MET Ant-one
MET Ant-one
Omdat ik de Hercules/Metje ga behouden en wat aanpassingen en reparaties ga doen maak ik deze topic aan waarin ik alle update's, vragen en problemen ga vermelden.
Het begon met de vraag van mijn collega of ik, hij wist dat ik 2 Solexen bezit, interesse had in een fiets met benzine motor. Mijn vraag was meteen.. is het een Solex, het bleek een Hercules te zijn. De motor zal niet lopen, of iig niet goed na een dagje stilstand. Na een dagje nadenken heb ik de keuze gemaakt om hem over te nemen.
De aanschaf:
Thuis aangekomen begonnen met het verwijderen van alle delen die ik zeker nooit ga gebruiken. De motor heb ik ook 'kaal' gemaakt en ben begonnen met het demonteren van de carburateur.
Ik zag dat een gaatje verstop was. Ik heb deze op mijn manier schoongemaakt.
De volgende dag heb ik de motor weer opgebouwd zodat ik hem kon startten, je moet ergens de tank kwijt..
Helaas ging het starten niet helemaal goed omdat ik me niet aan de 0.4 mm van de ontsteekspoel had gehouden. Na deze spoel goed gemonteerd te hebben op 0.4mm startte het motorje meteen en bleef lopen.
Volgens mijn collega startte hij de volgende dag niet meer... dus na 2 dagen weer eens starten en ja hij doet het nog steeds.
Ik had dus wel vertrouwen in de motor dus heb besloten het Metje te behouden en begon met demontage van de fiets.
Met dit als resultaat:
Alles ging goed, tot op het moment dat ik een keer aan de as van het achterwiel trok, hier bleek speling in te zitten helaas. Dit betekend dat ik het blokje helaas open moet maken, wat eigenlijk (nog) niet de bedoeling was.
Maar goed, de fiets is toch geschorst en kost niets.
Ik ben dus aangewezen op het repareren van de transmissie. Daar wil ik het wel bij laten (hopelijk). Er staat nl iets anders te wachten om opgebouwd te worden wat genoeg geld gaat kosten..
Het begon met de vraag van mijn collega of ik, hij wist dat ik 2 Solexen bezit, interesse had in een fiets met benzine motor. Mijn vraag was meteen.. is het een Solex, het bleek een Hercules te zijn. De motor zal niet lopen, of iig niet goed na een dagje stilstand. Na een dagje nadenken heb ik de keuze gemaakt om hem over te nemen.
De aanschaf:
Thuis aangekomen begonnen met het verwijderen van alle delen die ik zeker nooit ga gebruiken. De motor heb ik ook 'kaal' gemaakt en ben begonnen met het demonteren van de carburateur.
Ik zag dat een gaatje verstop was. Ik heb deze op mijn manier schoongemaakt.
De volgende dag heb ik de motor weer opgebouwd zodat ik hem kon startten, je moet ergens de tank kwijt..
Helaas ging het starten niet helemaal goed omdat ik me niet aan de 0.4 mm van de ontsteekspoel had gehouden. Na deze spoel goed gemonteerd te hebben op 0.4mm startte het motorje meteen en bleef lopen.
Volgens mijn collega startte hij de volgende dag niet meer... dus na 2 dagen weer eens starten en ja hij doet het nog steeds.
Ik had dus wel vertrouwen in de motor dus heb besloten het Metje te behouden en begon met demontage van de fiets.
Met dit als resultaat:
Alles ging goed, tot op het moment dat ik een keer aan de as van het achterwiel trok, hier bleek speling in te zitten helaas. Dit betekend dat ik het blokje helaas open moet maken, wat eigenlijk (nog) niet de bedoeling was.
Maar goed, de fiets is toch geschorst en kost niets.
Ik ben dus aangewezen op het repareren van de transmissie. Daar wil ik het wel bij laten (hopelijk). Er staat nl iets anders te wachten om opgebouwd te worden wat genoeg geld gaat kosten..
Hoi Antoine
Een spartamet/saxonette is als je technisch bent een leuk vervoermiddel.
ok je hebt je momenten dat je ze in het kanaal wilt gooien of in de fik steken
Elk model heeft zijn eigenaardigheden.
Jouw model de Hercules/Sachs Saxonette classic. heeft er 4
-roestgevoeligheid van de spatborden en spatbord houders
- kleine Knijpremmen voor die snel slijten
- afwijkende wiel en banden maat (559 ipv 590)
- bedieningskabels lopen door het frame
Omdat je saxonette toch nu helemaal uit elkaar ligt zou ik de voor rem meteen vervangen door een schijfrem.
Sjarel hier op het forum heeft een hydraulische schijfrem gemonteerd.
Met zo een schijfrem ben je meteen van dat probleem verlost.
Als je de roest goed behandeld kun je nog lang plezier hebben van deze saxonette
Een spartamet/saxonette is als je technisch bent een leuk vervoermiddel.
ok je hebt je momenten dat je ze in het kanaal wilt gooien of in de fik steken
Elk model heeft zijn eigenaardigheden.
Jouw model de Hercules/Sachs Saxonette classic. heeft er 4
-roestgevoeligheid van de spatborden en spatbord houders
- kleine Knijpremmen voor die snel slijten
- afwijkende wiel en banden maat (559 ipv 590)
- bedieningskabels lopen door het frame
Omdat je saxonette toch nu helemaal uit elkaar ligt zou ik de voor rem meteen vervangen door een schijfrem.
Sjarel hier op het forum heeft een hydraulische schijfrem gemonteerd.
Met zo een schijfrem ben je meteen van dat probleem verlost.
Als je de roest goed behandeld kun je nog lang plezier hebben van deze saxonette
Grappig dat je die 4 punten aangeeft al - punten.
Aan 1 punt ga ik waarschijnlijk niets doen.. de banden maat.
Verder ben ik aan het kijken voor andere spatborden, iets wat ik bij de Solex ook wil gaan toepassen.
Remmen.. Remblokken zullen zeker snel slijten. Op de Solex zitten blokken van de Hema (TIP) en remmen tig beter dan standaard. Op mijn tweede Solex, de 'zelfbouw', komen Magura velgremmen, misschien ga ik die ook wel op het metje monteren?
Leidingen.. wanneer ik Magura remmen ga monteren komen ze zo wie zo niet door het frame te lopen. Ik zag op het forum ergens een mooie oplossing om ze langs het frame te laten lopen, ik weet alleen niet of dit zelfbouw is of zo aangeschaft. Bij Solexen gebruiken ze meestal sluitringen die ze buigen en vastlassen aan het frame.
Genoeg plannen dus. Eerst zien dat het blok weer goed is. Vandaag ga ik een blokkeer plaatje maken zodat ik mijn handen vrij heb om te werken.
Aan 1 punt ga ik waarschijnlijk niets doen.. de banden maat.
Verder ben ik aan het kijken voor andere spatborden, iets wat ik bij de Solex ook wil gaan toepassen.
Remmen.. Remblokken zullen zeker snel slijten. Op de Solex zitten blokken van de Hema (TIP) en remmen tig beter dan standaard. Op mijn tweede Solex, de 'zelfbouw', komen Magura velgremmen, misschien ga ik die ook wel op het metje monteren?
Leidingen.. wanneer ik Magura remmen ga monteren komen ze zo wie zo niet door het frame te lopen. Ik zag op het forum ergens een mooie oplossing om ze langs het frame te laten lopen, ik weet alleen niet of dit zelfbouw is of zo aangeschaft. Bij Solexen gebruiken ze meestal sluitringen die ze buigen en vastlassen aan het frame.
Genoeg plannen dus. Eerst zien dat het blok weer goed is. Vandaag ga ik een blokkeer plaatje maken zodat ik mijn handen vrij heb om te werken.
De velgmaat vind ik weer een voordeel, dat de met mooier maakt als je niet van het origineel houden bent ;-)
Bredere en hogere bandjes zijn goedkoop te bestellen via het grote WWW..
Ik heb zelf ook op onze Metjes magura hydraulische voorremmen en die functioneren heel erg goed en een duidelijk verschil t.o.v. die (t)rommelremmetjes.
Ben benieuwd naar het vervolg /duim
Bredere en hogere bandjes zijn goedkoop te bestellen via het grote WWW..
Ik heb zelf ook op onze Metjes magura hydraulische voorremmen en die functioneren heel erg goed en een duidelijk verschil t.o.v. die (t)rommelremmetjes.
Ben benieuwd naar het vervolg /duim
Na het zien van wat tools en tips om de moer van het vliegwiel los te maken, heb ik vandaag dit gemaakt.
Na wat vijlwerk, die spitse hoeken vind ik maar niets, is dit het eind resultaat (op de aanschaf van wat nieuwe bouten en moeren na.
Helaas ben ik niet heel goed met metaal, maar ik denk dat je voor het losdraaien van de moer en het trekken van het vliegwiel afkan met 1 tool.
Voor het trekken van het vliegwiel ga ik opzoek naar een dikke metalen plaat en dan gebruik maken van 2 of 3 bouten en diverse moeren.
Met deze tool heb je hand(en) vrij.
Na wat vijlwerk, die spitse hoeken vind ik maar niets, is dit het eind resultaat (op de aanschaf van wat nieuwe bouten en moeren na.
Helaas ben ik niet heel goed met metaal, maar ik denk dat je voor het losdraaien van de moer en het trekken van het vliegwiel afkan met 1 tool.
Voor het trekken van het vliegwiel ga ik opzoek naar een dikke metalen plaat en dan gebruik maken van 2 of 3 bouten en diverse moeren.
Met deze tool heb je hand(en) vrij.
koop voor 8 euro een Puch koppeling trekker :wink:
https://www.jmpbonderdelen.nl/koppeling ... -maxi.html
2 keer M5 boutjes erbij en je bent er klaar voor.
De banden en velg maat is geen probleem maar is iets dat je wel moet weten.
de 559 achtervelg is bepaald niet zo een veel voorkomende velg als ie vervangen moet worden.
Sommige spartamet rijders zetten de iets kleinere 559 velgen onder een normale spartamet zodat ze grotere banden erop kunnen monteren voor het rijcomfort.
https://www.jmpbonderdelen.nl/koppeling ... -maxi.html
2 keer M5 boutjes erbij en je bent er klaar voor.
De banden en velg maat is geen probleem maar is iets dat je wel moet weten.
de 559 achtervelg is bepaald niet zo een veel voorkomende velg als ie vervangen moet worden.
Sommige spartamet rijders zetten de iets kleinere 559 velgen onder een normale spartamet zodat ze grotere banden erop kunnen monteren voor het rijcomfort.
Bedankt voor de tip, daar ga ik niet voor liggen hobbyen.
De trekker is besteld. Mochten er nog meer mensen interesse hebben.. Wanneer je een email verstuurd met de vraag of ze het in een envelop kunnen versturen krijg je een positief antwoord en betaal je 5,50 euro minder aan verzendkosten.
Edit: extra Magura voorrem is ook onderweg naar mij.
De trekker is besteld. Mochten er nog meer mensen interesse hebben.. Wanneer je een email verstuurd met de vraag of ze het in een envelop kunnen versturen krijg je een positief antwoord en betaal je 5,50 euro minder aan verzendkosten.
Edit: extra Magura voorrem is ook onderweg naar mij.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten