Pagina 1 van 4
moeizaam starten + niet starten me E-start
Geplaatst: 19-07-2021 09:45
door francis
Ik ben de blij eigenaar van een saxonette E-start uit 2005. Bijna alles is vervangen maar om het te starten moet ik als een gek aan het touwtje trekken. Daarnaast heb ik een accu gekocht om het elektrisch te kunnen starten. Ik hoor de vliegwiel draaien maar er gebeurt niets (dus niet starten. Heb ook geprobeerd met een auto accu (in verband met misch te weinig stroom). Hielp ook niet.
Als de sax gestart is, dan loopt ie goed. Alleen het starten gaat zo moeilijk.
1. Waarom is starten zo moeizaam ?
2. Waarom doet de E-start het niet ?
Kan iemand me helpen ?
Re: moeizaam starten + niet starten me E-start
Geplaatst: 19-07-2021 12:57
door Spartapappa
Misschien komt het choke schuifje niet helemaal beneden.
Als dit zo is dan is het mensel te arm bij het starten.
Dit is makkelijk te constateren, draai het achterdeksel eraf en haal het luchtfilter van de carburateur.
Je kunt nu d.m.v de stuurhevel zien als je hem op de choke stand zet of het schuifje helemaal naar beneden zakt.
En ja, het ronde gaatje hoort er echt in te zitten
Re: moeizaam starten + niet starten me E-start
Geplaatst: 24-07-2021 15:02
door francis
het schijfje komt helemaal naar beneden.
Bougie geeft een vonk.
CDI , bobine, bougie zijn vervangen en ook dat rond ding naast de bougie.
Maar verder doet ie niets.
De luchtfilter loop vol met benzine/olie ?
zou het iets met de compressie kunnen hebben ?
Hoe kan ik dat testen ?
of iets anders ?
Re: moeizaam starten + niet starten me E-start
Geplaatst: 24-07-2021 16:11
door francis
dat rond ding is blijkbaar de decompresseur. Alsik de slang los maak (niets de zwart die naar de uitlaat gaat maar de "grijs" die naar achter gaat) start de saxo meteen . De decompresseur heb ik vervangen. Maakt niets uit.
Dus een paar vragen.
1. Waar gaat de slang naar toe ?
2. Wat doet ie precies (even is duidelijker dan "decompresseer") ?
3. Is het een bekende probleem ?
4. Om het te verhelpen moet ik de hele blok uit elkaar halen ?
Bij voorbaat dank.
Re: moeizaam starten + niet starten me E-start
Geplaatst: 24-07-2021 16:15
door Spartapappa
Ik ben bang dat dan je brandstof membraam kapot is in de carburateur.
Dan verzuipt hij direct bij het starten.
Je hebt dan twee opties, de carburateur ombouwen naar directe inlaat of een nieuw brandstof membraam inbouwen.
Ook dan het zijn dat je flotter niet goed afsluit.
Meestal is het plastisch membraam wat tegen het blokje geschroefd zit ook een bron van ergernis.
Maar meestal loopt je metje dan nog wel, hetzij broerd.
Re: moeizaam starten + niet starten me E-start
Geplaatst: 24-07-2021 16:22
door Spartapappa
De deco zorgt er voor dat bij het starten het motortje licht draaid.
Dit omdat omdat bij een e-start de boel in beweging moet worden gebracht.
Ook ouderen trekken met een decompreseur een blokje makkelijker aan.
Zo,n deco gaat niet snel stuk, wel kunnen de slangetjes gaan lekken. (Worden poreus)
Als je deco stuk is kun je er een andere opzetten.
Maar je kunt ook de deco afdoppen met een bout.
Let wel op ! Dat je het juiste draad gebruikt.
Het type draad is de zelfde als wat aan de aandrijfas zit.
Re: moeizaam starten + niet starten me E-start
Geplaatst: 24-07-2021 22:18
door Vrotkees
Het elektrisch starten weer laten werken is een geval op zich.
De kwaliteit van de E-start van een Spartamet is niet erg goed en de onderdelen zijn duur.
Het is heel belangrijk eerst de motor met hand start goed lopend te krijgen voordat je aan de E-start gaat werken.
Een E-start is leuk als de moter warm is zo als bv lang wachten voor stoplichten .
Voor koude starts kun je echt beter de hand start gebruiken de accu is namelijk snel leeg.
Re: moeizaam starten + niet starten me E-start
Geplaatst: 25-07-2021 00:56
door Net bezig
Spartapappa schreef: ↑24-07-2021 16:15
Ik ben bang dat dan je brandstof membraam kapot is in de carburateur.
Dan verzuipt hij direct bij het starten.
Je hebt dan twee opties, de carburateur ombouwen naar directe inlaat of een nieuw brandstof membraam inbouwen.
Ook dan het zijn dat je flotter niet goed afsluit.
Meestal is het plastisch membraam wat tegen het blokje geschroefd zit ook een bron van ergernis.
Maar meestal loopt je metje dan nog wel, hetzij broerd.
Inderdaad Spartapappa had ik ook eens slecht starten in combinatie met een drijfnat luchtfilter, voor mij nu een indicatie van lek membraan, heb toen een nieuw membraan op de carburateur gemonteerd.
Alles daarna perfect.
Betrekkelijk duur grapje dat wel . Bovendien zag/zie ik weinig aan het zogenaamde defecte membraan zie foto, onderste buitenste gaten hebben wel wat "moeten",
Die gaten geven o.a. ruimte aan opstaande randjes van het deksel, hier kan het gemakkelijk fout gaan met de montage medunkt. Dus een fout van mezelf.
Het bovenste middelste gat is wat rafelig, maar wellicht hebben collega's voorbeelden van duidelijk defecte membranen.
Re: moeizaam starten + niet starten me E-start
Geplaatst: 25-07-2021 08:13
door Spartapappa
Het Spartamet blokje is opzich best een stevig/betrouwbaar geheel.
Degene die vaak roet in het eten gooit is de carburateur.
Snel verstopt, er zit erg veel plastic aan dat vroeg of laat scheurt/breekt.
Denk aan bovenplaten waar spontaan het hevel oog van afbreekt.
Gas/choke schuifjes waar de steel van breekt.
Flotter bakjes die lekken bij de bevestigings schroefjes.
Ik vind de carburateur een zwakke schakel in het betrouwbare geheel.
Zoals Vrotkees altijd zo mooi zegt en terecht, (det 80% v/d storingen aan de carburateur zijn te wijten)
Een ontsteking en decompreseur gaan over het algemeen niet zo heel snel stuk.
Maar de carburateurs blijven zorgen kindjes.
Re: moeizaam starten + niet starten me E-start
Geplaatst: 25-07-2021 12:24
door francis
Ikga gn rbu