Pagina 1 van 1

Gasklep bleef hangen op vollast

Geplaatst: 25-07-2019 00:04
door Net bezig
Met mijn echtgenote gisteren een ritje gemaakt naar Rockanje strand.
Ondanks het warme weer veel verkoeling door de rijwind. Aanrader.
Bij het weer naar huis rijden zei mijn vrouw, dat de motor bij stilstand te hard bleef draaien.
Hmmm, heeft ze weer niet wat, neen hoor geintje.
Gebeurde wel eerder.
Doordat het stationair toerental te hoog stond afgesteld.
Dit zal meestal zijn door foute kabelafstelling op het handvat of door de (verticale) minimum afstel-pen op het carburateur hefboompje.
Van brommertje geruild en met af en toe goed in de remmen gaan en slip op de koppeling een eind gekomen.
Uiteindelijk toen ik het motortje even afzette bij een wildrooster, kon ik die vervolgens niet meer starten. Enige spijt dus.
Thuis was nog maar 2 km weg, verder maar gaan fietsen. Af en toe aan mijn vrouw haar elleboog gehangen.
In de fiets-takel bleek dat het horizontale messing pennetje, wat de verbinding is tussen gasschuif en hefboom eruit getrild was, hij lag nog op de carburateur. Erin geschoven en alles weer goed.
Nu maar af en toe even kijken hoe het met het pennetje gesteld is, kent iemand dit fenomeen ?
Achteraf bezien, mocht U nog heel ver moeten rijden en de motor wil door dit "'volgas " niet meer willen starten, zou de chokestand vermoedelijk nog iets kunnen betekenen.

Re: Gasklep bleef hangen op vollast

Geplaatst: 25-07-2019 02:07
door Vrotkees
de gasschuif wil wel eens open scheuren aan de bovenkant.
dan valt het stiftje eruit.

Als het gaatje in de gasschuif alleen te ruim is kun je er een druppeltje lijm indoen en valt het stiftje er niet meer uit.
Is dit niet het geval en zit er een scheurtje in zul je de gasschuif moeten vervangen of repareren.

Re: Gasklep bleef hangen op vollast

Geplaatst: 25-07-2019 20:52
door Net bezig
Bedankt weer voor de tip, zal er nogmaals naar kijken.