raar krassend/schafend geluid op hoge touren

Technische vragen
Teun
Berichten: 19
Lid geworden op: 01-10-2022 20:42

raar krassend/schafend geluid op hoge touren

Bericht door Teun »

hallo,

ik heb weer eens een probleem met mijn spartametje, het viel mij laatst op dat mijn metje niet meer helemaal tot topsnelheid door trok. en dat mijn koppeling heel laat aangreep, dus (waarschijnlijk) gewoon versleten koppeling, die had ik gelukkig nog liggen van mijn vorige blok, heb ik vanmiddag even over gezet, en ook daarbij het probleem gevonden waarom hij niet meer helemaal door trok. een verkoolde uitlaatpoort. dit allemaal verholpen en de sparta rijd en start gewoon normaal, alleen nu heb ik op hoge touren een raar schafend/krassend bij geluid gekregen, alsof je met een vork over een bord aan het krassen bent. heeft iemand een idee wat het kan zijn, heb alles er gewoon terug in gedaan, er lagen verder geen onderdelen op de werkbank meer. heb ook al gekeken of ik de bouten van de uitlaat wel strak had maar dat zaten ze wel, ook heb ik gekeken of het vliegwiel niet tegen de spoel aan schaafde ofzo maar dat was ook niet het geval.

iemand die mij kan helpen?

Teun ON
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: raar krassend/schafend geluid op hoge touren

Bericht door Spartapappa »

Dat geluid wat jij omschrijft herken ik direct.
Ik heb dit ook al diverse keren gehad me een metje.
Het was bij mij altijd de voorste bevestigings lip die door het aanslag rubber gaat.
Deze jengelt tegen de standaard veer aan.
Je kunt dit ook bij een rit testen: door als het geluid optreed even met de de punt van je schoen tegen de uitlaat stang te drukken.
Je zal zien dat het geluid dan even weg is.
Ook kunnen de schroeven van de uitlaat los zitten, maar dit had je al na gekeken zei je.

Ik moet wel zeggen dat een metje vaak een bij geluid heeft.
Soms zoek je je rot !
En meestal zijn de uitlaat, kettingkast, standaard of benzinetankje (gonzend geluid) de boosdoeners.
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: raar krassend/schafend geluid op hoge touren

Bericht door Zwaantje »

Bij eeb Spartamet hoor je ook zeegeluiden. Ja echt!

Start het motortje en draai de dop van de tank eraf even je oor boven de opening en je waant je heel even in Spartamet aan de costa. :mrgreen:
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Teun
Berichten: 19
Lid geworden op: 01-10-2022 20:42

Re: raar krassend/schafend geluid op hoge touren

Bericht door Teun »

Hallo

Ik heb vanmorgen onderweg naar school even geprobeerd om met mijn schoen tegen de voorste bevestigingspunt te drukken maar het geluid ging niet weg of veranderde ook niet, ook heb ik even tegen het standaard geduwd en iets uitgeklapt tijdens het rijden maar dit hielp ook niet
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: raar krassend/schafend geluid op hoge touren

Bericht door Zwaantje »

Heb je ook je startkap en vliegwiel gecheckt? Loop alles nog een keer na. Luisteren en voelen.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: raar krassend/schafend geluid op hoge touren

Bericht door Spartapappa »

Meestal zijn bijgeluiden niet van het motortje, maar van de fiets zelf.
Als een blokje netjes liep voor dat de koppeling werd vervangen.
En alles is op de juiste manier in elkaar gezet, moet je het zoeken in de fiets zelf.
Ooit een gereviseerd blokje wat mooi liep en stil was in een andere spartamet gehangen (deze had ik net gekocht)
Opeens leek het of de krukaslagers versleten waren.
Bleek dat de tank resoneerden (zat geen stukje foam onder)
Het kan soms een oneindige zoektocht zijn.
Ook heb ik het bijgeluid soms geen eens kunnen traceren, dan neem ik het maar voor lief.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: raar krassend/schafend geluid op hoge touren

Bericht door Spartapappa »

Ooit een netje gehad dat zo super hard een piepend geluid maakte dat er niet meer mee te rijden was.
Ik werd echt letterlijk door iedereen aangekeken.
Dat bleek toen de ijzerenlip in de trillingsdemper te zijn.
Deze schuurde langs de standaardveer, de achterkant v/d lip was helemaal weg gesleten !
Ook de kettingkast jan super veel kabaal maken.
Ik zelf heb nog nooit een blokje gehad dat herrie maakten, het was altijd de fiets die het lawaai produceerden.
wilco
Berichten: 140
Lid geworden op: 05-01-2016 02:20

Re: raar krassend/schafend geluid op hoge touren

Bericht door wilco »

.
Ik kan je helaas niet helpen, geen idee.
Ander vreemd geluid: zuigende fluittoon, als bij turbo.
Mijn deco heeft speling op de membraan, schotel licht helemaal los en rammelt.
ik denk dat er valse lucht gezogen wordt maar het kan ook zijn dat ik druk boven de zuiger verlies.
De Spartamet rijdt verder goed en zuinig als altijd.
Ken iemand dit probleem?
Wie de klomp past trekt hem aan.
Teun
Berichten: 19
Lid geworden op: 01-10-2022 20:42

Re: raar krassend/schafend geluid op hoge touren

Bericht door Teun »

hallo

ik heb gister toch maar het blokje uit de fiets gehaald en even los stationair laten draaien maar hij maakt dan nog steeds een raar ratelend/krassend geluid. het zit dus wel ergens in het blok, maar ik weet niet waar, heb het blok ook al weer gesplitst gister en alles even na gekeken in alle rust zodat ik zeker wist dat het niet intern ergens zat wat fatale gevolgen zou kunnen veroorzaken. het is wel heel iets minder geworden maar ik zat zelf te denken dat het misschien een los rammelend binnenwerk van het vliegwiel was ofzo...
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: raar krassend/schafend geluid op hoge touren

Bericht door Spartapappa »

Een losse kern van het vliegwiel is meestal alleen bij stationair draaiende motor te horen.
Je krijgt dan het geluid van een oude diesel wagen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten