Pagina 1 van 5
Hebben we een nieuwe paus?
Geplaatst: 22-09-2019 21:21
door Spartapappa
Hebben we een nieuwe paus?
Nee hoor, tis gewoon een spartamet waar de keering van de koppelingzeide eruit is gelopen.
Vandaar dat rookgordijn!
Tja een 399 blokje, en ik maar denken als ik hem begrensd laat en hem lekker 1:80 smeer komt het wel goed.....
Dus gisteren het motortje gedemonteerd, (had dit al eerder gedaan bij die van m,n pa)
Maarja dat was alweer 13 jaar terug, maar het wijst zich vanzelf.
Alleen toen ik de zuiger uit de cilinder wilden trekken (voorzichtig zonder te draaien) schrok ik!
Het lukte niet!
Terwijl de cilinder toch aardig gesmeerd was met carter olie.
Nog maar iets harder trekken....niks!!
Toen met een hand stevig het blokje beet gehouden, en met de andere hand echt zeer stevig trekken.....
En toen voelde ik iets van beweging, en langzaam na hard blijven trekken kwam de zuiger eruit.
Tjonge jonge wat zat dat kreng vast.
Nu heb ik al een aantal blokjes gereviseerd (mini bike,s spartamet yamaha fs1)
En ook heel wat brommers voorzien van een snelle cilinder (vroeger)
Maar ik weet wel dat een zuiger niet zo strak in een cilinder hoort te zitten....
Dus alles gedemonteerd en goed schoongemaakt.
Dit zag ik: op het blok aan de onderkant, een grote C
Maar op het cilindertje staat 1b evenals op het blok gedeelte.
De zuiger die ik eruit haalden met veel kracht!
Is een art zuiger maat C
Ik heb de zuiger zonder zuigerveer in de cilinder proberen te duwen.
Dit ging niet!
Alleen een heel klein stukje, en toen kreeg ik hem er bijna niet meer uit, zo strak!
Ook heeft de zuiger een voelbare groef/kras aan de uitlaatzeide.
En een schaaf aan de inlaatzeide.
Ook is de cilinderwand licht beschadigd aan de uitlaatzeide.
Echter is deze kras onder de uitlaatpoort en wel voelbaar.
Nu ga ik het blokje wel reviseren, (alle keerlingen en een nieuw passend zuigertje er in met veer)
Het goede nieuws is dat het blokje al een keer is aangepakt, dus ook de lagers!
Deze zijn in een goede conditie!
Verder is de koppeling en zijn de pallen ook nog in goede staat! Even als de krukas.
Alleen van de zuiger snap ik niks, dat iemand dat zo monteert!
Maar ja, ik ga het anders doen.
Bij mijn pa,s metje pasten de zuiger toen soepeler weet ik nog.
Ik heb nu ook gelijk twee zuigertje besteld een b en een c. Nu maar kijken welke er het beste past.
Het gaat niet dus om een 399 motortje uit 1993.
Tips en meedenken worden gewaardeerd.
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Geplaatst: 23-09-2019 00:22
door Vrotkees
wat er op die blokjes en zuigers voor maat op staat moet je niks van aantrekken.
er klopt 9-10 keer geen enkele ruk van.
Sachs klooide maar wat aan destijds en de maatvoering die op de cilinders staan zijn meestal niet goed.
Een zuiger moet je echt proefpassen in een cilinder.
Als in je cilinder de nikasil laag beschadigd is en je krassen voelt kun je de carterdelen weggooien.
De zuiger zal nu door de krassen ook onrond zijn wat het klemmen verklaart.
lang leve de enkele zuigerveer en de spoelkanalen
De interne onderdelen kun je zo omzetten in een ander leeg carterset..
LET OP het voor en achte carterrdeel is een set en kun je niet verwisselen!
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Geplaatst: 23-09-2019 05:33
door Spartapappa
Aha, duidelijk.
Maar hoe erg moet zo,n cilinderwand das beschadigt zijn?
Is daar een bepaalde tolerantie voor?
Er zit alleen een voelbaar streep net onder de uitlaat poort?
Verder lijkt het mee te vallen.
En hoe kom ik aan twee goede blokdelen ?
Ik heb in berichten hier gelezen dat het best vaak voorkomt dat er een kras/groef bij de uitlaatpoort zit.
Of is de cilinderwand nu ovaal o.i.d ?
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Geplaatst: 23-09-2019 07:17
door Prutser-2009
als er een kras zit iets verder onder de uitlaat poort dan komt daar normaal gesproken de zuigerveer niet, en als je dan de zuiger eruit gaat halen dan gaat deze op de zuigerveer daar klemmen, kans is groot dat als je de kras glad polijst de zuiger er weer wel netjes inpast.
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Geplaatst: 23-09-2019 08:18
door Vrotkees
Nikasil is een superharde keramische laag.
die beschadigd echt niet zomaar.
Vuil vanuit de uitlaat of vanaf de koppelingsklok is tussen de onderkant van de zuiger en de cilinderwand terecht gekomen.
de zuiger die van aluminium is mag wel een lichte kras hebben ter hoogte van de uitlaatpoort.
Op het onderste dode punt staat de zuigerveer net voorbij de uitlaatpoort.
De kop van de zuiger is dan net te zien via de uitlaat poort.
Mijn mening is dat als je gaat polijsten je de vorm van de cilinder gaat aanpassen waardoor de zuiger juist minder steun krijgt.
In normale cilinders ga je honen om dat probleem te voorkomen.
Helaas gaat dat niet bij een 301 blokje omdat na het aanbrengen van de nikasil laag de spoelkanalen en uitlaatpoort aangebracht zijn.
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Geplaatst: 23-09-2019 09:53
door Spartapappa
Daarom denk ik dat het blokje te redden valt.
Daar waar de zuiger loopt is de cilinder best in nette staat.
Dus ik denk met een mooi passend zuigertje, dat het blokje weer goed loopt.
Want die kras zat al in de zuiger, dat het ik kunnen zien toen ik een nieuwe uitlaat moteerde een aantal weken geleden.
En ik heb met de nieuwe uitlaat zeker zo,n 20 km gereden. Het gekke is hij reed gewoon goed.
Zo,n 26 km/u met begrensde cdi en 92 kg vlees erop
Kijk perfect is de cilinder niet meer, maar als het blokje verder goed loopt met nieuwe keeringen er in, + een nieuw zuigertje. Dan vind ik het ok�..
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Geplaatst: 25-09-2019 21:30
door Spartapappa
Even een update, ik heb het motortje inmiddels in elkaar gezet.
En hij loopt als nieuw!
De lichte kras bleek een schaafje aluminium te zijn van de oude zuiger!
Deze heb ik voor 90% kunnen verwijderen, zonder de cilinder aan te tasten.
Wel op de werkbank test gedraaid dus nog niet mee gereden, maar hij loopt erg netjes.
Ik heb een nieuw zuigertje er in gezet ook een c net als op het carter staat, en deze pasten goed.
Nu weet ik dat de meningen over een goed passende zuiger hier op het forum verdeelt zijn
Maar de ervaring die ik heb met diverse cilinders gaf me een goed beeld.
De compressie was ook goed, echter niet gemeten maar op gevoel.
Ook gelijk een nieuwe zuiger veer en alle keeringen vervangen.
Ook natuurlijk de keeringen geborgd !!! (curil) en een paar center ponsjes.
En de pasvlakken lichtjes in gesmeerd met curil. Ontluchting kanaal niet dicht gesmeerd!
Drie keer trekken en hij liep.
Nu nog het motortje in het achterwiel zetten en in de spartamet schroeven.
Weet verder niet hoe hij rijdt maar het ziet er veelbelovend uit.
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Geplaatst: 25-09-2019 23:45
door Vrotkees
Als de krassen aluminium van de oude zuiger zijn kun je die uiteraard verwijderen.
De krassen die DOOR de nikasil laag zijn dan is het einde oefening voor de cilinder.
Zo een cilllinder vreet dan nieuwe zuiger binnen de kortste keren weer op.
Uit ervaring weten velen hier dat een passende zuiger een probleem kan zijn.
De codering van Sachs klopt niet, te kleine zuiger gemonteerd, toleranties in zuigers, het komt te vaak voor.
Het gevolg is dat je als je zoveel blokjes uit elkaar gehaald hebt niks meer geloofd wat er op de blokjes staat en de passing zelf gaat controleren.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen blokjes zijn waar de codering wel van klopt!
Ik proefdraai elk blokje in de workmate voordat ik ze inbouw.
Omdat je geen rijwind hebt gebruik ik 1:50 Aspen benzine om te testen.
De extra olie en schoonheid van deze benzine is ideaal om een blokje na een revisie te laten proefdraaien.
Op bedrijfstemperatuur en op maximaal toerental kun je dan kijken of er ergens een lekkage is.
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Geplaatst: 26-09-2019 06:13
door Spartapappa
Ik denk als de zuiger te klein zou zijn, je dit al bij het eerste proefdraaien zou moeten horen.(koude motor)
Ik ontdekte ook nog dat de koppelings keering verkeerd om zat gemonteerd.
Dus een te strakke zuigermaat, en de koppelings keering zat verkeerd om.
En was er ook geen vloeibarepakking gebruikt en waren de keeringen niet geborgd.
Wat ik wel nu inmiddels weet is dat mijn metje een prijzige is geworden.
Gekocht voor 40 euro, maar erg veel aan uitgegeven in middels.
Maar zoals jij altijd al zegt, ( ik haal elke vreemd blokje uit elkaar) nu snap ik waarom!
Zo kom je niet voor verassingen te staan....
Ik ben van plan om nog een blokje te gaan kopen als reserve, en ik vind het leuk om te reviseren.
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Geplaatst: 26-09-2019 13:29
door Vrotkees
Een Spartamet is voor iemand met 2 linkse handen alles behalve een goedkoop vervoermiddel.
Mensen met ECHTE kennis zijn schaars en nieuwe onderdelen op internet zijn pokkeduur.
Mensen met 0 technische kennis die alleen een 25 km/u vervoermiddel zoeken adviseer ik dan ook altijd een Snor Tomos te pakken die veel makkelijker door een lokale scooter boer te repareren/ onderhouden is.
1 metje heb ik in onderhoud van iemand die echt 0 technische kennis heeft.
Dat metje heeft een hoge emotionele waarde voor de familie.
Als er 1 metje gepoetst en goed in de olie gezet word is het deze wel.
Als je technische kennis hebt en ervaring kun je voor een schappelijk bedrag een heel betrouwbaar vervoermiddel hebben.
Onderdelen scharrel je links en rechts op, die maak je goed schoon, controleer je en kun je dan pas geconserveerd op voorraad leggen.
Er gaat heel heel heel veel werk, tijd en moeite inzitten om schone gebruiksklare onderdelen te krijgen die je zo kunt pakken.
Ik heb bakken met onderdelen gehad die waren meer vet en olie als onderdelen zelf!
Mensen die aandelen in Dasty hebben die hebben flinke bonussen gehad
Maar wat is duur?
Ik rijd zeker een 5-8000 km per jaar met mijn spartametjes voor de ritten tot 15 km en naar de winkels in het centrum.
Als ik die 5-8000 km ook met de auto zou afleggen ben ik veel meer geld kwijt!
Parkeergeld, onderhoud, benzine en onderhoud.