Achteras spartamet.
Achteras spartamet.
Ik heb hier enkele spartamet blokjes met verschillende de lengte assen. 2 hebben een as van 153 mm lang en 2 met een as van 160 mm lang. Weet iemand waarom dit is gedaan. En in wat voor type Sparta met heeft dit gezeten.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Achteras spartamet.
De kortere uitvoering zat in de 099/199 blokjes.
De langere in de 299/399/499
Langere as is volgens mij gedaan omdat de nieuwere metjes een iets bredere achter vork hadden.
Deze type,s hebben ook een iets breder spartbord en er kon een bredere band om 42/590 ipv 37/590.
De langere in de 299/399/499
Langere as is volgens mij gedaan omdat de nieuwere metjes een iets bredere achter vork hadden.
Deze type,s hebben ook een iets breder spartbord en er kon een bredere band om 42/590 ipv 37/590.
Re: Achteras spartamet.
juist de korter assen zitten in de 099/199.
Bouw je een 299 en verder onder een oermetje kun je de korte as gewoon gebruiken.
Korte assen onder een comfort/saxonette luxus geeft problemen.
Bouw je een 299 en verder onder een oermetje kun je de korte as gewoon gebruiken.
Korte assen onder een comfort/saxonette luxus geeft problemen.
Re: Achteras spartamet.
Bedankt voor het antwoord.
De korte as zat in een Electra blokje, Ga hem vervangen door er een lange in te plaatsen. Was ook iets mis met het pallen systeem motor liep goed maar nam het wiel niet mee. Zal wel opgelost zijn als ik het tandwiel met de lange as monteer.
De korte as zat in een Electra blokje, Ga hem vervangen door er een lange in te plaatsen. Was ook iets mis met het pallen systeem motor liep goed maar nam het wiel niet mee. Zal wel opgelost zijn als ik het tandwiel met de lange as monteer.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Achteras spartamet.
De Sachs blokjes zijn inmiddels allen al aardig op leeftijd.
Er is in de loop der jaren ook al aardig wat aan gesleuteld door (monteurs) dat zie je vaak terug.
Ikzelf ben al heel wat beunwerk tegen gekomen.
Het beste wat je kunt doen als je aan deze hobby begint is lid worden van het forum en durf te vragen.
Dat zouden meer (monteurs) moeten doen.
Zo leer je dat het allemaal niet zo heel simpel is dan het lijkt.
Ik leer ook nog iedere keer iets bij, dat maakt onze hobby ook zo leuk !
Er is in de loop der jaren ook al aardig wat aan gesleuteld door (monteurs) dat zie je vaak terug.
Ikzelf ben al heel wat beunwerk tegen gekomen.
Het beste wat je kunt doen als je aan deze hobby begint is lid worden van het forum en durf te vragen.
Dat zouden meer (monteurs) moeten doen.
Zo leer je dat het allemaal niet zo heel simpel is dan het lijkt.
Ik leer ook nog iedere keer iets bij, dat maakt onze hobby ook zo leuk !
Re: Achteras spartamet.
Het komt eigenlijk bijna nooit voor dat de pallen kapot zijn.opamet schreef: ↑28-09-2021 20:27 Bedankt voor het antwoord.
De korte as zat in een Electra blokje, Ga hem vervangen door er een lange in te plaatsen. Was ook iets mis met het pallen systeem motor liep goed maar nam het wiel niet mee. Zal wel opgelost zijn als ik het tandwiel met de lange as monteer.
Die gaan eigenlijk alleen kapot als er geen olie in het blokje zit maar ja dan gaat alles aan gort in de aandrijfas en heb je een hoop slijpsel.
Dat een draaiende motor die wel op toeren komt niet het wiel meeneemt is meestal een teken dat het wormwiel gebroken is.
Komt ie niet op toeren en voel je de motor werken en gaat het wiel niet draaien dan is er iets met de koppeling CQ aandrijfas aan de hand die vast zit.
Re: Achteras spartamet.
Ik dacht de langere achteras destijds ingevoerd werd zodat er een schakel mechanisme op gemonteerd kon worden.
Schakelen >>> wat betreft het fietsgedeelte dan.
Dat schakelgebeuren (3 versnellingen) was ook een accessoire van Sachs.
Hier in het vlakke land nooit populair geworden maar in Duitsland waar bergop wel eens mee getrapt moet worden wel.
Schakelen >>> wat betreft het fietsgedeelte dan.
Dat schakelgebeuren (3 versnellingen) was ook een accessoire van Sachs.
Hier in het vlakke land nooit populair geworden maar in Duitsland waar bergop wel eens mee getrapt moet worden wel.
Re: Achteras spartamet.
De worm was niet gebroken. Ik heb de pallen er uitgehaald maar zie weinig. Wat me wel opviel was dat er een stukje van de ringveer weg was. Heb inmiddels het complete tandwiel met de worm vervangen door een wel werkende pallen systeem. En een lange as. Alles werk weer naar behoren.
Volgen de klus is een Elektra met een niet goed werkende starter. Drie keer hoort je hem draaien en dan slaat hij er in. Vermoedelijk is de veer in het witte tand wiel gebroken. Ach het houd je van de straat en het is toch te slecht weer om te rijden.
Volgen de klus is een Elektra met een niet goed werkende starter. Drie keer hoort je hem draaien en dan slaat hij er in. Vermoedelijk is de veer in het witte tand wiel gebroken. Ach het houd je van de straat en het is toch te slecht weer om te rijden.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Achteras spartamet.
Laats een blokje opengehaald waar de aandrijving steeds van door schoot.
Bleek dat de naafpallen gewoon los lagen (uit hun behuizing)
Dit had ik nog niet gezien.
Tja er word wat af gerommeld.
Mijn ervaring leert me inmiddels dat blokjes die bagger vet zijn en ergens onder in een kratje liggen (meestal) het best zijn.
Mooie exemplaren die schoon zijn en er goed uitzien zijn (meestal) slecht van binnen. (Hoeft niet altijd zo te zijn)
De basis is het belangrijkste (de Carters)
Al het inwendige is er van een ander blokje in te zetten,
Mijn ervaring is wel dat je het wormwiel en het grote tandwiel, beter als een set kunt plaatsen.
Een wormwiel en tandwiel wat niet bij elkaar hoort is meestal geen fijne combi.
Het is niet op elkaar ingelopen.
Ook goed opletten dat een Carter setje (voor en achterzijde) bij elkaar hoort.
Er staan nummers op die moeten corrensponderden.
Sommige blokjes hebben die nummers niet.
Hele vroege 099 bijvoorbeeld.
Bleek dat de naafpallen gewoon los lagen (uit hun behuizing)
Dit had ik nog niet gezien.
Tja er word wat af gerommeld.
Mijn ervaring leert me inmiddels dat blokjes die bagger vet zijn en ergens onder in een kratje liggen (meestal) het best zijn.
Mooie exemplaren die schoon zijn en er goed uitzien zijn (meestal) slecht van binnen. (Hoeft niet altijd zo te zijn)
De basis is het belangrijkste (de Carters)
Al het inwendige is er van een ander blokje in te zetten,
Mijn ervaring is wel dat je het wormwiel en het grote tandwiel, beter als een set kunt plaatsen.
Een wormwiel en tandwiel wat niet bij elkaar hoort is meestal geen fijne combi.
Het is niet op elkaar ingelopen.
Ook goed opletten dat een Carter setje (voor en achterzijde) bij elkaar hoort.
Er staan nummers op die moeten corrensponderden.
Sommige blokjes hebben die nummers niet.
Hele vroege 099 bijvoorbeeld.
Re: Achteras spartamet.
Zou kunnen heb een Hercules met 199D motor uit 1988 met Sachs 3 versnellingsnaaf.spartarie schreef: ↑29-09-2021 17:17 Ik dacht de langere achteras destijds ingevoerd werd zodat er een schakel mechanisme op gemonteerd kon worden.
Schakelen >>> wat betreft het fietsgedeelte dan.
Dat schakelgebeuren (3 versnellingen) was ook een accessoire van Sachs.
Hier in het vlakke land nooit populair geworden maar in Duitsland waar bergop wel eens mee getrapt moet worden wel.
Zover ik weet zijn die lange assen ook meestal in standaard 299 gemonteerd.
Er zijn ook standaard 299ers vooral de vroege die nog korte assen hebben.
vanaf de 399 zitten er 100% lange assen in.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast