geven

Geplaatst: 20-04-2018 19:52
door leovanderwal
Wie kent dit probleem.

Bij gewoon soepeltjes rijden op niet volgas loopt mijn saxonette prima. Bij meer gas gaat die soms plotseling trillen en maakt dan een wat schavend geluid en neemt ook de snelheid niet toe. Het motortje zelf blijft volgens mij wel mooi lopen (de mengsmering is echt in orde) maar ik heb het gevoel dat het in de overbrenging of slippende koppeling zit. Kent iemand anders dit verschijnsel?

Groet, Leo

Geplaatst: 20-04-2018 20:09
door Vrotkees
Hoi Leo,

Het kunnen verschillende dingen zijn.
- aanlopende kettinglast
- aandrijfunit scheef in de achterbrug.
- aandrijfas kapot gelopen (speling achterwiel)

Ik zou als ik jou was eerst de speling op het achterwiel controleren.
rijden met speling is namelijk levensgevaarlijk.

Dat doe je door met beide handen het achterwiel vast te pakken en dan wringen aan het achterwiel.

als je duidelijk het wiel meer als 1-2 mm ziet bewegen tussen het blokje en het achterwiel is je aandrijfas aan gort.

Dat is helaas een veel voorkomend en pokke duur grapje als dat kapot is. :cry:

trillen bij meer gas

Geplaatst: 21-04-2018 00:40
door leovanderwal
Hoi vrotkees.

Dank voor je suggesties, Vanavond in ieder geval vastgesteld dat het achterwiel geen speling heeft.

Geplaatst: 21-04-2018 02:49
door Vrotkees
Een koppeling van een spartamet slipt haast niet.
wel belangrijk is dat er genoeg voering opzit zodat je niet met metaal op metaal zit.

Ook een mogelijkheid zou kunnen zijn dat het vliegwiel speling heeft.
bij hogere toerentallen gaat ie dan slingeren en schuurt dan langs de ontsteking.

het vliegwiel zit achter de zijkap en mag geen speling hebben.

Geplaatst: 21-04-2018 07:56
door spartarie
Speling op de kern van het vliegwiel:
Zolang het in het beginstadium is hoor je het pas als de motor warm is, maar dan ook al als hij stationair loopt.

Ook een mogelijkheid: het grote naaldlager om de aandrijfas is versleten.
Dat kan je op de volgende manier controleren:
Maak de bout waarmee de uitlaat aan het rubber bevestigd is los.
Pak de "uitlaatstang" aan het eind vast en kijk of je hem zijdelings kunt bewegen.
Ietsje speling is normaal maar als hij echt millimeters heen en weer kan ten opzichte van het achterwiel....

Geplaatst: 22-04-2018 22:20
door Net bezig
Beste Leo, check ook even of de spoel goed vast zit, ik had namelijk dit weekend het volgende:

Gisteren met mijn vrouw een aardige rit gemaakt, ( je weet maar nooit of dit mooie weer nog langer duurt) en haar metje viel een paar keer uit, geen aflopend vermogen maar meteen stilvallen.
Zij liet zich door mij slepen en af en toe geprobeerd en dan deed ie het meestal weer dit gebeurde tot wel 4X.
Thuis in de fietstakel, "alles" nagezien, vonk op bougie, geen nat filter of lek benzine membraan, klemmetjes cdi wat samen geknepen, kortsluitkontakt gecheckt, sproeier met lola borstel doorgestoken.
Enfin, vandaag geen last meer gehad, maar het geluid was anders dan voor de winter, zo zei ook mijn vrouw
Vanuit vermoedelijk de vliegwielkast ratelt er wat.
Open gemaakt ik zag niks, dacht eerder aan een niet terugkerende bendix, dichtgemaakt toen lag er nog een schroefbout op de vloer, kan natuurlijk, er ligt wel vaker wat. Toch wel een aparte schroefbout.
Maar weer open gemaakt, bleek het de onderste schroefbout van de spoel. De spoel lag daar tegen het vliegwiel en de bovenste spleet bleek hierdoor te ruim.
Nu een veerring achter de schroefbout gezet. Met dank aan mijn forumgenoten, met plastic van een petfles de spleten op 0,4 mm afgesteld.

Trillen bij meer gas geven

Geplaatst: 23-04-2018 16:22
door leovanderwal
Beste Vrotkees, Spartarie en Net Bezig

Heel hartelijk dank voor jullie suggesties. Volgens mij is de gezamenlijke conclusie dat het probleem ergens aan de vliegwielzijde/ontstekingsspoel moet worden gezocht. Nu even geen tijd maar zodra dat kan schroef ik hem daar open en doe jullie verslag van mijn bevindingen.

Nogmaals dank, Leo