Voorstellen is wel zo netjes

Voorstellen nieuwe leden
Plaats reactie
Jos Heijnen
Berichten: 1
Lid geworden op: 01-05-2019 15:20

Voorstellen is wel zo netjes

Bericht door Jos Heijnen »

Hallo,

Omdat je voorstellen op een forum altijd netjes is zal ik dat dan ook doen.

Ik ben Jos, 52 jaar jong en woon in het prachtige oliedorp Schoonebeek in de al even mooie provincie Drenthe. Heb me een metje aangeschaft na op de Sparta van mijn schoonzusje gereden te hebben. Zij en haar vader hebben al jaren elk een Spartamet waar ze zomers met veel plezier ritjes op maken. Ik zocht een niet al te duur woon-werk vervoermiddel. Ge�nfecteerd met haar Spartamet virus kwam ik al snel uit op een Spartamet.

Mijn Spartamet komt letterlijk van een oud mannetje. Via MP van hem gekocht. Hij durfde sinds zijn heupbreuk er niet meer op te rijden. Het Metje van zijn vrouw werd daarom verkocht. Zijn Saxonette bleef voor haar. De Sparta stond een klein half jaar stil, maar starten en lopen :D .

Vandaag voor de tweede keer op de met naar m�n werk en je raad het al. De met laat me voor de tweede keer op rij staan :( . De eerste keer was de benzineslang er af gesprongen. �S middag (met de slang er weer op) liep hij weer als een zonnetje. Sloeg wel onderweg een paar keer af, maar startte telkens meteen weer. Nu is het mij een raadsel waarom de met afsloeg. Ik had dik 10 kilometer gereden toen hij zo opeens de geest gaf. Hij start wel weer, maar als ik gas geef slaat hij af. Stationair lopen lukt dus, maar verder niets. Heb uiteraard wel benzine in de tank. Heeft iemand van jullie een idee??

Groet,

Jos
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Welkom Jos,

Spartametjes zijn zeer gevoelig voor storingen.
gelukkig is 95% makkelijk te verhelpen.

Het uitvallen kan van alles zijn dat kan de ontstekingsspoel of vuile carburateur zijn.

Een "vreemde" Spartamet moet je niet meteen voor woon werk verkeer gebruiken. Vaak is er achterstallig onderhoud aan en dat zul je eerst moeten oplossen om de betrouwbaarheid omhoog te krijgen.

Als je een beetje handig bent zou ik eerst de carburateur schoon maken.
De spoel doormeten is natuurlijk ook wijs.
De uitlaat door raggen met een M6 draadeind kan ook geen kwaad.
Het oliepeil controleren is aan te raden

Vandaar uit kun je verder gaan.
Er is namelijk nog een HOOP te verbeteren en te leren :D
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Welkom Jos!

Een beetje kopi�ren en plakken uit recente topics:

Controleer eens of de benzine wel vlot wil stromen.
Pak een schone, droge pot of fles, trek het benzineslangetje van de carburateur en laat de benzine in de pot/fles lopen.
Dat moet redelijk vlot, zonder haperingen gaan.
Zo niet is de tankontluchting verstopt, of het benzinefilter, of het slangetje is "gekrompen".
Zit er een verstopping in de carburateur zelf zijn er eigenlijk maar twee mogelijkheden.
1) Buisje zit te hoog. https://spartamet.forum2go.nl/30-mtr-pr ... t4800.html
2) het is ook mogelijk dat de veer( nr 29 op de tekening) aan de verkeerde kant van het membraan zit.
Afbeelding

Derde mogelijkheid, alleen als het een TK carburateur m�t inwendig filter betreft: Dat filter is verstopt. https://spartamet.forum2go.nl/welke-car ... tk-t8.html
Maar ook een narigheidje in de sproeier kan de oorzaak zijn!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten