Saxonette heeft alleen vermogen bij kantelen

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Plaats reactie
Hoofdman
Berichten: 4
Lid geworden op: 18-03-2018 15:22

Saxonette heeft alleen vermogen bij kantelen

Bericht door Hoofdman »

Ik heb een saxonette (TK) die het volgende gedrag vertoont:
Bij gewoon rijden geen vermogen meer na 200 meter. De motor blijft lopen maar heeft geen kracht.
Het wiel optillen en choken of gas geven geeft geen verschil.

Maar: als ik rechts van mijn metje ga staan, en het wiel flink schuin van de grond optil dan heb ik ineens mijn volledige vermogen terug en �krijst� ze zoals het hoort.

Heb de decoslangen vervangen en een nieuwe uitlaat, bougie en luchtfilter.
Benzinefilter en slangen zijn nieuw.
TK Carburateur is schoongemaakt, venturi zit goed volgens de lichttest.
Vlotterbak is schoon en gevuld.
Ik ga alles weer na lopen voor de zoveelste keer, maar misschien zoek ik in de verkeerde richting..

Wat zou het kunnen zijn?
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Start hij wel goed en loopt hij goed stationair daarna?
Het lijkt erop dat hij benzine tekort komt.
Heb je een TK met ingebouwd filter?

Afbeelding

Dat zou verstopt kunnen zijn.
Ook de ontluchting van de tankdop kan verstopt zijn.
Ook van belang hoe de "vork" die de vlotternaald bedient afgesteld is.
Uit het handboek gekopieerd:

Afbeelding
Hoofdman
Berichten: 4
Lid geworden op: 18-03-2018 15:22

Bericht door Hoofdman »

Dank je wel Spartarie!

Gelijk alles nagekeken: de filter zat niet lekker in de carb, heb het randje een beetje moeten bijwerken want die was wat vervormd door het vele uitnemen.

De vork van de vlotternaald stond inderdaad ongelijk. De uiteinden waren een heel klein beetje scheef ten opzichte van elkaar. Dit gecorrigeerd.
Dit toont maar weer aan hoe precies alles moet zijn om alles lekker te laten lopen.

Probleem is opgelost, Metje geeft vol gas, ook in rechte stand. Loopt keurig stationair.
Echter is het vermogen nog niet helemaal wat het hoort te zijn, dat vraagt nog meer onderzoek.
Maar deze klacht is nu verholpen! :D
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Nu je metje genoeg benzine krijgt hoef je alleen nog maar 3 dingen te controleren.

- compressie (cillinder zuiger decoklep)
- Vacu�m (inlaatmembraan)
- Uitlaat (uitlaatpoort, kool in uitlaat)

Je hebt geen enkele reserve bij een 30 cc blokje dus elke verstoring geeft problemen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Hoofdman
Berichten: 4
Lid geworden op: 18-03-2018 15:22

Bericht door Hoofdman »

Bedankt, stapsgewijs loop ik alles na.

-De pakking van de membraamplaat zou wel eens aan vervanging toe kunnen zijn, heb ik zodoende besteld.
-Ik moet me nog verdiepen in hoe compressie
(Zuiger, cilinder) te bepalen, hiervoor schakel ik een kennis in en zal ik me verder inlezen op dit forum.
-uitlaatpoort is gecontroleerd op kool en schoongemaakt.

Maar nu het volgende: ik heb nog een vervangende uitlaat liggen, deze uitlaat heeft geen deco aansluiting. Kan ik deze uitlaat wel gewoon gebruiken?

Het liefst zou ik mijn deco helemaal weglaten en afdichten met een M bout zoals elders beschreven is. Kan dit ook bij mijn type blok?
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Dat kan bij elk blok met deco.
Schroefdraad van de plug is M10 x 1.0, lengte 10 mm, b.v. deze:
http://www.filterservice-twente.nl/inde ... y_products
Helaas zijn de verzendkosten hier 8x de waarde van het plugje....
Gebruik als pakking een koper ringetje 10mm x 14mm, en doe een beetje kopervet aan de schroefdraad.
En niet vergeten het "tuutje" van de membraanplaat af te dichten!
Net bezig
Berichten: 194
Lid geworden op: 05-01-2017 21:57

Bericht door Net bezig »

Ik heb eens bij vermoede problemen van de deco een bout gezet.
Dan merk je pas goed de functie van de deco. De accu had onvoldoende vermogen om de motor rond te krijgen, en ook ik moest na een paar keer aantrekken even rusten om de hartfrequentie wat terug te laten komen. Voor mij een indicatie dat het het met de compressie wel goed zat.
Vroeger had je meestal deco's op de hand bediend.
Daarom, mooi ding eigenlijk onze paddenstoel.
Ook eens meegemaakt dat de deco was losgeraakt en dat gaf een klein beetje geluid, trek hem bij gelegenheid bijv. als de bougie eruit gaat even na.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten