Spartamet elektrische start

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

ZAPJACK
Berichten: 6
Lid geworden op: 24-07-2020 21:15

Spartamet elektrische start

Bericht door ZAPJACK »

Beste,
Na een dieppe schoonmaak, mijn Spartanen draait als een horloge!
Helaas het elektrische starter werkt niet.
Batterij in 'tuurlijk gelaad
Maar wat moet ik checken?
MvG
LeZap
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Spartamet elektrische start

Bericht door Vrotkees »

de elektrische start van een spartamet is een vak apart met veel nukken.
Het word eigenlijk meer als een leuk extra gebruikt en gezien dan als noodzakelijk.
Voor een warme start is het wel leuk voor een koude start kun je het beste de betrouwbare handstart gebruiken.

De onderdelen van de elektrische start moeten allemaal schoon en in goede staat zijn.
- decoklep
- getand vliegwiel
- lagers bendix as
- bendix
- schotelveer
- startmotor
- laadspoel gedeelte ontstekingsspoel

dan heb je ook nog de printplaat in je accubak en de bekabeling.
De start knop op het stuur bediend een relais op de printplaat dat stroom van de accu naar de startmotor laat gaan.
Ook kan er op bepaalde modellen stand verlichting op zitten.
Bij draaiende motor en gebruik van de dynamo zal de verlichting naar standverlichting overgaan als je stopt.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
tarrel1982
Berichten: 16
Lid geworden op: 25-06-2020 23:57

Re: Spartamet elektrische start

Bericht door tarrel1982 »

Die van mij had ook nukken, printplaat verwijdert, 12 volt relais rechtstreeks op de startmotor gemonteerd, met een aftermarket startknop. Accu vervangen door een 14,4 volt Dewalt accu. Werkt perfect, hij laad alleen niet bij onder het rijden. Alles past netjes in de standaard behuizing, en je kan erg lang met je accu.
tarrel1982
Berichten: 16
Lid geworden op: 25-06-2020 23:57

Re: Spartamet elektrische start

Bericht door tarrel1982 »

Je kan eventueel ook even 12 volt op je startmotor zetten, als hij aanslaat (of niet) weet je ongeveer waar je moet zoeken.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Spartamet elektrische start

Bericht door Vrotkees »

Ik heb een laboratorium voeding die ik gebruik om de de elektronica van de de E-start te controleren.
Heb naast mijn oer metjes van 1986/87 ook een laatste uitvoering met 302 motor. katalysator, luchtpomp alles erop en eraan zelfs remlicht ja dan wil je dat alles goed en netjes werkt ook het opladen van de accu :D
Vaak is er een baan (corrosie ) losgekomen op de printplaat en is het solderen van een overbruggingskabeltje voldoende om de printplaat weer te laten werken.

Die laboratorium voeding is heel handig om een elektrisch circuit te testen van diverse brommers/motorfietsen.
Accu paketten laat ik altijd maken bij de RC modelbouw zaak die maken ze op maat van standaard oplaadbare Ni-Mh cellen voor allerlei RC modellen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
ZAPJACK
Berichten: 6
Lid geworden op: 24-07-2020 21:15

Re: Spartamet elektrische start

Bericht door ZAPJACK »

tarrel1982 schreef: 28-07-2020 20:24 Die van mij had ook nukken, printplaat verwijdert, 12 volt relais rechtstreeks op de startmotor gemonteerd, met een aftermarket startknop.
Dit is ook mijn idee. Simpel als mogelijk.
Voor de rest, na een dieppe schoonmaak, draait het motor als een horloge. Just de Bing membraan vernieuwt.
LeZap
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1137
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Spartamet elektrische start

Bericht door Spartapappa »

Ik denk dat de e-start uitvoering meer bedoeld was voor ouderen en/of minder valide...(met alle respect)
Het enigste voordeel van een e-start vind ik, dat de vliegwielen niet dieselen.
Ik bedoel te zeggen dat de kernen minder snel los gaan zitten.
Als dit uberhaupt al gebeurt....
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Spartamet elektrische start

Bericht door Vrotkees »

Alle bromfiets fabrikanten kwamen midden jaren 90 met een elektrische start variant van al hun modellen omdat de klant dat vroeg.
de E-start van een sachs301/302 is eigenlijk te snel en slecht ontworpen voor betrouwbaar gebruik
De bendix grijpt maar half in op de tanden van het vliegwiel !
veren die tegen elkaar tegenwerken om de bendix op en af het vliegwiel te krijgen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1137
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Spartamet elektrische start

Bericht door Spartapappa »

Ik had mijn 399 e-start al snel naar handstart omgebouwd.
Mijn e-start werkte bij kopen al niet.
Een zakje losse onderdelen erbij en puzzle maar !
De kwaliteit van de constructie en onderdelen liet mijn inziens te wensen over.
Ik miste nog een paar kleine parts, maar dat maakte mij niet uit. Mijn idee was toch niet om het systeem werkend te krijgen.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Spartamet elektrische start

Bericht door Vrotkees »

als warme start voor bij het stoplicht is het een leuke gimmick.
Voor een koude start waardeloos.
De onderdelen van de E-start zijn zelfs duurder en moeilijker te verkrijgen dan van de motor zelf.

Het is leuk om op 1 metje te zetten gewoon voor de gein.
Heb een van de laatste bouwjaren (2009) SFM saxonette luxus, 302 Rotary motor en katalysator.
Die ligt helemaal los in onderdelen opgeborgen en heeft een kenteken.
Dat is zo zeldzaam (in Nederland) die krijgt uiteraard een werkende estart omdat ie ook een naaf dynamo en rollerbrake rem voor heeft.
Frame onderdelen voor die versie verkrijgen is zowat onmogelijk daarom heb ik de saxonette ook gekregen.
Met pijn en moeite heb ik in loop der jaren daarvoor 2 hele sets spatborden en een bagagedrager verzameld.
Dat word een zondagsmetje net zoals de oermet
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kaleidoscoop en 3 gasten