Wat voor binnen- en buitenband?

Technische vragen
Plaats reactie
Cas
Berichten: 12
Lid geworden op: 27-12-2021 13:14

Wat voor binnen- en buitenband?

Bericht door Cas »

Dag liefhebbers,

Mijn achterste binnen- en buitenband zijn beide aan vervanging toe. Er zit een redelijk groot gaatje in. Ik zou 'm kunnen proberen te plakken maar aangezien deze achterband (waarschijnlijk) al ontzettend oud is en ik overal best wel veel slijtage zie denk ik dat het misschien handiger is om even een nieuw binnen- en buitenbandje in te leggen.

Hoe dat allemaal moet, dat loshalen van het achterste wiel kom ik denk ik wel uit. Maar mijn vraag is wat voor soort banden ik het beste kan kopen? Ik ben een arme student ( ;) ) dus het hoeft van mijn geen band te zijn die tien duizend kilometer meegaat, het mag van mij best een goedkoper iets zijn. Ik heb al even gegoogeled maar word hier niet echt heel veel wijzer van en daarnaast lopen de prijzen en soorten banden nogal uiteen.

Heeft een van jullie hier ervaring mee of tips over? Ik ben dus opzoek naar een niet al te duren binnen en buitenband voor mijn spartamet.
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Wat voor binnen- en buitenband?

Bericht door Zwaantje »

Cas schreef: 03-03-2022 22:19 Dag liefhebbers,

Mijn achterste binnen- en buitenband zijn beide aan vervanging toe. Er zit een redelijk groot gaatje in. Ik zou 'm kunnen proberen te plakken maar aangezien deze achterband (waarschijnlijk) al ontzettend oud is en ik overal best wel veel slijtage zie denk ik dat het misschien handiger is om even een nieuw binnen- en buitenbandje in te leggen.

Hoe dat allemaal moet, dat loshalen van het achterste wiel kom ik denk ik wel uit. Maar mijn vraag is wat voor soort banden ik het beste kan kopen? Ik ben een arme student ( ;) ) dus het hoeft van mijn geen band te zijn die tien duizend kilometer meegaat, het mag van mij best een goedkoper iets zijn. Ik heb al even gegoogeled maar word hier niet echt heel veel wijzer van en daarnaast lopen de prijzen en soorten banden nogal uiteen.

Heeft een van jullie hier ervaring mee of tips over? Ik ben dus opzoek naar een niet al te duren binnen en buitenband voor mijn spartamet.
Ik gebruik bijna altijd CST-banden. Deze zijn niet duur en komen uit China, maar laat dat je niet afschrikken. De banden zijn van goede kwaliteit. Ik ben eigenlijk liefhebber van Vredestein, maar de fietsenmaker raadde mij toen deze aan en heb geen moment spijt gehad achteraf.

Hier een link naar een buitenband 37x590 voor euro 11,25 https://www.fietsbandonline.nl/cst-buit ... ectie.html

De binnenbanden van CST staan op diezelfde site al voor ronde de 4,50 - 5 euro. Wel goed kijken dat je er eentje neemt met Schrader-ventiel. (Autoventiel.) Dat is handig voor als je ze met de Spartamet fietspomp, compressor of onderweg wilt oppompen. Zo ben ik zelf al ooit eens gered door een Simson plaksetje en de originele Spartamet pomp die op het frame zit. Stel je voor dat je als student op je metje naar een examen toe rijdt en je band gaat PATS! (ervaring.)

Als je een wat oudere met hebt, volgens mij van voor 1991, dan heb je sowieso bandenmaat etrto 37x590 nodig. Heb je een metje die wat jonger is, dan kun je of de net genoemde maat monteren, of etrto 42-590. Ik zou de voorkeur aan de laatst genoemde geven omdat de spatborden wat breder zijn. Ik heb een fiets staan met brede spatborden en daar zitten nu de 37x590 onder. Je ziet daarbij dat de bandjes erg klein zijn in verhouding tot de spatborden.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Wat voor binnen- en buitenband?

Bericht door Spartapappa »

En op mp worden ook regelmatig nieuwe banden door particulieren aangeboden in de juiste maat.
(Verkeerd aangekocht of fiets verkocht o.i.d)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten