Electrisch Schema

Technische vragen
GerritM
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-11-2021 17:07

Electrisch Schema

Bericht door GerritM »

Mijn metje loopt weer prima en ik had me voorgenomen "later" eens naar die electro-start te kijken.
Omdat "later" vaak nooit wordt wil ik het nu maar eens doen.

Ik heb een uitvoering zonder kontgaktsleutel (handig; iedereen kan hem zo meenemen) en daar zit meteen het eerste vraagteken: hoe zit die accu er in? Loopt die zo leeg als die altijd met het systeem is verbonden of zit er een slimmigheid in?
Er is weliswaar een plek aangegeven waar het kontaktslot hoort te zitten maar het is nooit open geweest. Ik zag wel dat de accu een 3-polige stekker heeft waarvan de volle spanning kan worden afgenomen en ook de halve spanning. Die is misschien voor veerlichting te gebruiken? Heeft de bobinespoel (eigenlijk een woord wat 2x het zelfde betekent) een laagspanningsspoel om de accu te kunnen laden?
Zoals ik heb beschreven heb ik het hele din g open gehad enb had dus mooi kunnen kijken, maar ja........niet gedaan :oops:

Kortom is de vraag: Kan ik ergens een elektrisch schema vinden van de spartamet / saxonette?

Ik hoor het graag.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Electrisch Schema

Bericht door Spartapappa »

De spoel van een e-start heeft een laadfunctie.
Als je de met niet regelmatig gebruikt zal de accu langzaam zijn kracht verliezen.
Daarom zit er ook een oplader bij om de accu opnieuw prik te geven.
Je hebt de e-box kastjes ook met een slotje er in, maar ook zonder. (Kunnen ze zo je accu jatten)
Ik zelf ben totaal niet van de e-start modellen (niet echt betrouwbaar in mijn ogen)

Maar vrotkees kan je er vast meer over vertellen.
Die heeft er al heel wat gerepareerd.
Ook zal hij vast wel een elektrisch schema hebben o.i.d.
GerritM
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-11-2021 17:07

Re: Electrisch Schema

Bericht door GerritM »

O.K.
Dan wacht ik even op zijn reactie.
Jij vast bedankt voor je antwoord.
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Electrisch Schema

Bericht door Zwaantje »

GerritM schreef: 19-03-2022 14:07 O.K.
Dan wacht ik even op zijn reactie.
Jij vast bedankt voor je antwoord.
En dan hierbij alvast het officiële schema.

Afbeelding
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
GerritM
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-11-2021 17:07

Re: Electrisch Schema

Bericht door GerritM »

Super. Dank je wel
GerritM
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-11-2021 17:07

Re: Electrisch Schema

Bericht door GerritM »

Door omstandigheden ben ik niet veel opgeschoten met de E-start.
Ik kom even terug op het bericht van spartapapa van 17-3-2022.
Je schrijft daar dat de E-start modellen een laadfunctie hebben en als je die niet regelmatig gebruikt de sterkte van de accu minder wordt.
Hoe schakel je deze functie dan in en uit en wat is de zin hier van? Of is het soms zo dat er geen laadkontrole is en je moet opletten voor overlading?
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Electrisch Schema

Bericht door Spartapappa »

Zoals ik al schrijf is een e-start niet mijn ding.
Ik weet er dan ook weinig van.
Wel weet ik dat een e-start spoel een appart gedeelte heeft (hij is iets breder) om de accu bij te laden.
Zelf heb ik geen e-start metjes. En als ik er al een heb bouw ik hem direct om naar handstart.
Wat wel weer een + punt is van een e-start is dat de vliegwielen niet tot nauwelijks gaan dieselen (losse kern krijgen)
Dit fenomeen doet zich wel regelmatig voor bij handstart vliegwielen.
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Electrisch Schema

Bericht door Zwaantje »

De laadspoel van een Spartamet is de grootste onzin. Daarom zat er een stekker bij de fiets, om de accu met netstroom helemaal te kunnen opladen. De laadspoel werkt maar een beetje en is inefficiënt.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Electrisch Schema

Bericht door Vrotkees »

Het laadspoel gedeelte van een e-start ontstekingsspoel is zeer klein.
Het is echt om alleen maar bij te laden niet om de accu volledig op te laden.
Dat volledig opladen moet je echt doen met de 220Volt lader.
100 uur aan 1 stuk rondtuffen om de accu vol te krijgen doet je zitvlak niet goed !

Het beste kun je een werkende E-start alleen gebruiken met een warme motor.
Het is meer een leuk hebbedingetje dan een betrouwbare dagelijkse starthulp.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Electrisch Schema

Bericht door Spartapappa »

Persoonlijk zie ik een e-start ook altijd ontwikkeld voor bijvoorbeeld ouderen of mensen met weinig kracht in hun armen, en dan om zo toch een pasklare oplossing te bieden.
Ik heb meerdere e-start modellen gehad (nooit werkend) tot de dag dat ik er een had die het wel deed.
Alleen koud kreeg ik hem absoluut niet gestart met de e-start.
Warm ging het dan weer wel (maar niet van harte)
Ik heb het idee dat als het een hufterproof ontwerp geweest was tegen een zeer kleine meerprijs, je bijna alleen e-start modellen zou zien i.p.v handstart.
Wel zijn de vliegwielen weer beter (sterker) als van een handstart.
Nee, voor mijn geen e-start model meer, maar degene die hem wel hebben of willen respect.
Laat ieder in zijn of haar waarde is mijn motto😁
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten