Pagina 1 van 1

Olie

Geplaatst: 16-11-2018 20:24
door Hans Wiersema
Beste mensen , ik wil mijn sachs saxonette classic nieuwe olie geven mijn vraag is hoeveel gaat er in? En welke olie kan ik het beste gebruiken.
Zit er toevallig iemand in de buurt van Ede die mijn metje een keer een onderhoud beurtje kan geven >

Geplaatst: 22-11-2018 10:50
door wilco
Beste Hans

Ik gebruik "gear olie" 75W 90, er zijn verschillende merken.
Er moet 100 ml olie in, eerst 80 ml, en dan even kijken hoe hoog het niveau staat, en dan verder bij vullen indien nodig.
Teveel olie is niet goed voor de keeringen.

Mijn vraag aan jou is, hoe krijg je de oude olie uit het carter?

Wilco

Geplaatst: 22-11-2018 11:02
door Hans Wiersema
Dag Wilko , ik weet ook niet hoe je de oude olie eruit haal . Maar hoe kun je zien dat er genoeg olie in zit dan?

Ik kan hem wegbrengen voor 40 euro dan kijken ze hem na en moet ie weer perfect lopen wat vind jij ervan is dat aan de prijs?

Geplaatst: 22-11-2018 11:22
door wilco
Boven op het blok zit je vuldop, als je de 80 ml erin heb zitten kijkje in het gat en vlak onder het vulgat is een plateau waar de olie langs loopt.
Als er olie boven dit vlak staat, ongv. 1 of 2 mm is het genoeg.
Zorg dat de Met vlak staat.

Ik kan niet beoordelen of 40 euro een goed bedrag is want ik weet niet wat je hier voor krijgt.

Ik weet ook niet wie het doet, ik heb verschillende mensen zien schrijven over corrupte fietsenmakers.

Zelf doe ik alles zelf, en met de uitleg/filmpjes van anderen kom ik een heel eind.

Wilco

Geplaatst: 22-11-2018 12:27
door fehntjer
Moin,
opvullen is genoeg. Wat voor sort staat in de Handleiding

Afbeelding

Geplaatst: 23-11-2018 18:44
door wilco
Ik heb wel geprobeerd om op de dop af te lezen wat het oliepijl is, maar dat is mij niet gelukt.
Als de dop er toch al af is kan je het makkelijk zien.

Heeft iemand ervaring met het leeg halen van het carter?
Is het nodig om af en toe de olie te vervangen, soms zit de olie er langer dan 10 jaar in.

Wilco

Geplaatst: 24-11-2018 19:35
door Vrotkees
In principe kan de transmissie olie een heel motorleven mee.
De olie vervang je eigenlijk alleen maar als het motorblok uit elkaar moet voor reparatie en/of groot onderhoud.

De gemiddelde levensduur van een 301 motortje was berekend op 7 jaar.
Uiteraard houden wij ons daar niet aan :lol:

Elke 10.000 km moet je toch de zuigerveer vervangen en groot (intern) onderhoud doen dus vervang je meteen de olie mee.

Keerringen die aan benzine blootgesteld worden harden sneller uit.
Kort door de bocht heeft een keerring die zo gebruikt word 1/3 van de levensduur als ie puur aan olie en/of buitenlucht blootgesteld word.

Persoonlijk vervang ik elke 20.000 km of max. elke 4 jaar de keerringen.