Trapas speling

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Hugo
Berichten: 6
Lid geworden op: 17-05-2019 19:55

Trapas speling

Bericht door Hugo »

Hallo,

Ik heb een maand of 2 terug een Spartamet gekocht om op te knappen in de winter.
Afbeelding

Vlak na de aankoop kwam ik erachter dat er flinke speling op de trapas zat. Ik dacht eerst dat de lagers versleten waren maar later bleek dat de linker trapas lager los in het huis zit. Hier een foto:
Afbeelding

Het lijkt erop dat de lager door een plastic bus in het midden wordt gehouden. Zou het probleem opgelost kunnen worden door er een nieuwe bus in te zetten?

Ook is het frame ooit eens gebroken geweest. Dit is weer gelast en in dezelfde blauwe kleur gespoten. Er zit nog een kleine breuk in :shock:
Afbeelding

Groet,

Hugo
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Trapas speling

Bericht door Vrotkees »

Helaas is deze met een onderdelen donor.
Dat frame is gebroken op een kritiek punt en krijg je nooit meer goed en kun je dus bij het oud ijzer gooien.
Was het alleen die trapas cups en lager had je die van mij alleen tegen verzendkosten gekregen.
Dat is duidelijk kapot gegaan tijdens het bakken en braden van het gebroken frame.

Je zult dus op zoek moeten gaan naar een frame met kloppend kenteken
(framenummer komt overeen met wat er op het kenteken staat)

Zelf heb ik geen los frame met kenteken meer staan misschien dat andere leden je op het forum kunnen helpen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Hugo
Berichten: 6
Lid geworden op: 17-05-2019 19:55

Re: Trapas speling

Bericht door Hugo »

Ik ben vandaag opzoek gegaan naar een nieuw frame. Bij de brommerzaak in het dorp heb ik gevraagd of zij toevallig nog een frame hadden liggen. Ze hadden nog een sloop Spartamet staan voor 4 tientjes :D . Het bleek een heren met uit 1988 te zijn met een 199 blokje.

Afbeelding

Het motorblokje zit helaas vast. Waarschijnlijk heeft de met een lange tijd buiten gestaan waardoor het blok van binnen vastgeroest is :( .

Afbeelding

Afbeelding

Het plan is nu om de heren met op te knappen en weer rijdend te maken. De oude met ga ik demonteren voor onderdelen.

Ik hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Trapas speling

Bericht door Vrotkees »

ik zou eerst als er geen kenteken opzit het framenummer doorgeven aan de RDW om te kijken of er niks geks mee aan de hand is.
Is het frame zuiver kun je later naar de keuring bij de RDW gaan en op kenteken laten zetten.
Een heren frame is het allerstevigste frame en er zijn er maar weinig van gebouwd.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Prutser-2009
Erelid
Berichten: 729
Lid geworden op: 14-12-2010 09:59

Re: Trapas speling

Bericht door Prutser-2009 »

zuinig zijn op een heren frame, ik ben een van de weinige leden hier die er een heeft op kenteken.
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Trapas speling

Bericht door Vrotkees »

Begin volgend jaar verhuist die herenmet :D
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Trapas speling

Bericht door Spartapappa »

De herenframes rijden toch het fijnst !
Hugo
Berichten: 6
Lid geworden op: 17-05-2019 19:55

Re: Trapas speling

Bericht door Hugo »

Update:

Het 199 blokje heb ik gesplitst. De aandrijf-as is nog helemaal in orde. Helaas is het koppeling huis vast geroest aan de krukas. De cilinder is gelukkig niet beschadigd. Iemand nog tips om het koppeling huis los te krijgen van de krukas?

Afbeelding

Afbeelding

Het 299 blokje heb ik onder de oude Spartamet weg gehaald en tijdelijk onder de heren met gezet.

Afbeelding
BenzineBobine04
Berichten: 9
Lid geworden op: 03-10-2020 12:45

Re: Trapas speling

Bericht door BenzineBobine04 »

Goed inspuiten met WD-40 en een poosje laten inwerken?
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Trapas speling

Bericht door Vrotkees »

In zulke gevallen moet je kijken of het nog loont om het uit elkaar te halen.
is het onderste drijfstang lager van de krukas nog goed en geen loopsporen van de keerring is de krukas na schoonmaken nog goed te gebruiken.
Met WD40 en scotchbrite krijg je weer een glanzend krukje.

De koppelingsklok is hopeloos verloren dat is echt oud ijzer.
Het asje op de koppelingsklok mits niet ingelopen is ook her te gebruiken dat zijn zeldzame onderdelen.

Losmaken van de vastgerotte koppelingsklok kan op op een paar manieren.
- kleine montage hamer rondom op de klok slaan en dan proberen eraf te tikken.
- zit het nog steeds goed vas met een oude grote platte schroevendraaier en hammer op de zijkant van de klok slaan
- laatste optie met slijptol sleuf in klok maken om de spanning te verminderen.

heb je de klok los dan kun deze voorzichtig inspannen in de bankschroef op het lager.
je blokeert de klok dmv een bout en draait de imbus bout aan de krukas kant net niet helemaal los.
Tik met de montage hamer op de bout en het asje komt los.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten