Pagina 1 van 1

Harder bij weinig benzine

Geplaatst: 26-02-2022 12:20
door ArnoudW
Beste metfans,

Kan iemand mij vertellen of het normaal is dat wanneer de benzine van je metje bijna op is dat hij harder rijd? Ik heb dit namelijk..

Re: Harder bij weinig benzine

Geplaatst: 26-02-2022 16:12
door Spartapappa
Dan staat hij iets te rijk afgesteld.
Is de met onbegrensd ?
Misschien wat meer lucht geven�

Re: Harder bij weinig benzine

Geplaatst: 26-02-2022 16:51
door spartarie
Het is normaal dat als de benzine bijna op is, en het peil in de vlotterbak dus zakt, dat hij dan meer toeren wil maken.
Goed is het niet (armer mengsel), met een zo lage benzinestand zou hij ook niet meer starten.

Re: Harder bij weinig benzine

Geplaatst: 26-02-2022 19:38
door Spartapappa
Dan sta je toch te rijk afgesteld.
Al mijn metjes hebben dat niet, deze slaan opeens af en gaan bij bijna op, licht inhouden.

Re: Harder bij weinig benzine

Geplaatst: 27-02-2022 01:00
door ArnoudW
Spartapappa schreef: 26-02-2022 16:12 Dan staat hij iets te rijk afgesteld.
Is de met onbegrensd ?
Misschien wat meer lucht geven�
Hij is inderaad onbegrensd. Met een CDI van Jan van Aal en een NGK BP-4 bougie
Ik hoor wisselende meningen over "meer lucht geven", namelijk een paar gaatjes maken in de kap achter, Ik heb dat momenteel niet.

Re: Harder bij weinig benzine

Geplaatst: 27-02-2022 01:01
door ArnoudW
Spartapappa schreef: 26-02-2022 19:38 Dan sta je toch te rijk afgesteld.
Al mijn metjes hebben dat niet, deze slaan opeens af en gaan bij bijna op, licht inhouden.
Hoe kan je dit het beste afstellen?

Re: Harder bij weinig benzine

Geplaatst: 27-02-2022 07:51
door Spartapappa
Door een gaatje in de binnen ring van de de achterkapje te boren.
En dan aan de kant waar de cdi zit.
Begin eerst met bijvoorbeeld een boortje 6 en dan een gaatje.
Je moet ook niet te veel lucht geven, je krijgt dan een metje die op top goed door loopt maar vanuit stilstand slechter optrekt.

Een gaatje van bijvoorbeeld 6 mm.
Het is wel zo, dat je metje dan bij koud weer goed loopt en bij warmer weer te rijk staat.
Ik zelf pak gewoon een standaard afstelling zodat hij in de winter en zomer goed loopt.


Maaaaaar�. Het is bij elk metje weer anders en het is een kwestie van testen testen en nog eens testen.
Te arm is eigenlijk nooit goed, ietsje pietsje te rijk kan geen kwaad.
Ik heb ook metjes rijden waarbij er geen enkel gaatje in de kap zitten, en deze rijden ook perfect.

Bij onze kleine blokjes is het echt de moeite waard om hem goed af te stellen, het kan zo maar 2 of 3 km meer top geven.
Als je nu per ongeluk te veel gaatjes of een te groot gaatje boord, kun je het tweede gaatje of het te grote grote gaatje dichten met tape o.i.d.