zal het je nog sterker vertellen er was zelfs nog een 3de versie herenframe
met dubbele bovenbuis (stabiliteit) voor de allerhoogste frames.
Die gekte van frame hoogtes is een 100 jaar + oude race afspraak vanuit UCI ivm met wielrennen.
De vooras- achteras afstand moest bij alle wielren fietsen gelijk zijn.
De enigste manier om langere of kortere wielrenners passend op de fiets te krijgen was door de framehoogte te veranderen.
De normale fietsenfabrikanten hebben dit ook overgenomen en de Nederlandse fabrikanten gebruiken dit nog steeds voor hun Hollandse Fietsmodellen.
Let maar eens goed op, welk Nederlands merk dan ook, als je ze naast elkaar zet de afstanden tussen de assen zijn gelijk !
Modernere framemodellen van fietsen zijn nu langer en kunnen door de hoek van de zadelbuis te veranderen de fiets geschikt maken voor langere/ kortere mensen.
Hoe meer ik lees en hoor over de geschiedenis van de 2 wieler in Nederland hoe verbaasder ik word.
We vinden de fiets en zijn afgeleiden zo normaal dat de gemiddelde kaaskop niet meer in de gaten hebben wat voor geschiedenis en techniek erachter zit.
Toeleverings Fabrikanten zoals Spanninga Steco, Ryde (van Schothorst) en Axa leveren aan de hele wereld.
En wat te denken over Gazelle dat zelfstandig mag opereren maar indirect (via PON) een onderdeel is van de Volkswagen (VAG) groep!
Of nog simpeler en dichter bij ons. Kijk eens naar de investerings maatschappij "Soci�t� des Charbonnages R�unis Laura & Vereeniging S.A" die begon met investeren in de Laura en vereniging, Julia mijnen in Zuid Limburg.
Na de sluiting van de mijnen zijn ze in de 2wieler handel gesprongen is om bromfiets motertjes (laura anker) te maken op het voormalige mijnterrein van de Laura.
Batavus werd gekocht om hele bromfietsen aan te bieden.
Na dat ze Sparta hadden gekocht werd het de Accel groep!
Die "kolenboer" boert goed als fietsenfabrikant