Hallo allemaal!
Ik ben nieuw op dit forum dus ik zal ook wat info geven
Ik heb ergens in februari 2019 een sparta metje gekocht voor 25 euro. Ik vermoed dat diegene ermee is gevallen en hem erna nooit meer heeft gebruikt omdat het voorwiel krom is, er krassen op het startmotor klepje zitten en omdat de cilinder geen slijtage heeft
Na een tijdje rijden viel hij uit en ging hij niet meer aan omdat de keerring stuk was op mijn krukas waardoor er bak olie in de krukas liep
Toen stond hij een tijdje in de tuin en nu heb ik alle keerringen vervangen, blokje weer in elkaar gezet zonder onderdelen over te houden haha
Eerste keer starten liep hij als een zonnetje. Toen heb ik er een paar keer mee heen en weer gereden en toen kreeg hij ineens een ratel/tik in het blok. De ratel gaat weg op volle snelheid
Nu is mijn vraag of iemand hier misschien een idee heeft wat het kan zijn ik heb ook een artikel gelezen over de pallen bij het achterwiel maar ik denk niet dat dat het is vanwege mijn vermoede dat er maar een paar keer mee gereden is omdat ik geen slijtage zie in het blok
Sorry voor de lange post ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Met vriendelijke groet
Yannick
Ps. Als hier al een topic over is dan wil ik deze graag lezen!
Ratel in het blok
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 25-06-2019 08:36
Re: Ratel in het blok
Hoi Welkom hier op het forum.
Pallen gaan zelden tot nooit kapot bij normaal gebruik.
Alleen als er geen olie in het blok meer zit en er word mee doorgereden slijten de pallen weg.
Als de pallen echt weg zijn gesleten kun je de rest van de aandrijving door de metaaldeeltjes en gebrek aan smering ook meteen de ijzerbak in gooien.
Wat wel eens kan voorkomen is dat de pallen vast zijn gaan zitten doordat een kloder lagervet ergens is losgekomen en is vastkomen te zitten bij de pallen.
dat voorkomt dat 1 of meerdere pallen kunnen bewegen.
Het is heel simpel te testen om te testen of je pallen vastzitten.
als je gaat fietsen glijden de pallen over de aandrijving nokken.
Je hoort dan hetzelfde tikkende geluid als een normale fiets in vrijloop.
hoor je onregelmatig of geen tikkend geluid zitten de pallen vast.
Een luchtgekoelde 2takt ratteld en tikt altijd meer als een watergekoelde motor.
En een Spartamet blokje krijg je niet geheel stil.
Het vinden van tikken in een blokje is een hele kunst.
Het meest voorkomende is te veel speling in de zuiger, aandrijfas, koppeling en vliegwiel.
En nog kan af en toe een perfect gereviseerd blokje klinken alsof er een bak met knikkers in meedraait.
Vervangen onderdelen moeten namelijk nog inlopen op de andere onderdelen.
Persoonlijk zou ik in dit geval het oliepeil als het blokje goed trekt en rijd.
Het oliepeil in de gaten houden, met een magneet in de olie prikken om te kijken naar metaaldeeltjes.
en de bougie controleren op de juiste kleur (chocolademelk,koffie met melk bruin)
Pallen gaan zelden tot nooit kapot bij normaal gebruik.
Alleen als er geen olie in het blok meer zit en er word mee doorgereden slijten de pallen weg.
Als de pallen echt weg zijn gesleten kun je de rest van de aandrijving door de metaaldeeltjes en gebrek aan smering ook meteen de ijzerbak in gooien.
Wat wel eens kan voorkomen is dat de pallen vast zijn gaan zitten doordat een kloder lagervet ergens is losgekomen en is vastkomen te zitten bij de pallen.
dat voorkomt dat 1 of meerdere pallen kunnen bewegen.
Het is heel simpel te testen om te testen of je pallen vastzitten.
als je gaat fietsen glijden de pallen over de aandrijving nokken.
Je hoort dan hetzelfde tikkende geluid als een normale fiets in vrijloop.
hoor je onregelmatig of geen tikkend geluid zitten de pallen vast.
Een luchtgekoelde 2takt ratteld en tikt altijd meer als een watergekoelde motor.
En een Spartamet blokje krijg je niet geheel stil.
Het vinden van tikken in een blokje is een hele kunst.
Het meest voorkomende is te veel speling in de zuiger, aandrijfas, koppeling en vliegwiel.
En nog kan af en toe een perfect gereviseerd blokje klinken alsof er een bak met knikkers in meedraait.
Vervangen onderdelen moeten namelijk nog inlopen op de andere onderdelen.
Persoonlijk zou ik in dit geval het oliepeil als het blokje goed trekt en rijd.
Het oliepeil in de gaten houden, met een magneet in de olie prikken om te kijken naar metaaldeeltjes.
en de bougie controleren op de juiste kleur (chocolademelk,koffie met melk bruin)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten