Achterband vervangen
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 11-11-2021 14:47
Achterband vervangen
Ik ben dus het Metje aan het opknappen. De achterband en voorband zagen er wat verweerd uit (scheurtjes in rubber) dus ik dacht, die ga ik gelijk vervangen. Ook maar gelijk de binnenband vervangen.
Echter....... Ik heb dezelfde maat gekocht als die er om zat (26 X 1 3/8). Maar ik heb het idee dat de band gewoon te klein is... Heb nu twee maal een binnenband lek geprikt met de bandenlichters omdat de buitenband echt alleen met heel veel kracht op de bandenlichters er weer om wil. Maar ja, dan zit het weer maar is de binnenband lek gegaan door al dat geweld met die bandenlichters.
Heb ik nu te kleine banden? Fietsenmaker zei dat de maat 26 X 1 5/8 moest zijn. Ik had daar niet zoveel vertrouwen in omdat er 26 X 1 3/8 om zat.
Is het normaal dat de achterband (buitenband) alleen met heel veel geweld weer om de velg gaat?
Echter....... Ik heb dezelfde maat gekocht als die er om zat (26 X 1 3/8). Maar ik heb het idee dat de band gewoon te klein is... Heb nu twee maal een binnenband lek geprikt met de bandenlichters omdat de buitenband echt alleen met heel veel kracht op de bandenlichters er weer om wil. Maar ja, dan zit het weer maar is de binnenband lek gegaan door al dat geweld met die bandenlichters.
Heb ik nu te kleine banden? Fietsenmaker zei dat de maat 26 X 1 5/8 moest zijn. Ik had daar niet zoveel vertrouwen in omdat er 26 X 1 3/8 om zat.
Is het normaal dat de achterband (buitenband) alleen met heel veel geweld weer om de velg gaat?
Re: Achterband vervangen
Je kunt beide maten, 26 x 1 3/8 of 26 x 1 5/8 gebruiken.
Waarbij de 1 5/8 maat iets meer comfort bij het rijden geeft.
Band omleggen: Velgranden en bandranden met een kwastje insmeren met afwasmiddel.
Eerst buitenband "voor de helft" om de velg leggen, dan binnenband erin en ventiel monteren.
Twee slagen lucht in de binnenband, binnenband in de buitenband frommelen en dan de "andere helft" van de buitenband om de velg werken.
Begin schuin tegenover het ventiel en werk van weerszijden "naar boven".
Steeds vanaf het "diepste punt" de band goed naar het midden drukken, zo cre�er je ruimte.
Helemaal geen bandenlichters/bandenknecht nodig, ook niet met de Schwalbe Marathon Plus 37-590...gewoon met de duimen.
Waarbij de 1 5/8 maat iets meer comfort bij het rijden geeft.
Band omleggen: Velgranden en bandranden met een kwastje insmeren met afwasmiddel.
Eerst buitenband "voor de helft" om de velg leggen, dan binnenband erin en ventiel monteren.
Twee slagen lucht in de binnenband, binnenband in de buitenband frommelen en dan de "andere helft" van de buitenband om de velg werken.
Begin schuin tegenover het ventiel en werk van weerszijden "naar boven".
Steeds vanaf het "diepste punt" de band goed naar het midden drukken, zo cre�er je ruimte.
Helemaal geen bandenlichters/bandenknecht nodig, ook niet met de Schwalbe Marathon Plus 37-590...gewoon met de duimen.
Re: Achterband vervangen
Heel belangrijk is de ETRTO maat van een band.
26"is namelijk niet 26".
je hebt de 26" x 1.5" in 42-590 en 42-559 maat!
26"x 1 3/8" in 37-590 en 37-559 maat.
Voor de oudste spartamets met smalle spatborden zit 37-590 op
De latere spartamets hebben met brede spatborden hebben 42-590
De Hercules/Sachs saxonette classic heeft 37/42-559 banden.
Voor achter is een Schwalbe marathon plus het beste.
Die zijn supersterk en gaan een 8000 km mee.
Voor is een standaard Schwalbe marathon genoeg.
ook kun je als de achterband nog niet geheel versleten is deze voor zetten en zo oprijden.
26"is namelijk niet 26".
je hebt de 26" x 1.5" in 42-590 en 42-559 maat!
26"x 1 3/8" in 37-590 en 37-559 maat.
Voor de oudste spartamets met smalle spatborden zit 37-590 op
De latere spartamets hebben met brede spatborden hebben 42-590
De Hercules/Sachs saxonette classic heeft 37/42-559 banden.
Voor achter is een Schwalbe marathon plus het beste.
Die zijn supersterk en gaan een 8000 km mee.
Voor is een standaard Schwalbe marathon genoeg.
ook kun je als de achterband nog niet geheel versleten is deze voor zetten en zo oprijden.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Achterband vervangen
Dat probleem heb ik niet meer met de oude modelletjes (smalle spartborden=37/590)
Maar wat ik echt geen gezicht vind is de bovenste bandenmaat op een model 93/94
Deze hebben bredere spartborden, op dit type vind ik de 42/590 het mooist staan.
Maar smaken verschillen.
Zoals Spartarie het doet met een band omleggen zo doe ik het ook. (Met de duimen)
Ik zorg altijd dat mijn binnenland leeg is bij monteren.
Nu kan ik de buitenland in de middelste riggel van de velg duwen.
Zo krijg ik meer speling om de band er makkelijk omheen te drukken.
Maar iedereen zijn of haar manier natuurlijk.
Het werk bij mij wel altijd goed.
Een beetje afwasmiddel aan de rand van de band helpt ook mee.
Daarna pomp ik de band op tot 5 bar ! Nu gaat hij zich gelijk centreren/zetten.
Vaak heb ik dit niet gedaan, en dan zat hij op een plek dieper in de velg.
Dus net of er een deuk in de band zit.
Maar wat ik echt geen gezicht vind is de bovenste bandenmaat op een model 93/94
Deze hebben bredere spartborden, op dit type vind ik de 42/590 het mooist staan.
Maar smaken verschillen.
Zoals Spartarie het doet met een band omleggen zo doe ik het ook. (Met de duimen)
Ik zorg altijd dat mijn binnenland leeg is bij monteren.
Nu kan ik de buitenland in de middelste riggel van de velg duwen.
Zo krijg ik meer speling om de band er makkelijk omheen te drukken.
Maar iedereen zijn of haar manier natuurlijk.
Het werk bij mij wel altijd goed.
Een beetje afwasmiddel aan de rand van de band helpt ook mee.
Daarna pomp ik de band op tot 5 bar ! Nu gaat hij zich gelijk centreren/zetten.
Vaak heb ik dit niet gedaan, en dan zat hij op een plek dieper in de velg.
Dus net of er een deuk in de band zit.
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 11-11-2021 14:47
Re: Achterband vervangen
Weer dank voor de tips. Met de duimen was alleen voor mogelijk. Achter gewoon onmogelijk. Zelfs met de bandenlichters ging dat niet. Maar ook daar had ik een 37-590.... Morgen maar een ander bandje halen:) Mijn Spartamet is uit 2006. Als binnenband had ik 26 X 1 3/8; moet ik de binnenband voor het achterwiel in een andere maat kopen? Of maakt de binnenband niet zoveel uit?
Re: Achterband vervangen
wat velen vergeten is dat de diameter van de binnenband voor het achterwiel veel uitmaakt met het opleggen van een band.
Hoe kleiner de diameter van de binnenbad hoe makkelijker de band erop gaat.
elke mm telt namelijk bij het achterwiel.
Ik gebruik een schwalbe 26" binnenband met autoventiel die de maximale diameter van 47 (559 velg) en minimale diameter 32 (597 velg) heeft.
5 van de 10 keer kun je met afwasmiddel en de duimen de band erop leggen
de andere 5 keer heb je een beetje hulp nodig van 1 bandenligger voor de laatste 10 cm.
Uit ervaring weet ik dat banden niet allemaal perfect recht op het loopvlak zijn door transport.
vooral de 37-590 heeft er last van.
Die torsie in het loopvlak krijg je er alleen met hulp van een bandenlichter en later 5 bar lucht in de band eruit.
Belangrijk is om na het opleggen de band met 5 bar op te pompen en voorzichtig te laten stuiteren rondom.
Soms wil de band namelijk net niet goed in de velg vallen en een "ei" vormen.
Blijft de onrondheid kun je de band een stukje verdraaien op de velg kun je dit "ei" wegkrijgen.
Hoe kleiner de diameter van de binnenbad hoe makkelijker de band erop gaat.
elke mm telt namelijk bij het achterwiel.
Ik gebruik een schwalbe 26" binnenband met autoventiel die de maximale diameter van 47 (559 velg) en minimale diameter 32 (597 velg) heeft.
5 van de 10 keer kun je met afwasmiddel en de duimen de band erop leggen
de andere 5 keer heb je een beetje hulp nodig van 1 bandenligger voor de laatste 10 cm.
Uit ervaring weet ik dat banden niet allemaal perfect recht op het loopvlak zijn door transport.
vooral de 37-590 heeft er last van.
Die torsie in het loopvlak krijg je er alleen met hulp van een bandenlichter en later 5 bar lucht in de band eruit.
Belangrijk is om na het opleggen de band met 5 bar op te pompen en voorzichtig te laten stuiteren rondom.
Soms wil de band namelijk net niet goed in de velg vallen en een "ei" vormen.
Blijft de onrondheid kun je de band een stukje verdraaien op de velg kun je dit "ei" wegkrijgen.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Achterband vervangen
Ja dat stuiteren van de band doe ik ook,
Dit helpt vaak.
Ook wat je zegt is de ene band niet de andere.
De ene leg je er zo om, de andere weer niet.
Dit helpt vaak.
Ook wat je zegt is de ene band niet de andere.
De ene leg je er zo om, de andere weer niet.
- Prutser-2009
- Erelid
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 14-12-2010 09:59
Re: Achterband vervangen
omdat de achterband vervangen veel werk is zet je daar een hele goede band op met antilek zoals de swalbe, voor maakt niet zo heel veel uit omdat je die er snel uit kan halen, maar ik gebruikte daar ook altijd een swalbe voor, ik heb nog nooit stilgestaan met een lekke band.
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
403F IB-0050 clublid
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
403F IB-0050 clublid
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Achterband vervangen
Schwalbe zijn inderdaad erg goede banden.
Zelf heb ik ze ook op mijn metjes.
Alleen bij een heb ik een CST achterband, deze band was bijna nieuw en kwam van een sloop metje.
Het is een China band, maar verrassend goed eigenlijk !
Ooit heb ik ook andere China banden om mijn metje gehad.
Deze waren vreselijk, super hard (geen vering) en zeer weinig grip.
Ik had net zo goed houten banden kunnen gebruiken.
Het omleggen was ook al vreselijk ! Zo stug die krengen !
Zelf heb ik ze ook op mijn metjes.
Alleen bij een heb ik een CST achterband, deze band was bijna nieuw en kwam van een sloop metje.
Het is een China band, maar verrassend goed eigenlijk !
Ooit heb ik ook andere China banden om mijn metje gehad.
Deze waren vreselijk, super hard (geen vering) en zeer weinig grip.
Ik had net zo goed houten banden kunnen gebruiken.
Het omleggen was ook al vreselijk ! Zo stug die krengen !
Re: Achterband vervangen
CST banden zijn zeker geen slechte banden.
CST is 1 van de Chinese kwaliteitsmerken die de Chinezen zelf gebruiken.
De CST breaker (antilek) 37-590 is ideaal als voorband voor een metje
De platinum lijn (vergelijkbaar met marathon plus) heeft helaas geen band in de 37/42-590 categorie.
CST is 1 van de Chinese kwaliteitsmerken die de Chinezen zelf gebruiken.
De CST breaker (antilek) 37-590 is ideaal als voorband voor een metje
De platinum lijn (vergelijkbaar met marathon plus) heeft helaas geen band in de 37/42-590 categorie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast