Raad de storing....2 punt twee.
Raad de storing....2 punt twee.
Om de zinnen wat te verzetten in deze barre tijden, weer even een technisch onderwerp.
Waarom storing twee punt twee?
Omdat het voortborduurt op "Raad de storing 2". https://spartamet.forum2go.nl/viewtopic ... 026&t=5070
Daar ging een big end lagertje kapot, oorzaak het slecht ontkoppelen van de motor wanneer het gas in ��n keer dichtgedraaid werd.
Ik zocht het in de koppeling zelf, slappe koppelingsveer in combinatie met vervuiling in de draaipunten.
Achteraf: het heeft misschien meegespeeld, maar dit was niet de hoofdoorzaak!
Hoe kwam ik daarachter?
Ik rij momenteel met een ander (199) blokje.
Blokje moet ingereden worden, en ik maak gelijk van de gelegenheid gebruik om een aantal carburateurs uit te proberen/testen.
Alles in orde....tot ik een bepaalde carburateur probeer, dezelfde als destijds bij storing 2.
Starten/rijden prima, maar weer dat lange na-ijlen bij gas dicht!
Een tijdje brainstormen...idee ...carburateur onderzocht...inderdaad...probleem verholpen...en alles gedraagt zich weer normaal.
Wie o wie?
Aanwijzingen warm koud geef ik niet...ik wil wel kwijt dat het een TK carburateur betreft.
Waarom storing twee punt twee?
Omdat het voortborduurt op "Raad de storing 2". https://spartamet.forum2go.nl/viewtopic ... 026&t=5070
Daar ging een big end lagertje kapot, oorzaak het slecht ontkoppelen van de motor wanneer het gas in ��n keer dichtgedraaid werd.
Ik zocht het in de koppeling zelf, slappe koppelingsveer in combinatie met vervuiling in de draaipunten.
Achteraf: het heeft misschien meegespeeld, maar dit was niet de hoofdoorzaak!
Hoe kwam ik daarachter?
Ik rij momenteel met een ander (199) blokje.
Blokje moet ingereden worden, en ik maak gelijk van de gelegenheid gebruik om een aantal carburateurs uit te proberen/testen.
Alles in orde....tot ik een bepaalde carburateur probeer, dezelfde als destijds bij storing 2.
Starten/rijden prima, maar weer dat lange na-ijlen bij gas dicht!
Een tijdje brainstormen...idee ...carburateur onderzocht...inderdaad...probleem verholpen...en alles gedraagt zich weer normaal.
Wie o wie?
Aanwijzingen warm koud geef ik niet...ik wil wel kwijt dat het een TK carburateur betreft.
Re: Raad de storing....2 punt twee.
Mijn ervaring is dat kleine veranderingen in de hoeveelheid en samenstelling van het mengsel dat een carburateur afgeeft een blokje beter of slechter kan laten lopen.
Sommige lopen beter op een Bing en andere weer beter op een TK.
ook zitten we steeds meer met ouder worden de onderdelen met slijtsporen die invloed hebben op alles.
Het kan dus 1001 dingen zijn.
Maar laat ons dan maar eens gaan gokken.
- Lekke/doorgeslagen pakking bovenplaat TK
Sommige lopen beter op een Bing en andere weer beter op een TK.
ook zitten we steeds meer met ouder worden de onderdelen met slijtsporen die invloed hebben op alles.
Het kan dus 1001 dingen zijn.
Maar laat ons dan maar eens gaan gokken.
- Lekke/doorgeslagen pakking bovenplaat TK
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Raad de storing....2 punt twee.
Een iets vervuild venturie gaatje, wat voor een iets armer mensel zorgt bij gas dicht ?
Dus geen totaal verstopt gaatje ! Maar licht vervuild......
Dus geen totaal verstopt gaatje ! Maar licht vervuild......
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Raad de storing....2 punt twee.
Geen veertje in de gas schuif ???
Re: Raad de storing....2 punt twee.
Nnnneee.....veertje zat er in.
Maar u bent op het juiste sp...oeps.
Maar u bent op het juiste sp...oeps.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Raad de storing....2 punt twee.
Gasschuif sluit niet goed , en trekt valse lucht
Re: Raad de storing....2 punt twee.
Bij deze bent u bevordert tot spartameteoloog.
Inderdaad kon het dekseltje de "tunnel" waardoor de gasschuif loopt niet meer goed afsluiten.
Reden: Het vlak waarlangs het dekseltje loopt was enigzins krom.
Wanneer men het gas dicht draait zal de zuiger in de krukkast bij de compressieslag min of meer vacuum trekken.
Weliswaar gaat het membraanlipje open, maar er kan maar weinig lucht/benzine aangezogen worden, alleen door de stationair sproeier.
Dit vacuum trekken remt de zuiger en dus ook de krukas af, waardoor het toerental snel daalt.
Wanneer nu toch lucht aangezogen kan worden langs de gasschuif, ja dan gaat dat afremmen minder snel.
En hoe komt de lucht boven de gasschuif?
Dat kan via de chokeschuif in het carburateurhuis stromen, weliswaar loopt die ook in een tunneltje, maar luchtdicht is het bepaald niet.
En ook langs de steel van de gasschuif kan lucht het huis in, bij Bing wordt dat tegengegaan door de "manchetten" in het membraan, bij TK...niets van dat alles.
Overigens zijn alle carburateurs ietsje lek langs de gasschuif, als het goed is niet langs het dekseltje, maar wel langs de zijkanten.
De gasschuif is namelijk iets smaller dan de schacht waar hij in loopt.
Klaarblijkelijk is dat in het ontwerp van de carburateur/sproeiermaten meegenomen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten